Бондаренко Ю. Шкільний аналіз образів-персонажів в
аспекті феноменального [Текст] / Ю. Бондаренко // Українська мова і література
в школі. – 2013. – №7. – 64 с. – С. 35–38.
У статті накреслено окремий спосіб вивчення об-разів-персонажів на
основі особливостей їх феноменалізації. Автор матеріалу розкриває потенціал такого підходу для активізації особистісного сприйняття учнями літературних
героїв, демонструє це на матеріалі конкретних художніх текстів.
Ключові слова: феноменальне, рівні феноменальної виразності,
образ-персонаж, класифікація, градація, художня роль, особистісно-зорієнтоване
навчання.
В статье начерчен отдельный путь изучения
образов-персонажей на основе особенностей их феноменализации. Автор материала
раскрывает потенциал такого подхода для активизации личностного восприятия
учащимися литературных героев, демонстрирует это на материале конкретных
художественных текстов.
Ключевые слова: феноменальное,
уровни феноменальной выразительности, образ-персонаж, классификация, градация,
художественная роль, личностно-ориентированное обучение.
The article outlines a separate way of studying
character images based on how they are phenomenalized in a particular literary
text. The author reveals the potential of this approach for engaging pupils's
personalities in the process of their reception and supports this with examples
from specific literary texts.
Keywords: the phenomenal, levels of phenomenal
distinctness, character image, classification, gradation, literary role,
personality-oriented learning.
Цитата, с. 36. Намагаючись посилити наочно-образне сприйняття
персонажів, словесник застосовує ті види роботи, які підтримують високий рівень
естетико-емоційного переживання учнів. Тут можна вважати корисними
переказування, усне малювання, читання і коментування фрагментів тексту,
відібраних школярами з
метою продемонструвати своє бачення феномена літературного героя. Маючи
широкий простір для прояву власної індивідуальності, учні не тільки діляться
враженнями, а й намагаються здійснити аналогічний вплив на однокласників. На
уроці відбуваються усні виступи, підпорядковані завданню розкрити перед
присутніми яскравість образу, про який іде мова.
Спостереження показують: інтерес
школярів зростає, якщо переказати або виразно зачитати найбільш яскраві
фрагменти, у яких своєрідно виявлені образи-персонажі, показати, що з героями
твору пов'язані відповіді на важливі життєві питання, підкреслити, у чому
полягає феноменальність і художня вартість цих образів, місце в історії
культури, встановити зв'язок між ними та феноменальними явищами життя,
мистецтва.
Зазначений підхід дає змогу
залучати школярів до різних видів практичної роботи. Скеровуючи школярів
ознайомитися з текстом, учитель супроводжує це додатковими рекомендаціями: у
процесі читання звернути увагу на найбільш феноменальні особливості
образів-персонажів, дослідити їх, дати оцінку, віднайти найбільш яскраві вияви,
простежити розвиток, скласти план, провести зіставлення, зафіксувати у зошиті і
т.д. Ефект посилюється, якщо школярам давати завдання, які захоплюють своєю
неординарністю, створюють простір для самореалізації, звертають увагу на
художні моменти, пов'язані з віковими зацікавленнями дітей.
Цитата, с. 37. Пропонуємо загальну модель здійснення характеристики персонажів на уроці літератури в аспекті феноменального:
1. Встановлення учнями феноменальних
проявів героя, визначення їх рівня, коментування, висловлення особистісного
ставлення до них.
2. Аналіз художніх засобів, із
допомогою яких втілено феноменальні властивості образів-персонажів.
3. Визначення рис характеру,
зображених письменником із допомогою проявів феноменального, оцінка
внутрішнього портрету персонажа.
4. Узагальнення концептуальної ролі
літературного героя в рамках текстуальної цілісності, виходячи з особливостей
його феномена.
Література
1.Беленький
Г.И. Приобщение к искусству слова: (Раздумья о преподавании лит. в шк.) / Г.И. Беленький. –
М.: Просвещение, 1990.
– 192 с.
2.Гуковский
Г. Изучение литературного произведения в школе / Г. Гуковский. – Тула:
Автограф, 2000. – 224
с.
3.Новиков
Л.А. Художественный текст и его анализ / Л.А. Новиков. –
М.: Рус. яз., 1988.
– 304 с.
4.Освітні технології : Навч.-метод. посіб. / За
заг. ред. О.М. Пєхоти. –
К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
Ситченко А. Методика навчання української літератури в загальноосвітніх закладах / А. Ситченко: Навч. посіб. для студентів-філологів. – К.: Ленвіт, 2011. – 291 с.
|