Аналіз дотримання принципу наступності у змісті підручників української мови для 5-го класу
2012-Кві-20, 13.10.01
Для посилання:
Авраменко О. М. Аналіз дотримання принципу наступності у
змісті підручників української мови для 5-го класу [Текст] / О. М. Авраменко //
Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України
за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 149–150.
Аналіз дотримання принципу наступності у змісті
підручників української мови для 5-го класу
О. М. Авраменко
В умовах модернізації мовної освіти в Україні виховання
всебічно розвиненої мовної особистості й підвищення теоретичного, методичного
рівнів навчання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах
удосконалення потребують сучасні підручники з української мови. Це стосується
передусім реалізації принципів перспективності й наступності.
Особливо складною в методичному і психологічному аспектах
є перехідна ланка з четвертого (початкова школа) до п’ятого класу (основна
школа). Саме в цей період в учнів руйнується усталене бачення вимог учителя,
сформоване протягом попередніх чотирьох років (суб’єктно-суб’єктні стосунки:
учень – учитель і учитель – учень), стилів і моделей підручників (сприйняття
нового змісту й нової форми навчальної літератури), адаптація до нових вимог
шкільного розпорядку тощо.
Важливість принципу наступності обумовлюється передусім
посиленням уваги до самоосвіти, вироблення навичок самостійної роботи з
навчальною літературою, уміння здобувати потрібну інформацію й використовувати
її. З огляду на це зміст і обсяг теоретичного й дидактичного матеріалу, види
робіт, допоміжні елементи підручника (піктограми, ілюстрації, таблиці, схеми,
шрифти, виділення та ін.) потребують =с. 149= уважного вивчення щодо дотримання
основоположних принципів навчання (науковості, систематичності й послідовності,
доступності і наочності).
Констатувальний зріз, проведений у 17 загальноосвітніх
навчальних закладах України (Запорізька, Черкаська, Харківська обл. і м. Київ),
засвідчив, що в сучасних підручниках української мови для 5-го класу бракує
системного підходу до реалізації принципу наступності. Учителі-словесники 5-х
класів (цільова аудиторія зрізу) зазначають: у підручниках лише подекуди наявні
прямі посилання на засвоєний у початкових класах матеріал; рідко проводяться
аналогії з вивченим раніше; помітна явна диспропорція в обсязі дидактичного
матеріалу до окремого уроку (4-5 вправ у підручнику для 4-го класу і 7-12 вправ
у підручниках для 5-го класу); застосовується різний підхід до формулювання
завдань у вправах; використовується різна термінологічна лексика на позначення
тих самих понять; переобтяження наочним матеріалом тощо.
Аналіз підручників української мови для 5-го класу
засвідчив, що типовим методичним прорахунком є перевантаження новими
теоретичними поняттями (п’ять і більше) у межах однієї теми (тобто одного
уроку). Крім того, у підручниках не дотримано єдиного підходу до членування й
дозування теоретичного матеріалу в межах однієї теми.
Проведення експерименту з використанням розроблених нових
типових моделей уроків із урахуванням принципів наступності й перспективності
передбачає вироблення єдиних методичних рекомендацій для нового покоління
навчальної літератури, зокрема для підручника як основного засобу навчання
учнів української мови на уроці і в позаурочний час. =с. 150=