Черкас Олександр. Художня деталь у творчому космосі Павла Загребельного …39–41.
Для покликання: Черкас Олександр. Художня деталь у творчому космосі Павла Загребельного [Текст] / Олександр Черкас // Українська література в загальноосвітній школі. – 2015. – №5. – 48 с. – 39–41.
У статті проаналізовано специфіку художньої деталі у повісті Павла Загребельного «Гола душа». Розкрито функціональні можливості різних видів художньої деталі у творі та з’ясовано особливості їх використання.
Ключові слова: художня деталь, мікрообраз, парна художня деталь, деталь-символ, деталь-фразеологізм, деталь-цитата.
В статье проанализирована специфика художественной детали в повести Павла Загребельного «Голая душа». Раскрыты функциональные возможности и выяснены особенности различных видов художественной детали в произведении, определены возможности их использования.
Ключевые слова: художественная деталь, микрообраз, парная художественная деталь, деталь-символ, деталь-фразеологизм, деталь-цитата.
The article analyzes the specifics of the artistic detail in the story of Pavlo Zagrebelnii «Naked soul». The functionality of different types of the artistic detail was exposed in the story and the features of the usage of various forms of artistic detail were explicated in the story «Naked soul».
Keywords: an art detail, a mikrocharacter, a paired artistic detail, a detail-symbol, a detail-idiom, a detail-quote.
Цитата, с. 39. Сучасні літературознавчі дослідження розширюють перспективи осягнення структури художнього твору, розуміння змісту та естетично-ідеологічного значення. Художня деталь у цьому контексті відіграє не лише роль будівничого матеріалу композиції, а й конструює змістову палітру, наповнює сенсом образи та характери героїв, на рівні мікропоетики тексту розчленовує його структуру на окремі міні-системи, що інтерпретують розуміння авторського твору відповідно до епохи, читацького сприйняття та задуму.
Дослідники творчої картини світу П. Загребельного (Н. Заверталюк, Н. Олійник) зазначають, що силове поле патріарха обгорнене в щільні оболонки художніх деталей, які максимально широко розкривають образну систему кожного твору, визначають його настрій, відображають стилістичну майстерність автора. Проза митця порубіжжя ХХ-ХХІ століть у руслі обраної нами проблеми проаналізована недостатньо. У зв’язку з цим актуальність статті зумовлюється потребою дослідження художньої деталі у повісті «Гола душа» (1991 р.), що належить до зразків гротескно-психологічної прози, глибока за змістом, оригінальна за лексико-стилістичними особливостями та цікава за композиційною структурою, де художня деталь має глибоке символічне значення, яке закладене автором у матеріальні речі, портрети героїв, явища. П. Загребельний відверто інтерпретував суперечливий та складний внутрішній світ душі головної героїні, використовуючи розмаїтий арсенал художніх деталей, які передають усе багатство таланту прозаїка.
Список використаних джерел
1. Авксентьєва Г. Функціонування терміну художня деталь в літературознавстві [Електронний ресурс] / Г. Авксентьєва. – Режим доступу: http://histans.com/News/20130601001611/20130601001611_1.pdf. – Назва з екрана.
2. Домбровський В. Українська стилістика і ритміка. Українська поетика / В. Домбровський. – Дрогобич: ВФ «Відродження», 2008. – 488 с.
3. Загребельний П. Гола душа / П. Загребельний. – К.: Преса України. – 140 с. – Серія «Бібліотечка молоді України».
4. Кузнєцов Ю. Художня деталь у прозовому творі / Ю. Кузнєцов // Радянське літературознавство. – 1980. – № 9. – С. 17-26.
5. Паламар С. До проблеми художньої деталі (літературознавчий аспект) / С. Паламар // Українська література в загальноосвітній школі. – 2005. – № 3. – С. 15-17.
|