Редько
В. Г. Дослідження ефективності змісту шкільних підручників з іноземної мови:
процедура, технології, результати [Текст] / В. Г. Редько // Проблеми сучасного
підручника : зб. наук. праць / [ред. кол., головн. ред. В. М. Мадзігон; наук. ред.
О. М. Топузов]. – К. : Пед. думка, 2011. – Вип. 11. – 800 с. – С. 412–424.
Дослідження ефективності
змісту шкільних підручників з іноземної мови: процедура, технології, результати
В. Г. Редько, канд. пед. наук,
Інститут педагогіки НАПН України
Постановка проблеми. Оновлення змісту навчання іноземної мови у
загальноосвітніх навчальних закладах пов’язується з деякими змінами в
стратегічних напрямах розвитку сучасної шкільної іншомовної освіти. Насамперед
це стосується спрямування навчальної діяльності на вироблення в учнів
необхідних життєвих компетентностей, котрі давали б можливість випускникам
школи комфортно почуватися в сучасному глобалізованому світовому просторі.
Важливе місце у цих трансформаційних процесах належить шкільному підручнику як
основному засобу реалізації оновленого змісту. Щонайперше це зумовлюється
активною переорієнтацією парадигми шкільної іншомовної освіти на
комунікативно-діяльнісне, особистісно орієнтоване і культурологічне спрямування
навчального процесу. Саме цей аспект зумовлює не тільки різнобічне
переосмислення теоретичних підходів до визначення змісту навчання іноземної
мови, але й спонукає знайти ефективні форми і способи його презентації у
підручниках. З огляду на викладене, теоретичну модель сучасного шкільного
підручника з іноземної мови можна розглядати як таку, що ґрунтується на
визначенні його двоєдиної сутності: 1) як носія змісту іншомовної освіти і 2)
як засобу навчання іншомовного спілкування. Відтак, підручник має відбивати
певну модель навчальної діяльності школярів і методичної роботи вчителя, тобто,
в ньому взаємопов’язано функціонують змістовий і процесуальний аспекти.
Зміст підготовлених нами підручників з навчання іспанської мови учнів
2–11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів базується на новітніх
досягненнях педагогічної, методичної, психологічної, лінгвістичної наук і
враховує сучасні тенденції використання іноземної мови як важливого засобу міжкультурного
спілкування. Ефективність цього змісту перевірялась у процесі пробного і
дослідного навчання, що засвідчено відповідними матеріалами і здобутими
результатами.
Аналіз останніх досліджень. Проблема ефективності
результатів різних видів діяльності завжди перебувала в центрі уваги науковців.
Не залишилась осторонь і педагогічна галузь. Значний внесок у пошуки успішного
вирішення різноманітних питань науково-дослідної роботи у сфері педагогіки і
психології зробили...