Доценко Оксана. Кольористика як засіб асоціативно-образного бачення твору …13–15.
Покликання: Доценко Оксана. Кольористика як засіб асоціативно-образного бачення твору [Текст] / Оксана Доценко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №12. – 48 с. – С. 13–15.
Цитата, с. 13. Питання роботи над кольористикою художнього твору виникло не випадково, а в процесі системного підходу на основі асоціативних бачень і творчої інтерпретації художніх деталей, образів, символів, характеристик. Така поетапна робота була розпочата з дитячих малюнків, вправ з розвитку критичного й образного мислення (ейдетика), зокрема читання творів з передбаченням. Поступово були долучені супроводжувальна кольористика, словесне малювання. Завдання ускладнювалися асоціативними вправами. Виникла потреба в додатковій інформації про значення кольорів, їх спектральну структуру, пояснення з позиції естетичного сприйняття та психологічного тлумачення.
У практиці окремим напрямом роботи визначаю розвиток асоціативно – образного мислення, творчої уяви учнів. Такий підхід пояснюється специфікою предмета (культурологічний матеріал з української мови та зразки творів української літератури, своєрідні підходи до їх інтерпретації). Матеріал дає обширне коло розвитку творчого мислення завдяки баченню художнього світу, зокрема засобами «кольористики». Слово, колір, звук сприяють виникненню асоціацій, що виходять за межі безпосереднього прочитання літературного твору. «Кольорослово» допомагає збагнути ідейно-тематичний зміст твору, сутність і глибину образів. Таким чином, використовуючи вербальні та невербальні засоби спілкування, учні зображують настрій героїв, відтворюють бачення художнього тексту, вчаться виражати внутрішні переживання в колірних відтінках, відчувати емоційний стан твору. Дитяча веселка барв – це їхня образна уява: чим багатша – тим мальовничіше художнє мислення, тим глибший духовний світ. Світла і чутлива душа дитини уміє розрізняти відтінки кольору світу і давати йому оцінку.
Література
1. Бєлий А. Символізм як світорозуміння / А. Бєлий / Священні кольори. – М., 1994. – 528 с.
2. Морозюк Н. Кольороназви у поетичній творчості / Н. Морозюк // Дивослово. – 2014. – № 7-8. – С. 53-57.
3. Словник символів культури України. – К. : Міленіум, 2002. – 260 с.
4. Словник української мови: В 11 т. – К. : Наукова думка, 1970 -1980.
5. Яворська Г. М. Мовні концепти кольору (до проблеми категоризації) / Г. М. Яворська // Мовознавство. – 1998. – № 2-3. – С. 42-50.
|