Робота над удосконаленням текстів соціокультурної тематики на уроках української мови
2012-Кві-20, 13.16.27
Для посилання:
Ярмолюк А. В. Робота над удосконаленням текстів
соціокультурної тематики на уроках української мови [Текст] / А. В. Ярмолюк //
Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України
за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с.
143–144.
Робота над
удосконаленням текстів соціокультурної тематики на уроках української мови
А. В. Ярмолюк
Необхідною умовою формування комунікативної
компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів, удосконалення
культури їхнього мовлення є розвиток у них умінь редагувати письмові тексти.
Під час реалізації соціокультурної змістової лінії на
уроках української мови здійснювалася комплексна робота над текстами (читання,
обговорення змісту, спостереження над мовними засобами, створення власних
висловлювань на основі прочитаного). Значну увагу було приділено редагуванню
створених учнями текстів певної соціокультурної тематики. З цією метою
розроблено систему вправ, спрямовану на вдосконалення письмових висловлювань
учнів.
В основу методики було покладено такі положення: 1)
визначальним компонентом механізму оволодіння мовленням є самоконтроль, що
полягає в попередженні й усуненні помилок у процесі створення тексту під час
переходу внутрішнього мовлення в розгорнуте зовнішнє мовлення; 2) реалізація
смислового контролю, функція якого полягає в оцінюванні й удосконаленні змісту
та структури тексту на різних етапах роботи над ним; 3) запровадження
оцінювання власного тексту з урахуванням різних рівнів умінь.
Важливим складником авторської методики є розроблена
типологія вправ, що містить такі види: 1) вибір правильного варіанта слова,
словосполучення, речення; 2) трансформація, яка супроводжується вибором (під
трансформацією розуміємо зміни мовної одиниці в межах одного мовного рівня:
заміну форми – формою, слова – словом, словосполучення -словосполученням,
речення – реченням); 3) конструювання одиниць вищого рівня з одиниць нижчого;
4) редагування деформованих текстів різних типів, стилів і жанрів; 5) аналіз і
редагування власних переказів і творів (за інструкцією і без неї); 6) аналіз
мовних засобів із перспективою подальшого =с.143= використання їх у власному
мовленні; 7) добір синонімів, фразеологізмів, експресивно забарвлених слів.
З метою вдосконалення оперативної пам’яті учнів було
розроблено й апробовано вправи на відновлення створеного тексту за однією його
частиною. Види вправ і завдань добиралися з урахуванням рівня загального
розвитку, мовної й мовленнєвої підготовки учнів, а також змісту соціокультурної
теми уроку.
Застосування спеціальної системи вправ і завдань сприяло
підвищенню рівня сформованості в учнів умінь удосконалювати тексти
соціокультурної тематики: на 10,7 % збільшилася кількість учнів з високим
рівнем і на 33,3 % – з достатнім. Результати підсумкової контрольної роботи
показали, що кількість учнів із високим (творчим) і достатнім
(продуктивно-перетворювальним) рівнями сформованості вмінь редагувати власні
тексти збільшилася і становить загалом 75,7 % (порівняно з початковим рівнем – 44,8
%). Якість монологічних письмових висловлювань, створених учнями на
запропоновану соціокультурну тему, після застосування створеної методики
становила в середньому 10 балів (82 %), тоді як до апробації -7 балів (56 %).
Таким чином, здобуті результати підтвердили ефективність авторської методики.
=с. 144=