П’ятниця, 2024-Бер-29, 00.38.22
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська література в загальноосвітній школі»

Овдійчук Лілія. Жанри та стильові особливості сучасної прози для дітей
2015-Бер-16, 08.35.57

Овдійчук Лілія. Жанри та стильові особливості сучасної прози для дітей …35–38.

Для покликання: Овдійчук Лілія. Жанри та стильові особливості сучасної прози для дітей [Текст] / Лілія Овдійчук // Українська література в загальноосвітній школі. – 2015. – №1. – 48 с. – С. 35–38.

 

У статті розкрито жанрово-тематичні різновиди сучасної прози для дітей шкільного віку (5-9 класи): казкові, фантастичні, історичні, біографічні, реалістичні твори, з’ясовано характерні їхні особливості, модифікації. Зроблено спробу визначити основні стильові риси жанрових та тематичних різновидів творів за принципами зображення, системою образів, побудовою фабули й сюжету, композицією, конструюванням часопростору.

Ключові слова: жанрово-тематичні різновиди, сучасна проза для дітей, казкова, фантастична, історична, біографічна, реалістична проза, стильові риси.

Lilia Ovdijchuk. GENRE AND STYLISTIC SPECIFICS OF THE MODERN PROSE FOR CHILDREN

Modern prose for children in time frame is 90-ies of XX and the beginning of the XXI century, that is the period of Ukraine’s independence. Age category in question is students of 5-9 grades.

In this period, a lot of new names and a great ammount of the texts addressed to children have been appeared. Along with classics (Vsevolod Nestaiko, Anatolii Dimarov, A. Kostetskyi, Volodymyr Rutkivskyi, Yaroslav Stelmakh) Ivan Andrusiak, Valentyn Berdt, Lesia Voronyna, Oleksandr Havrosh, Serhii Hrydin, Oleksandr Dermanskyi, Oksana Dumanska, Maryna ta Serhii Diachenky, Andrii Kokotiukha, Oksana Lushchevska, Halyna Malyk, Zirka Menzatiuk, Maryna Pavlenko, Ihor Sichovyk, Natalka Sniadanko address their works to children. Children’s fiction represents traditional themes: historical, school, childhood. According to genre varieties there is fantastic, adventure, historical, biographical and fabulous prose, within which it is possible to distinguish a lot of modifications and meta-genres: fantasy, fairy tale, fairy novel-сhronicle, regional detective story, school story, fantastic story, historical adventure story, historical-biographical story and others. Some authors are pioneers in genre formation.

Within one genre and thematic variety of prose it is quite naturally that common to all works stylistic features are visible and simultaneously a creativity type and idiostyle of a particular artist is distinguished. It forms a modern prose style for teens. Stylistic dominants in genre-themed children prose include problematics, figural system and its means, storyline and plot, time-space design etc.) and determining the major stylistic tendencies (trends): realistic, romantic, fantasy, mythological, philosophical and metaphorical, ironic and lyrical prose.

Цитата, с. 38. Основними стильовими ознаками реалістичних творів є аналітичність. За Наливайком, це «одна з атрибутивних рис реалізму й водночас як одна із його стильових домінант». Більшою чи меншою мірою це стосується сучасної реалістичної прози для дітей. Устами персонажів, ліричними відступами, тональністю описів автор виявляє своє ставлення до зображуваного: засуджує, обурюється, схвалює, оцінює відповідно до загальнолюдського.

Отже, жанрова система прози у сучасній літературі для дітей досить різноманітна, хоча переважно сконцентрована в рамках традиційних тематичних парадигм. Це історична та біографічна, фантастична, пригодницька, детективна, реалістична проза та літературна казка. Проте особливістю є модифікація жанрів, творення метажанрів, а окремі автори є новаторами у жанротворенні.

Стиль, як відомо, виявляється «як на рівні окремого твору, так і на рівні творчості митця й цілих течій та напрямів» [6, с.8]. У межах одного жанрово-тематичного різновиду прози цілком закономірно простежуються спільні для усіх творів риси й одночасно виокремлюються тип творчості та ідіостиль конкретного митця. Це й формує стиль сучасної прози для підлітків.

Визначення стильових домінант у жанрово-тематичних різновидах сучасної прози для дітей (проблематика, образна система та засоби її творення, фабула та сюжет, конструювання часопростору тощо) та з’ясування основних стильових тенденцій (течій): реалістичної, романтичної, казково-міфологічної, філософсько-метафоричної, іронічно-ліричної тощо – важливий аспект наступних наукових розвідок.

 

Література

1. Галич А. О. Fiction i non fiction в літературі: проблеми теорії та історії: монографія. / Галич А. – Луганськ, 2013. – 386 с.

2. Література. Діти. Час. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва / Упорядники Гнідець У., Трохим Н., Прихода М., Качак Т. Вип.1.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. -192 с.

3. Література. Діти. Час. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва / Упорядники Гнідець У., Трохим Н., Качак Т. Вип.2. – Тернопіль: Навчальна книга -Богдан, 2012. – 192 с.

4. Література. Діти. Час. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва / Упорядники Гнідець У., Трохим Н., Качак Т. Вип. 3. // Література. Діти. Час. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. -108 с.

5. Література. Діти. Час. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва. Вип. 4. – Рівне: Дятлик М., 2013. – 308 с.

6. Наливайко Д. С. Стиль напряму й індивідуальні стилі в реалістичній літературі ХІХ століття / Д. С. Наливайко // Індивідуальні стилі українських письменників кінця ХІХ – початку ХХ ст.: [зб. наук. праць]. – К.: Наук. думка, 1987. – С. 3-43.

Категорія: «Українська література в загальноосвітній школі» | Додав: Didactics
Переглядів: 847 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS