Розвиток культури спілкування в учнів старшої школи на уроках української мови (10-й клас)
2012-Кві-20, 13.13.44
Для посилання:
Ладоня К. Ю. Розвиток культури спілкування в учнів
старшої школи на уроках української мови (10-й клас) [Текст] / К. Ю. Ладоня //
Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України
за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки, 2012. – 376 с., с.
148–149.
Розвиток культури
спілкування в учнів старшої школи на уроках української мови (10-й клас)
К. Ю. Ладоня
У сучасних умовах реформування змісту мовної освіти одним
зі стратегічних завдань є переорієнтація процесу навчання на розвиток
особистості учня, формування його компетентностей. Тому головним завданням
вивчення української =с. 147= мови є підготовка компетентної мовної
особистості, здатної успішно комунікувати в різних життєвих ситуаціях. З огляду
на те, що одним із важливих показників високого рівня комунікативної
компетентності особистості є здатність ефективно використовувати мовні й
позамовні засоби відповідно до комунікативної ситуації, вважаємо актуальною
проблему формування в учнів старших класів високого рівня культури спілкування.
Адже саме від уміння доцільно добирати мовні й позамовні засоби спілкування з
урахуванням особливостей комунікативної ситуації, від використання правил
культури поведінки і норм культури мовлення значною мірою залежить ефективність
спілкування мовця в суспільстві.
Чинна програма не передбачає окремих годин для цієї
роботи, тому формувати культуру спілкування в учнів 10-го класу варто на уроках
розвитку мовлення, а саме: під час аудіювання, створення й аналізу текстів
діалогів, монологічних виступів, оцінювальних жанрів тощо та у процесі
засвоєння мовного матеріалу (зокрема з тем «Вступ, загальні відомості про
стилістику», «Стилістичні засоби фонетики» і «Стилістичні засоби лексикології
та фразеології»). Виправданим у цій ситуації вважаємо інтегрування теми з
культури спілкування у теми, пропоновані чинною програмою шляхом так званої
крапельної методики. Теоретичні відомості з культури спілкування доцільно
подавати як текстовий матеріал до вправ, що не потребуватиме додаткового часу
на уроці.
На відміну від основної школи, у старших класах особливої
уваги потребуватиме питання сутності культури спілкування як явища, як
важливого складника загальнолюдської культури. Не менш важливою для цього віку
є проблема аналізу різних ситуацій спілкування, оцінювання стратегій і тактик
свого співрозмовника, аналізу й самоаналізу мовного оформлення процесу
спілкування, варіювання мовного матеріалу відповідно до жанру мовлення, теми
спілкування та адресата.
На часі впровадження у навчальний процес елементів
методики формування й розвитку умінь і навичок дистанційного спілкування
старшокласників. З цією метою учням потрібно не лише опрацьовувати тексти, що
містять теоретичний =с.148= матеріал про культуру дистанційного спілкування,
виконувати завдання, які формують навички культурного спілкування (скласти
діалог телефонної розмови, розмови в чаті; написати повідомлення, електронного
листа; відредагувати готовий матеріал; пристосувати певні висловлювання до
конкретної ситуації тощо), а й безпосередньо спілкуватися за допомогою
електронних засобів комунікації під час виконання певних завдань. =с. 149=