Відділ дидактики Інституту педагіки НАПН України - Розширена інформація
Відділ дидактики
Вівторок, 2017-Лют-28, 06.36.56
Відділ дидактики Інституту педагогіки НАПН України щиро вітає Вас! | RSS
 
Головна Розширена інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
DIDACTICS [46]
Основні події
ЗМІ [4]
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Відділ дидактики – один з провідних наукових підрозділів Інституту педагогіки НАПН України. У жовтні 1925 р. керівником секції методики й дидактики Харківської науково-дослідної кафедри педагогіки було призначено Я. Ф. Чепігу (Зеленкевича). За рік, у жовтні 1926-го, на базі цієї кафедри організаційно оформився Український науково-дослідний інститут педагогіки (УНДІП). У 1927–1928 рр. уже відділом методики й дидактики УНДІПу керував О. Г. Дяков. Згодом у Київській філії УНДІПу було створено секцію дидактики, якою в 1929–1932 рр. завідував В. І. Помагайба.

Загалом розвиток в Україні теорії навчання 20-30-х рр. ХХ ст. розпочато з обґрунтування й удосконалення експериментального методу дослідження в педагогіці. Водночас розроблялися проблеми розбудови нової української школи.

Повноправно педагогічний експеримент входить у практику дидактичних досліджень у 30-40-ті рр., коли сектор дидактики став підрозділом відділу педагогіки. Цей період характеризується дослідженнями специфіки навчального процесу: розробляються питання змісту освіти; тривають пошуки нових форм і методів навчання (бригадно-лабораторний, дослідницький, метод проектів); актуалізується рефлексологічний підхід у педагогіці (Помагайба В. І., Чепіга Я. Ф., Дертьова О. Г., Савицька Г. І., Чамата П. Р.).

Подальший розвиток дидактичних досліджень пов’язаний з ім’ям видатного вченого-педагога С. Х. Чавдарова, який у 1938–1941 рр. очолював відділ педагогіки. За його керівництва розроблялися принципи і методи навчання, вийшов друком перший україномовний підручник «Педагогіка» (1940). У післявоєнні роки, очоливши Інститут педагогіки, С. Х. Чавдаров й надалі плідно працював над дидактичними проблемами. У 1949 р. була опублікована його книга «Принципи радянської дидактики».

Сприятливі умови для розвитку теорії навчання виникли після створення в Інституті окремого відділу дидактики (1961), очолюваного відомим ученим В. І. Помагайбою. За його керівництва відділ працював над визначенням сутності, законів і закономірностей навчального процесу; уточнювалися принципи навчання.

Нової якості й актуальності набули дослідження в галузі дидактики протягом наступних десятиліть: 50–60-ті рр. – досліджувалися сутність навчально-виховного процесу, закономірності, принципи і правила навчання; 70–80-ті рр. – проблеми змісту освіти, форми організації і методи навчання.

Починаючи з 70-х рр. ХХ ст. лабораторію дидактики очолювали В.О. Онищук, В.Ф. Паламарчук, Ю.І. Мальований, Л.Л. Момот, С.П. Бондар, С.Е. Трубачева, В.І. Кизенко.

У грудні 2010 року лабораторію дидактики очолила кандидат педагогічних наук Г.О. Васьківська.

У січні 2012 року створено сайт лабораторії http://didactics.ucoz.ua/ і започатковано видання неперіодичного збірника наукових праць «Дидактика: теорія і практика».

Із 1 січня 2015 року – у зв’язку зі зміною структури Інституту педагогіки НАПН України – лабораторію дидактики розширено і перейменовано на відділ дидактики.

Наразі у відділі досліджується тема НДР «Формування змісту профільного навчання в єдності його інваріантної і варіативної складових» (01.01.2015 – 31.12.2017; керівник теми – Васьківська Г.О., завідувач відділу дидактики, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник).

У червні 2015 року створено офіційну сторінку відділу дидактики у соціальній мережі Facebook – https://www.facebook.com/didaktika.ip/

 

Напрями досліджень

• 20–30-ті рр. XX ст. – розроблялися проблеми розбудови нової школи, обґрунтовувався й удосконалювався експериментальний метод дослідження в педагогіці.

• 30–40-ті рр. XX ст. – розроблялися питання змісту освіти (комплексні програми навчання), рефлексологічний підхід, дослідницький і бригадно-лабораторний методи навчання.

• 50–60-ті рр. XX ст. – досліджувалася сутність навчально-виховного процесу, закономірності, принципи, правила навчання.

• 70–80-ті рр. XX ст. – досліджувалися проблеми змісту освіти, форм організації і методів навчання.

• 1993–2000 рр. – розроблялися проблеми гуманізації процесу навчання, дидактичні засади навчального процесу у 12-річній школі.

• 2000–2005 рр. – досліджувалися проблеми методів навчання, реформування змісту освіти 12-річної середньої загальноосвітньої школи, сучасних педагогічних технологій.

• 2006–2008 рр. – розроблялися дидактичні засади формування і реалізації профільного навчання.

• 2009–2011 рр. – досліджувалися проблеми дидактичних засад диференціації навчання в основній школі.

• 2012–2014 р. досліджувалася проблема фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання.

• 2015–2017 рр. – триває дослідження з теми «Формування змісту профільного навчання в єдності його інваріантної і варіативної складових».

