Мова шкільних підручників як важливе підґрунтя підвищення рівня якості освіти
2012-Кві-20, 13.08.05
Для посилання:
Гривко А. В. Мова шкільних підручників як важливе
підґрунтя підвищення рівня якості освіти [Текст] / А. В. Гривко // Анотовані
результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011
рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 150–151.
Мова шкільних
підручників як важливе підґрунтя підвищення рівня якості освіти
А. В. Гривко
Мова шкільного підручника є засобом розвитку
інтелектуальних здібностей учня, мислення, уяви, фантазії, уміння сприймати й
аналізувати отриману інформацію, творчо осмислювати =с. 150= й використовувати
її в різноманітних нестандартних ситуаціях.
Мова підручника істотно впливає на процес формування
навичок, культури мовлення, якість освіти загалом. Організаційні навички
планування своєї діяльності й управління нею формуються в учня у процесі
підготовки відповіді на запитання підручника: виконання послідовності дій
(кроків) алгоритму; встановлення підпорядкувань «спочатку -потім»; виконання
вправ на визначення послідовності описуваних подій; поділ тексту на логічно
завершені частини та виділення основного, складання плану розв’язання завдання;
відновлення деформованого тексту, внесення уточнень, доповнень; виконання
завдання на пошук подібних прикладів у навколишньому житті тощо.
Загальномовленнєві навички передбачають формування
культури усного і писемного мовлення, слухання і набуваються під час виконання
завдань, вміщених у підручнику. Формулювання кількох запитань до умови задачі
(склади задачу, обернену цій; зміни умову задачі; доповни новими даними;
вислови свої міркування щодо створеної ситуації; запиши числовий та буквений
вираз). Загадки, ребуси, кросворди розвивають кмітливість, винахідливість,
розширюють межі пізнавальних можливостей. Від якості, виразності, чіткості мови
шкільних підручників залежить і формування загальнопізнавальних навичок (уміння
аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки та
обґрунтовувати їх).
Розвивальна функція мови може бути реалізована за умови
відповідності рівня складності навчальних текстів пізнавальним можливостям
учнів, що сприятиме активізації їхньої пізнавальної і творчої діяльності. =с.
151=