Привалова Світлана, Мова Ольга. Людина і природа у творчості Т. Шевченка-поета і Т. Шевченка-художника …12–15.
Для покликання: Привалова Світлана. Людина і природа у творчості Т. Шевченка-поета і Т. Шевченка-художника [Текст] / Світлана Привалова, Ольга Мова // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №9. – 48 с. – С. 12–15.
У статті досліджено проблему людини і природи у творчості Т. Шевченка-поета і Т. Шевченка-художника.
Ключові слова: проблема людини і природи, творчість Т. Шевченка-поета, творчість Т. Шевченка-художника.
В статье исследована проблема человека и природы в творчестве Т.Шевченко-поэта и Т. Шевченко-художника.
Ключевые слова: проблема человека и природы, творчество Т. Шевченко-поэта, творчество Т. Шевченко-художника.
The article deals with investigating the problems of a human-being and the nature in the creative activity of Taras Shevchenko as a poet and an artist.
Keywords: the problem of a human and the nature Shevchenko’s creative activity, poet, artist.
Цитата, с. 14. Тарас Шевченко першим у вітчизняному мистецтві висловив протест проти безправного становища жінки. Митець вибрав типове явище царської Росії, зіставивши чистоту народних звичаїв і бруд панської розпусти. Сама героїня – багатостраждальний український народ; офіцер на здибленому коні – монархія;постать селянина, чимось подібного до козака Мамая,– символ вільного минулого. Образ селянина-ложкаря, що на передньому плані, майже поряд з Катериною, сповнений суму та співчуття до дівчини,підкреслює її горе та переживання. Пан-офіцер зображений на задньому плані, в затіненій частині картини, і є ніби темною плямою. Порівняно з величною постаттю Катерини він виглядає мізерним, іграшковим. Таке зображення зумовлене не лише вимогами перспективи, а й бажанням художника передати контрастність образів. Невипадково на картині зображений собака, який гавкає на вершника(як ми знаємо, собаки гавкають лише на злих людей). Образ вітру – поетична деталь, до якої звертається Шевченко для яскравішого відображення всіх труднощів, які спіткали Катерину на її важкому шляху. Через вітер розвіваються стрічки на голові в Катерини. Деталі, які введені у полотно Шевченком, допомагають краще розкрити головну думку картини, показати страшні моменти у тяжкому житті людей Російської імперії і сприяють розумінню полотна. Свідком трагедії дівчини виступає і розложистий віковий дуб. Видно, що напередодні була сильна буря. Біля дуба лежить відірвана гілка, листок. Ця гілка ніби паралель з долею героїні. Як гілочка відірвалася від могутнього дуба, так і Катерина відійшла відзвичаїв свого народу, від батьківських традицій. Трагічна доля героїні перегукується також з колосками жита і пшениці, що лежать на дорозі і будуть потоптані людськими ногами.
Література
1. Буряк О. Художнє осягнення вікової психології у творі«Мені тринадцятий минало…» / Олена Буряк // Дивослово. – №3. – 2010. – 20–23 с.
2. Неділько Г. Тарас Шевченко: Життя і творчість / Г. Неділько. – К. : Рад. школа, 1988. – 246 с.
3. Тарас Шевченко. Кобзар / Тарас Шевченко. – К. : Дніпро, 1985. – 640 с.Привалова Світлана, Мова Ольга. Людина і природа у творчості Т. Шевченка-поета і Т. Шевченка-художника …12–15.
Для покликання: Привалова Світлана. Людина і природа у творчості Т. Шевченка-поета і Т. Шевченка-художника [Текст] / Світлана Привалова, Ольга Мова // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №9. – 48 с. – С. 12–15.
У статті досліджено проблему людини і природи у творчості Т. Шевченка-поета і Т. Шевченка-художника.
Ключові слова: проблема людини і природи, творчість Т. Шевченка-поета, творчість Т. Шевченка-художника.
В статье исследована проблема человека и природы в творчестве Т.Шевченко-поэта и Т. Шевченко-художника.
Ключевые слова: проблема человека и природы, творчество Т. Шевченко-поэта, творчество Т. Шевченко-художника.
The article deals with investigating the problems of a human-being and the nature in the creative activity of Taras Shevchenko as a poet and an artist.
Keywords: the problem of a human and the nature Shevchenko’s creative activity, poet, artist.
Цитата, с. 14. Тарас Шевченко першим у вітчизняному мистецтві висловив протест проти безправного становища жінки. Митець вибрав типове явище царської Росії, зіставивши чистоту народних звичаїв і бруд панської розпусти. Сама героїня – багатостраждальний український народ; офіцер на здибленому коні – монархія;постать селянина, чимось подібного до козака Мамая,– символ вільного минулого. Образ селянина-ложкаря, що на передньому плані, майже поряд з Катериною, сповнений суму та співчуття до дівчини,підкреслює її горе та переживання. Пан-офіцер зображений на задньому плані, в затіненій частині картини, і є ніби темною плямою. Порівняно з величною постаттю Катерини він виглядає мізерним, іграшковим. Таке зображення зумовлене не лише вимогами перспективи, а й бажанням художника передати контрастність образів. Невипадково на картині зображений собака, який гавкає на вершника(як ми знаємо, собаки гавкають лише на злих людей). Образ вітру – поетична деталь, до якої звертається Шевченко для яскравішого відображення всіх труднощів, які спіткали Катерину на її важкому шляху. Через вітер розвіваються стрічки на голові в Катерини. Деталі, які введені у полотно Шевченком, допомагають краще розкрити головну думку картини, показати страшні моменти у тяжкому житті людей Російської імперії і сприяють розумінню полотна. Свідком трагедії дівчини виступає і розложистий віковий дуб. Видно, що напередодні була сильна буря. Біля дуба лежить відірвана гілка, листок. Ця гілка ніби паралель з долею героїні. Як гілочка відірвалася від могутнього дуба, так і Катерина відійшла відзвичаїв свого народу, від батьківських традицій. Трагічна доля героїні перегукується також з колосками жита і пшениці, що лежать на дорозі і будуть потоптані людськими ногами.
Література
1. Буряк О. Художнє осягнення вікової психології у творі«Мені тринадцятий минало…» / Олена Буряк // Дивослово. – №3. – 2010. – 20–23 с.
2. Неділько Г. Тарас Шевченко: Життя і творчість / Г. Неділько. – К. : Рад. школа, 1988. – 246 с.
3. Тарас Шевченко. Кобзар / Тарас Шевченко. – К. : Дніпро, 1985. – 640 с.
|