Формування організаційно-діяльнісних умінь на уроках української мови (10—11-ті класи; академічний рівень)
2012-Кві-20, 13.17.18
Для посилання:
Варзацька Л. О. Формування організаційно-діяльнісних
умінь на уроках української мови (10—11-ті класи; академічний рівень) [Текст] /
Л. О. Варзацька // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту
педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки,
2012. – 376 с., с. 141–142.
Формування
організаційно-діяльнісних умінь на уроках української мови (10—11-ті класи;
академічний рівень)
Л. О. Варзацька,
канд. пед. наук
Сконструйована технологія розвитку
організаційно-діяльнісних умінь у старшокласників ґрунтується та основі
новітніх даних філософії освіти, дидактики та психології. З огляду на здобуті
наукові результати, визначено такі лінгвістичні засади формування
організаційно-діяльнісних умінь:
сформульовано функції організаційно-діяльнісних умінь у
системі особистісно зорієнтованої освіти;
з’ясовано принципи, лінгводидактичні умови та методичні
підходи організації дослідного учіння і розвивальної допомоги;
охарактеризовано способи формування суб’єктного досвіду
як визначального чинника розвитку організаційно-діяльнісних умінь у взаємозв’зку
з когнітивними, креативними, етико-естетичними;
розроблено сукупність показників для
системно-структурного аналізу рівнів опанування організаційно-діяльнісних умінь
у процесі навчання української мови і мовлення. =с.141=
Обґрунтуванню лінгводидактичних положень технології
формування організаційно-діяльнісних умінь сприяли такі етапи дослідної роботи:
визначення типології, дидактичних цілей, структури уроків
української мови в 10-11-х класах;
розроблення системи комплексних вправ і завдань на
мотиваційно-планувальному, основному та рефлексивно-оцінювальному етапах уроку
в системі інших, відведених на вивчення певної теми, розділу;
експериментальна перевірка, апробування здобутих наукових
результатів, втілення у практику навчальної роботи гімназії № 154 м. Києва,
Спеціалізованої школи № 260 м. Києва з поглибленим вивченням української мови і
літератури м. Києва; Червоноградської школи-колегіуму № 3 Львівської області.
Динаміку оволодіння старшокласників
організаційно-діяльнісними вміннями встановлено на основі наукових положень про
сформованість у них особистісної структури пізнавальної і мовленнєвої
діяльності як визначальної передумови їхнього самопізнання, саморозвитку і
самовизначення.
Характерно, що учні експериментальних класів порівняно з
контрольними досягли значно вищих показників, а саме:
рівень сформованості вмінь користуватися сукупністю
узагальнених способів зв’язного мовлення на конструктивному
аналітико-синтетичному рівні зріс на 18 %, на творчому синтетичному – на 26 %;
•рівень
сформованості узагальнених способів мовної діяльності поліпшився таким чином:
уміння встановлювати міжпоняттєві зв’язки – на 17,8 %, внутрішньопоняттєві зв’язки
– на 18, переконструйовувати мовні знання, форми, конструкції – на 24,2 %.
=с.142=