Система роботи з формування стилістичних умінь в учнів старшої школи (академічний рівень)
2012-Кві-20, 13.15.33
Для посилання:
Новосьолова В. І. Система роботи з формування
стилістичних умінь в учнів старшої школи (академічний рівень) [Текст] / В. І.
Новосьолова // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту
педагогіки НАПН України за 2011 рік: наукове видання. – К., Ін-т педагогіки,
2012. – 376 с., с. 145–146.
Система роботи з
формування стилістичних умінь в учнів старшої школи (академічний рівень)
В. І. Новосьолова
Упровадження ефективних методів, прийомів, засобів,
організаційних форм навчання, створення системи вправ і завдань – важлива умова
якісного формування й розвитку стилістичних умінь учнів старшої школи засобами
лексикології, фразеології, морфології.
Експериментально підтверджено продуктивність використання
у роботі зі старшокласниками на уроках української мови спеціальних методичних
прийомів, найефективнішими з яких є стилістичний аналіз та редагування тексту.
Створенню =с. 144= більш сприятливих умов для поповнення активного словникового
запасу старшокласників сприяло введення важливої структурної одиниці в нових
підручниках для 10-х і 11-х класів, а саме: фрагментів різних видів словників
(тлумачного, синонімів, фразеологізмів, крилатих висловів) для самостійної
роботи учнів.
Логічно побудовано систему вправ і завдань: лексичних і
стилістичних; аналітичних, конструктивних і комунікативних (для спостереження
за мовним матеріалом, створення висловлювань з досліджуваними одиницями
відповідно до мети й умов спілкування), диференційованих (для вивчення
конкретного лінгвостилістичного матеріалу), комплексних (з метою закріплення й
узагальнення на уроках мови і виконання різних видів творчих робіт, а саме:
міні-переказів, міні-творів, стилістичного етюду тощо).
Порівняльний аналіз здобутих результатів дослідження
засвідчує високу ефективність пропонованої системи вправ і завдань. Зокрема
помітне зростання кількості учнів 10-го класу з достатнім (27 %) і високим (19
%) рівнем сформованих умінь використовувати стилістичні засоби лексикології й
фразеології порівняно з контрольними класами. Аналіз зрізових робіт виявив
труднощі, яких зазнають десятикласники (обмежений словниковий запас,
недотримання стилістичних норм, не завжди ефективне використання стилістичного
потенціалу лексичних одиниць у власному мовленні.
Здійснено констатувальний зріз в 11-му класі, у процесі
якого досліджувався рівень володіння учнями стилістичними можливостями
морфології. Результати зрізу показали, що знання морфологічних понять досить
часто не застосовуються належним чином у мовленнєвій діяльності учнів: знаючи
про існування тих чи інших граматичних категорій, учні не мають уявлення про
те, як форми й категорії частин мови проявляють себе у різних стилях мовлення,
як можуть бути успішно використані під час виконання певного мовленнєвого
завдання. Це призводить до того, що одинадцятикласники не в змозі аналізувати,
оцінювати й зіставляти відтінки значень, =с. 145= які виражаються за допомогою
певних граматичних форм чи категорій (57 %), не знають про можливості й умови
заміни одних форм, категорій синонімічними (48 %), особливості використання їх
у мовленні (61 %). Пропонована в новому підручнику для 11-го класу система
завдань і вправ спрямована на подолання учнями цих труднощів. =с.146=