П’ятниця, 2024-Кві-26, 23.05.20
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки

Риторична компетентність учнів старших класів
2012-Кві-20, 13.20.05

Для посилання:

Голуб Н. Б. Риторична компетентність учнів старших класів [Текст] / Н. Б. Голуб // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с. 137–138.

 

Риторична компетентність учнів старших класів

 

Н. Б. Голуб, д-р пед. наук

 

Важливість кожного навчального предмета визначається тим, що він (предмет) робить посильний внесок у формування всіх компетентностей на загальнопредметному рівні, однак специфіка змісту сприяє виокремленню й зосередженню уваги на тих предметних компетентностях, що є складниками загальнопредметних і ключових.

У системі шкільної мовної освіти важливе значення має ієрархія компетентностей. Дослідження цієї багаторівневої системи дають підстави для висновків: риторична компетентність (далі – РК) старшокласника формується у системі предметних компетентностей і розглядається в загальному плані як важливий складник комунікативної. У переліку професійних компетентностей майбутніх фахівців РК доцільно виокремлювати як самостійний компонент.

Риторичну компетентність старшокласника розглядаємо як здатність мовця ефективно використовувати мовно-риторичні знання, вміння і досвід з метою гармонізації всіх видів спілкування, досягнення комунікативної мети, утвердження вищих морально-етичних і патріотичних ідеалів суспільства.

Важливими складниками РК є три групи риторичних умінь: докомунікаційні (спрямовані на реалізацію завдань чотирьох розділів риторики: «Інвенція», «Диспозиція», «Елоквенція», «Меморія»), комунікаційні (пов’язані з виголошенням промови і контактом з аудиторією) та післякомунікаційні (забезпечують спадання інтелектуально-психологічної напруги (так зване інтелектуально-психологічне розвантаження), «перегляд» і критичне оцінювання власного виступу).

Процес формування РК забезпечується впровадженням у навчальний процес риторичних вправ. Виокремлюємо чотири види вправ: підготовчі (прогнозований результат: формування риторичних умінь першої групи (докомунікаційних), =с. 137= спрямованих на реалізацію завдань двох розділів риторики («Інвенція», «Диспозиція»); тренувальні (прогнозований результат: формування риторичних умінь другої групи (комунікаційних), спрямованих на реалізацію завдань трьох розділів риторики: «Елокуція», «Меморія», «Акція»); творчі (прогнозований результат: формування риторичних умінь другої групи (комунікаційних), спрямованих на реалізацію завдань розділу риторики «Акція»), аналітичні (прогнозований результат: формування риторичних умінь третьої групи (післякомунікаційних), спрямованих на реалізацію завдань розділу риторики «Релаксація»).

Такий підхід дає змогу вчителеві визначити місце кожної риторичної вправи на уроці і рівень сформованості відповідних умінь. Апробація вправ засвідчила такі переваги їх: 1) зорієнтованість на конкретний результат; 2) здатність інтегруватися у процес навчання мови; 3) цільова багатоплановість; 4) дотримання принципів комунікативного навчання (ситуативність, функціональність, новизна, індивідуалізованість, мовленнєве спрямування). =с. 138=

Категорія: Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки | Додав: Didactics
Переглядів: 1584 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 1.0/1
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS