Шуляр Василь, Островна Світлана. Технологія уроку літератури рідного краю. Урок-спілкування за оповіданням С. Черкасенка «Соловейко» …41–44.
Для покликання: Шуляр Василь. Технологія уроку літератури рідного краю. Урок-спілкування за оповіданням С. Черкасенка «Соловейко» [Текст] / Василь Шуляр, Світлана Островна // Українська література в загальноосвітній школі. – 2015. – №4. – 48 с. 41–44.
Автори окреслили проблеми підготовки уроків літератури рідного краю та позакласного читання, запропоновано модельпроведення уроку-спілкування за оповіданням С. Черкасенка.
Ключові слова: технологія уроку, урок літератури рідного краю, урок-спілкування, урок позакласного читання, С. Черкасенко.
Авторы очертили проблемы подготовки уроков литературы родного края и внеклассного чтения, предложили модель проведения урока-общения по рассказу С. Черкасенка.
Ключевые слова: технология урока, урок литературы родного края, урок-общение, урок внеклассного чтения, С. Черкасенко.
The authors have outlined the problem of literature lessons of native land’s training and home-reading, given a model of lesson-communication by the S. Cherkasenko story.
Keywords: lesson technology, literature lesson of native land, lesson-communication, home-reading lesson, S. Cherkasenko.
Цитата, с. 41. Проблеми сучасного уроку (заняття) літератури взагалі, позакласного читання та літературного краєзнавства зокрема як ніколи набрали своєї актуальності. Виявом цього є численні статті, публікації та дискусії зпроблем літературної освіти в ХХІ столітті. Тільки заостанній час маємо декілька Концепцій літературноїосвіти (Н. Волошина і група науковців Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ; О. Ніколенко (м. Полтава) та колектив учених: Л. Мірошниченко, М. Сулима, К. Таранік-Ткачук (м. Київ), Л. Кавун (м. Черкаси); Г. Клочек (м. Кіровоград); В. Шуляр (м. Миколаїв). У кожній із публікацій тією чи іншою мірою акцентується увага на методиці та технології уроку/заняття. Одніпровокують відмовитися від класно-урочної системи, інші є прихильниками повної технологізації літературної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах.
Нові чинні програми порушили традицію попередників стосовно уроків позакласного читання й літератури рідного краю. Про причини можемо лише здогадуватися. Очевидним є те, що в системі літературної освіти позакласне читання й літературне краєзнавствоне знайшли посутнього місця. Хаотичне зменшення годин не на користь формування інтелігентного та компетентного читача як патріота свого краю. Спробуємо віднайти ті методико-технологічні дотики, які сприяли босновному: викликати бажання сучасного школяра читати, а вчителя-словесника, зрозумівши реалії сьогоднішнього дня, адекватно вибудовувати літературні заняття відповідно до викликів часу на прикладі творів позакласного читання та літературного краєзнавства. Зіставлення двох варіантів програм, за якими працюватимуть учителі літератури, засвідчують заявлене вище.
Література
1. Антонець Н. Спиридон Черкасенко: штрихи до літературно-педагогічного портрету: самоучитель / Н. Антонець // Українська мова і література в школі. – 2003. – № 2. – С. 51–52.
2. Бойченко В. П. Літературна творчість Спиридона Черкасенка / В. П. Бойченко // Краєзнавчий альманах. – 2002.– Вип. 2 – С. 12–17.
3. Черкасенко С. Ф. Твори. В 2 т. / С. Ф. Черкасенко; упор. Мишанич. – К. : Дніпро, 1991.
4. Шуляр В. І. Літературна освіта школярів: сучасний стані перспективи / В. І. Шуляр // Українська література в загальноосвітній школі. – 2008. – № 12. – С. 10–13.
5. Шуляр В. І. Сучасний урок української літератури: теорія, методика, технологія : монографія / В. І. Шуляр. –Миколаїв : Іліон, 2012. – 876 с.
6. Шуляр В. І. Сучасний урок української літератури: монографія / В. І. Шуляр. – Миколаїв : Іліон, 2014. – 553 с.
|