У різні роки у відділі (лабораторії) працювали: С.П. Бондар, В.П. Волинський, Л.П. Вороніна, Л.О. Голік, Н.І. Головко, О.К. Корсакова, Л.П. Кулинська, Г.Ф. Кумаріна, Л.А. Липова, В.В. Максименко, Ю.І. Мальований, Л.Л. Момот, В.О. Онищук, Р.І. Осадчук, В.Ф. Паламарчук, В.І. Помагайба, В.Є. Римаренко, О.М. Топузов, Л.В. Чашко, Л.В. Шелестова, О.Г. Ярошенко та ін.

Нині наукові дослідження забезпечують:

Васьківська Галина Олексіївна, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу дидактики;

Кизенко Василь Іванович, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник відділу дидактики;

Барановська Олена Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу дидактики;

Трубачева Світлана Едуардівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу дидактики;

Кравчук Ольга Павлівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу дидактики;

Косянчук Сергій Володимирович, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу дидактики;

Доброскок Ірина Іванівна, доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу дидактики (0,5 ст.);

Чорноус Оксана Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу дидактики (0,5 ст.).

 

Заслуговують на увагу такі наукові праці:

«Принципи радянської дидактики» ( Чавдаров С.Х., 1949);

 «Типы, структура и методика урока в школе» (Онищук В.А., 1976);

«Функції і структура методів навчання» (колективний посібник за ред. В.О. Онищука, 1979);

«Урок в современной школе» (Онищук В.А., 1981);

«Семінарські заняття в школі» (Римаренко В.Є., 1981);

«Школа учит мыслить» (Паламарчук В.Ф., д-р пед. наук, проф., 1979, 1981, 1984);

«Методические рекомендации о формировании общеучебных умений и самостоятельного мышления учащихся» (Паламарчук В.Ф., 1986);

«Дидактика современной школы» (колективний посібник за ред. В.О. Онищука, 1987);

«НОТ школьника – путь к творчеству» (Паламарчук В.Ф., Орлов С.І., 1988);

«Передовий педагогічний досвід: теорія і методика» (за ред. Л.Л. Момот, 1990);

«Форми навчання в школі» (колективний посібник за ред. Ю.І. Мальованого, 1992);

Учителю о дифференциации обучения: аннотированный указатель литературы (Голик Л.А., Кизенко В.И., Ярошенко О.Г., 1992);

Про тебе: факультативні курси для 5-6 кл. – Сер. I (Кизенко В.І., Голік Л.О., Скворцова С.О., 1993);

Людина і природа: факультативні курси для 5-6 кл. – Сер. II (Головко Н.І., Топузов О.М., 1993);

Ким стати: факультативні курси для 5-6 кл. – Сер. III (Кизенко В.І., Вороніна Л.П., Головко Н.І., 1993);

Красиве і корисне: факультативні курси для 5-6 кл. – Сер. IV (Кизенко В.І., Корсакова О.К., Скворцова С.О., 1994);

Народні скарби: факультативні курси для 5-6 кл. – Сер. V (Васьківська Г.О., 1993);

«Формування інформаційних умінь в учнів» (Барановська О.В. (Почупайло)), 1997);

«Шкільний освітній компонент: сутність, функції, реалізація» (Кизенко В.І., Мальований Ю.І., Соф’янц Е.М., 1999);

«Інформаційні методи навчання учнів» (Барановська О.В., 1999);

«Методи навчання в класах природничих профілів» ( Липова Л.А., 1999);

«Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі освіти: посібник для вчителів і батьків (Бондар С.П., Трубачева С.Е. та ін., 2000);

«Гуманізація процесу навчання в школі» (колективний посібник лабораторії за ред. С.П. Бондар, 2000; 2001);

«Діалогічні методи навчання» (Осадчук Р.І., 2002);

«Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті» (Бондар С.П., Момот Л.Л., Липова Л.А., Головко Н.І.; за ред. С.П. Бондар, 2003);

«Зміст сучасної шкільної освіти: дидактичний аспект» (Корсакова О.К., Трубачева С.Е., 2003);

«Варіативний освітній компонент змісту освіти в старшій школі» (Кизенко В.І., 2007);

«Профільне навчання: теорія і практика» (колективний посібник за ред. Л.А. Липової, 2007);

«Інформаційна компетенція: дидактичні підходи, технологія формування, передовий досвід» (Барановська О.В., 2008);

«Упровадження допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів: методичні рекомендації (Кизенко В.І., Полонська Т.К., Лашевська Г.А., 2008);

Концепція профільного навчання в старшій школі (Кизенко В.І., Трубачева С.Е., Корсакова О.К., 2003; 2009);

«Профільне навчання: нормативно-правові й теоретико-методичні засади» (колективний посібник, упоряд. Л.А. Липова, М.Є. Терещенко, 2010);

 «Дидактичні засади формування навчальних профілів» (колективна монографія за ред. В.І. Кизенка, 2010);

«Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі» (2012) (автори: Кизенко Василь Іванович, Васьківська Галина Олексіївна, Бондар Світлана Пилипівна, Барановська Олена Володимирівна, Корсакова Ольга Костянтинівна, Липова Людмила Андріївна, Трубачева Світлана Едуардівна, Осадчук Раїса Іванівна). Дослідження за темою. Педагогічна думка, ISBN 978-966-644-281-2, м.Київ, Україна;

Концепція фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання (http://didactics.ucoz.ua/load/materiali/http_didactics_ucoz_ua_load_materiali_1/koncepcija_fundamentalizaciji_zmistu_osviti_u_starshij_shkoli_v_umovakh_profilnogo_navchannja/1-1-0-724), 

Відділ дидактики Інституту педагіки НАПН України

Статистика сайту

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

Відділ дидактики 2012 © 2017 Інституту педагогіки