Didactics.ua
Вівторок, 2021-Бер-02, 08.48.29
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки

Аналіз дотримання принципу наступності у змісті підручників української мови для 5-го класу
2012-Кві-20, 13.10.01

Для посилання:

Авраменко О. М. Аналіз дотримання принципу наступності у змісті підручників української мови для 5-го класу [Текст] / О. М. Авраменко // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 149–150.

 

Аналіз дотримання принципу наступності у змісті підручників української мови для 5-го класу

 

О. М. Авраменко

 

В умовах модернізації мовної освіти в Україні виховання всебічно розвиненої мовної особистості й підвищення теоретичного, методичного рівнів навчання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах удосконалення потребують сучасні підручники з української мови. Це стосується передусім реалізації принципів перспективності й наступності.

Особливо складною в методичному і психологічному аспектах є перехідна ланка з четвертого (початкова школа) до п’ятого класу (основна школа). Саме в цей період в учнів руйнується усталене бачення вимог учителя, сформоване протягом попередніх чотирьох років (суб’єктно-суб’єктні стосунки: учень – учитель і учитель – учень), стилів і моделей підручників (сприйняття нового змісту й нової форми навчальної літератури), адаптація до нових вимог шкільного розпорядку тощо.

Важливість принципу наступності обумовлюється передусім посиленням уваги до самоосвіти, вироблення навичок самостійної роботи з навчальною літературою, уміння здобувати потрібну інформацію й використовувати її. З огляду на це зміст і обсяг теоретичного й дидактичного матеріалу, види робіт, допоміжні елементи підручника (піктограми, ілюстрації, таблиці, схеми, шрифти, виділення та ін.) потребують =с. 149= уважного вивчення щодо дотримання основоположних принципів навчання (науковості, систематичності й послідовності, доступності і наочності).

Констатувальний зріз, проведений у 17 загальноосвітніх навчальних закладах України (Запорізька, Черкаська, Харківська обл. і м. Київ), засвідчив, що в сучасних підручниках української мови для 5-го класу бракує системного підходу до реалізації принципу наступності. Учителі-словесники 5-х класів (цільова аудиторія зрізу) зазначають: у підручниках лише подекуди наявні прямі посилання на засвоєний у початкових класах матеріал; рідко проводяться аналогії з вивченим раніше; помітна явна диспропорція в обсязі дидактичного матеріалу до окремого уроку (4-5 вправ у підручнику для 4-го класу і 7-12 вправ у підручниках для 5-го класу); застосовується різний підхід до формулювання завдань у вправах; використовується різна термінологічна лексика на позначення тих самих понять; переобтяження наочним матеріалом тощо.

Аналіз підручників української мови для 5-го класу засвідчив, що типовим методичним прорахунком є перевантаження новими теоретичними поняттями (п’ять і більше) у межах однієї теми (тобто одного уроку). Крім того, у підручниках не дотримано єдиного підходу до членування й дозування теоретичного матеріалу в межах однієї теми.

Проведення експерименту з використанням розроблених нових типових моделей уроків із урахуванням принципів наступності й перспективності передбачає вироблення єдиних методичних рекомендацій для нового покоління навчальної літератури, зокрема для підручника як основного засобу навчання учнів української мови на уроці і в позаурочний час. =с. 150=

Категорія: Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки | Додав: Didactics
Переглядів: 2319 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.5/2
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2021 DIDACTICS