Назаренко Людмила. Система уроків з вивчення творчості Олександра Довженка. Урок перший …23–27.
Для покликання: Назаренко Людмила. Система уроків з вивчення творчості Олександра Довженка. Урок перший [Текст] / Людмила Назаренко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №11. – 48 с. – С. 23–27.
Цитата, с. 23.
Тема уроку.
Олександр Довженко – поет екрану, митець феноменальних можливостей, першокласний майстер світового кіно
Мета літературної освіти: ознайомити учнів-читачів з життєвим і творчим шляхом кінорежисера, засновника поетичного кіно, його світоглядними переконаннями; відкрити для старшокласників духовний світ митця, його романтичне світобачення, жанрові особливості творів; виховувати розуміння естетики слова, єдності творчого доробку з життєвим шляхом автора.
Цілі: висвітлити основні події життя і творчості О. Довженка, його захоплення в молодості малярством; зрозуміти різницю між соцреалістичним каноном і новаторським естетичним пошуком митця; відчути болісні шукання компромісів національно-патріотичного світогляду із системою; зрозуміти, в чому трагізм долі людини в умовах тоталітарного режиму.
Завдання: зібрати інформацію про О. Довженка, з’ясувати національні та загальнолюдські проблеми в його творчості; узяти участь у міні-проектах; висловлювати власні судження з приводу долі митця, художніх особливостей творів письменника.
Змістові лінії літературної освіти:
Літературна – світоглядні переконання О. Довженка.
Аксіологічна – особистість і суспільство: протистояння чи/і гармонія.
Культурологічна – література в суспільному й духовному житті людини.
Мовленнєва – зв’язне усне повідомлення.
Діяльнісна – розвиток загальних умінь і навичок учня-читача: зіставляти різні джерела інформації; працювати з 2–3 літературно-критичними матеріалами; здобувати інформацію за допомогою джерел Інтернету, представляти власні здобутки за допомогою участі в проектній діяльності.
Компетенції учня-читача: домінувальні: читацька, літературознавча, мовленнєва; фонові: інформаційна, соціальна, діяльнісно-операційна, технологічна, візуалізаційна.
Очікувані (плановані) результати: презентація виконаних дослідно-пошукових завдань; визначення життєвої позиції автора, ідейно-тематичного спрямування кінотворів.
Тип і різновид уроку – вивчення життєпису письменника.
Теоретико-літературні поняття: публіцистичність.
Літературно-мистецькі зв’язки: музичне мистецтво (П. Чайковський. «Пори року»), зображувальне мистецтво (М. Глущенко. «Квітучий сад»).
Наочні засоби навчання: джерела Інтернет, портрет у статиці.
Варіативне домашнє завдання: знати основні відомості з біографії О. Довженка, виконати творчу роботу, створивши відеоролик «Наша держава – Україна»,узявши за основу прийоми творення мікрофільму.
|