Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку старшокласників в умовах профільного навчання української мови
2012-Кві-20, 13.19.19
Для посилання:
Шелехова Г. Т. Компетентнісний підхід до мовленнєвого
розвитку старшокласників в умовах профільного навчання української мови [Текст]
/ Г. Т. Шелехова // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту
педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки,
2012. – 376 с., с. 138–140.
Компетентнісний
підхід до мовленнєвого розвитку старшокласників
в умовах
профільного навчання української мови
Г. Т. Шелехова,
канд. пед. наук
Компетентнісний підхід до навчання української мови є
одним з актуальних підходів до формування мовної особистості, що має
здійснюватися шляхом застосування комунікативної методики навчання мови, котра
спирається на нові педагогічні технології, обов’язковим елементом яких є суб’єктно-суб’єктні
стосунки між учителем і учнями.
Одним із завдань навчання української мови в старшій
школі є формування у школярів компетентностей комунікативно виправдано
користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях. Визначальними з цього
погляду є вміння самостійно налагоджувати контакт із будь-яким співрозмовником,
=с. 138= ураховуючи його особливості; підтримувати контакт під час спілкування;
додержуватися норм і правил спілкування у формах монологу і діалогу, а також із
використанням засобів невербального спілкування; слухати співрозмовника,
виявляючи повагу й терпіння до чужої думки; висловлювати, аргументувати власні
погляди; стимулювати співрозмовника до продовження спілкування; оцінювати
успішність ситуації спілкування; коректно завершувати його тощо.
Не менш актуальною нині є так звана функціональна
грамотність, що передбачає вміння учнів самостійно прочитати, зрозуміти,
критично оцінити тексти різних стилів і типів мовлення, висловити (усно або
письмово) свою думку про прочитане.
У процесі дослідження з’ясовано, що ефективність розвитку
комунікативних умінь на академічному рівні в умовах профільного навчання
залежить від цілеспрямованого пошуку шляхів удосконалення організації
рідномовної освіти, свідомого проектування змісту навчання на основі оптимального
поєднання традиційних та інноваційних педагогічних технологій, дидактичних
методів, прийомів, форм і засобів. Традиційні форми і методи навчання стають
підґрунтям подальшого творчого переосмислення їх й оновлення (інтерактивні
форми і методи), у процесі застосування яких практично всіх учнів залучаємо до
процесу пізнання, даємо змогу дискутувати стосовно того, що вони знають і
думають. Таким чином кожен учень має змогу зробити індивідуальний внесок,
обмінятися знаннями, способами діяльності.
Компетентнісний підхід є орієнтиром, що спрямовує дії
вчителя на розвиток комунікативно компетентної особистості старшокласника.
Успішність його розвитку залежить від багатьох чинників, а саме: підвищення
ступеня мотивації учіння за рахунок усвідомлення його користі для нинішнього й
подальшого життя учнів, їхнього спілкування в різних ситуаціях; підвищення
частки індивідуальної самоосвіти, уваги до способів роботи з інформацією, форм
і методів навчання; урахування вікових особливостей старшокласників; забезпечення
=с. 139=умов для здійснення індивідуальної освітньої траєкторії, знаннями й
уміннями, необхідними для реалізації соціального аспекту використання
української мови (дотримання культури мовлення, мовленнєвого етикету,
мовленнєвої поведінки) тощо. =с. 140=