ДЕЯКІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНИХ
УМІНЬ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Сергій КОСЯНЧУК,
науковий співробітник лабораторії навчання української
мови
Інституту педагогіки АПН України
Національною
доктриною розвитку освіти у XXI столітті, Концепцією загальноосвітньої
середньої освіти в 12-річній школі визначено основні завдання школи —
формування творчої особистості, здатної самостійно використовувати здобуті
знання у нестандартних умовах.
Якщо
освіченість — це рівень знань, здобутих у процесі навчання, то освічений — той,
хто має не лише високий рівень розвитку, а й відповідну культуру як сукупність
досягнень людства у виробничій, суспільній і розумовій сферах.
Сучасне
українське суспільство потребує нової духовно-інтелектуальної еліти, яка
володіє вміннями й навичками критично мислити, обґрунтовувати судження,
зіставляти, аналізувати, оцінювати, уміти висловлювати власні думки в усній і
письмовій формі переконливо, з дотриманням вимог до мовлення, з урахуванням
особливостей типів, стилів, жанрів і ситуації спілкування, а також
мовленнєвого етикету. Тож організаційні та ціннісні орієнтири в навчанні молоді
з розвитком національної школи змінюються, відбувається процес становлення
критеріїв нових освітніх стандартів, оновлюється зміст і підходи до визначення
та організації структури освіти, акцентується увага на створенні умов з метою
формування і самореалізації особистості, обґрунтовується необхідність
докорінного реформування освіти як такої. Нині визначено шляхи переходу до
нової освітньої парадигми, йдеться про інтеграцію у світові структури — і не
тільки освітні.
Отже,
культура українського суспільства визначається його досягненнями в означених
сферах. Цілком логічно ми можемо розглядати культуру виробництва через призму
освіченості, культуру суспільства — через письменність, грамотність тощо, а
розумову культуру — через усвідомлення себе як громадянина, котрий живе у
незалежній демократичній державі, розбудовує державу, дбає про її майбутнє, від
якого залежатиме доля його дітей та онуків (у загалі — наступних поколінь),
усвідомлення свого місця в суспільстві, розуміння потреби реалізувати себе як
соціальну істоту.
У школах
посилюється увага до стилістики, адже ці знання формують мовленнєву культуру
учнів. Культура мови і мовлення — на тлі розумової діяльності — передумова
гармонійного розвитку особистості, а отже, основа реалізації індивідуальних
особливостей: допитливості, без якої навчання втрачає своє значення; творчого
інтересу і прагнення творчих досягнень; здатності до самоосвіти; здібності
аналізувати, порівнювати, виокремлювати головне, описуючи процеси, явища тощо
(тут на вчителя покладається основне завдання — бути мотиватором, тобто
причиною, що сприяє розвитку відповідних здібностей, тоді учні активно
навчаються пояснювати, обґрунтовувати, систематизувати тощо.
Зацікавленість
процесом навчання (не переобтяженим застарілими догмами і стандартами, а
спрямованим на особистість), безсумнівно, робитиме учня не пасивним учасником
навчання, а активним споживачем-перетворювачем навчальної ситуації. Тому треба
вчити дітей генерувати ідеї, мислити асоціативно, фантазувати, упроваджувати
знання і вміння в нові навчальні ситуації тощо. За умов розкутого навчання
учнів вони краще акумулюватимуть знання, максимально використовуватимуть
досвід навчання однолітків, не боятимуться висловлювати власне бачення процесів
і явищ, а отже, розумітимуть, що переконувати інших — це позитивний аспект
мовленнєвої діяльності, запорука успіху. Успішна людина завжди уникатиме
конфліктів або розв'язуватиме їх. Прагнення освіченості буде усвідомленим,
стане потребою, а тому визначатиме як індивідуальну поведінку, так і
соціальну.
Отже,
освіченість можна розглядати і як самоорганізацію, вищий щабель якої
обов'язково пов'язуватиметься з плануванням і контролем своєї діяльності,
раціональним використанням часу, якого завжди не вистачає в інформаційному
суспільстві. Також формуватимуться вольові зусилля, розвиватиметься
старанність тощо.
Мовлення
буде активним, спрямованим на передачу, прийом, засвоєння інформації, а мовленнєва
діяльність виступатиме як самостійною діяльністю, так і засобом навчання.
Роль
риторики в письменності, грамотності, освіченості важко окреслити, бо вона має
невичерпні можливості щодо розвитку як розумової, так і мовленнєвої
діяльності. Проте, як зазначають фахівці, рівень мовленнєвої культури старшокласників
недостатній, аби задовольняти, наприклад, сферу вищої школи. Робота щодо
формування мовленнєво-комунікативних умінь у стінах школи є недостатньою
чи/або несистемною. Ось чому ми формування риторичних умінь старшокласників
вважаємо проблемним полем. Словом, нині мовній теорії відводиться виняткове
значення, натомість треба, щоб учні вміли користуватися правилами мовленнєвої
поведінки залежно від ситуації спілкування (її умов).
(Ви маєте змогу статтю цілком вивантажити із сервера)