Методика розвитку літературно-творчих здібностей старшокласників у процесі вивчення української літератури
2012-Кві-20, 13.21.46
Для посилання:
Тименко В. М. Методика розвитку літературно-творчих
здібностей старшокласників у процесі вивчення української літератури [Текст] /
В. М. Тименко // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту
педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки,
2012. – 376 с., с. 162–163.
Методика розвитку
літературно-творчих здібностей старшокласників у процесі вивчення української
літератури
В. М. Тименко
Особистісно зорієнтований підхід до навчання забезпечує
розвиток різнобічних здібностей учнів. Література є одним із найдоступніших для
учнівської молоді видів мистецтва. Розроблені психолого-педагогічні умови
розвитку літературно-творчих здібностей старшокласників ще не розглядалися в
такій сукупності, де б мистецький змістовий контекст виокремлювався як
системотворчий компонент.
Сутність розвитку літературно-творчих здібностей
старшокласників сформульовано так: становлення мовленнєво-творчих здібностей,
їхня культурна самореалізація у процесі вивчення української літератури. Літературно-творчі
здібності учнів виявляються у самостійній творчій діяльності, використанні
власних способів розв’язання навчальної проблеми, презентації її результатів.
=с. 162= Освітньо-культурне середовище, у тому числі літературне, розглядається
як середовищний зміст, середовищні можливості стимулювання розвитку
літературно-творчих здібностей учнів. Оптимальне літературно-мистецьке
середовище включає внутрішній інформаційно-особистісний, зовнішній
соціокультурний і шкільний навчально-розвивальний компоненти у їх
взаємодоповнюванні. Таке середовище створюється на засадах синтезу української
літератури й інших видів художньої культури. У процесі навчання літератури в
старших класах зміст може реалізовуватися не лише на уроках літератури, а й
шляхом вивчення літературних спеціальних курсів, факультативів, інших видів
діяльності варіативної частини навчального плану літературної шкільної освіти,
завдяки якому забезпечуються індивідуальні освітні запити учнів.
Метод навчальних літературно-мистецьких проектів розглядається
як один з основних способів культурної самореалізації особистості в
соціокультурному середовищі, зокрема літературно-творчої діяльності.
Особливе місце в розвитку літературних здібностей учнів
посідає їхній творчий розвиток. Людина завдяки свідомості й високому рівневі
спеціальної організації розумової та нервової системи відчуває потребу в
постійному пошуку, який виявляється саме у творчій діяльності. У самому процесі
творчості виокремлюються особистісний і процесуальний аспекти. Особистісний аспект
передбачає наявність задатків, здібностей і нахилів, процесуальний – пов’язаний
із мисленням, художньою уявою, розумовою активністю. Кожний учень має лише
передумови для розвитку творчої активності, а формується вона за умови
ефективної організації навчального процесу на уроках української літератури,
зокрема створення ефективної методики розкриття і реалізації потенційних
можливостей учнів, які мають здібності до літературно-творчої діяльності.
Апробація експериментальної методики розвитку літературно-творчих
здібностей учнів підтвердила її ефективність і доцільність упровадження в
шкільну практику. =с. 163=