Українська
література в загальноосвітній школі №1, 2012
Передплатний
індекс 22410
ЗМІСТ
Життя і доля видатних методистів
Бондаренко
Л. «У серці її усмішка цвіла». Сценарій вечора,
присвячений вшануванню пам’яті професора Н.Й. Волошиної...2
У статті пропонується сценарій
вечора, присвяченого вшануванню пам’яті професора Ніли Волошиної.
Ключові
слова: сценарій, методика викладання української літератури.
6 грудня 2011 року на факультеті філології та
журналістики Херсонського державного університету відбувся вечір, присвячений
вшануванню пам’яті професора Н.Й. Волошиної. Захід був підготовлений і
проведений студентами-магістрантами згідно з робочою програмою дисципліни «Методика
викладання української літератури у вищих навчальних закладах». Оскільки він тривав
1 год. 20 хв., а обсяг статті обмежений, частину матеріалу подаємо описово.
Конкурс «Краса
і сила мистецтва слова»
Hебеленчук
І. Емоційний діалог як засіб розкриття внутрішнього
світу героя у новелі М. Коцюбинського «INTERMEZZO»...6
У
статті розкрито внутрішній світ героя, його стан, настрої, переживання за
допомогою емоційного діалогу. Показано значення художніх образів, деталей для
розуміння емоційно-психологічного стану героя, особливості часопростору. На
конкретних прикладах проілюстровано особливості роботи над новелою.
Метою статті є
розкриття внутрішнього світу героя засобами емоційного діалогу, який
спрямований на виявлення стану, настроїв, переживань, визначення символічного
значення образів, зорових і слухових елементів, що передають відчуття спокою,
відпочинку, умиротворення, гармонійної єдності з природою.
Попович
H. Леся Українка. Неоромантизм як основа естетичної позиції
поетеси. Вірші «CONTRA SPEM SPERO!», «І все-таки до тебе думка лине...», «І ти
колись боролась, мов Ізраїль...». . . .11
Мета:
допомогти учням зрозуміти ідейно-філософську,
естетичну позицію поетеси, глибину думки й красу її поезії; розвивати навички
ідейно-художнього аналізу поезій, висловлення власних суджень про них,
характеристики ліричних героїв; виховувати почуття оптимізму, стійкості у
подоланні життєвих труднощів, активну громадянську позицію.
Словник
термінів до уроку
Анафора
(грецьк. anaphora, букв. — піднесення) — єдинопочаток; одна з риторичних фігур; вживаний на
початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом
цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур.
Гіпербола
(грецьк. hyperbole — перебільшення) — різновид тропа, що полягає в надмірному
перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії
задля особливого увиразнення художнього зображення чи виявлення
емоційно-естетичного ставлення до нього.
Градація
(лат. gradation — поступове підвищення, посилення) — стилістична фігура, котра полягає в поступовому
нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої
смислової значимості. Виразність градації посилюється поєднанням її з анафорою.
Громадянська
лірика — умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються
соціальні та національні мотиви. Громадянська лірика сприяє формуванню
національної свідомості та гідності.
Неоромантизм
— стильова хвиля модернізму, що виникла в українській
літературі на початку ХХ століття, пойменована Лесею Українкою новоромантизмом.
Визначальною рисою неоромантизму є спроба подолати розрив між ідеалом і
дійсністю, завдяки могутній силі волі зробити сподіване дійсним.
Нерівноскладовий
вірш — вільний речитативний (астрофічний) вірш народних
голосінь, дум і поодиноких старовинних обрядових (колядок, весільних),
історичних та баладних пісень.
Плач
(голосіння або тужіння) —
фольклорні твори, які супроводжують похоронний обряд. Походять з доісторичних
часів, коли смерть сприймали як наслідок ворожого наслання, діяння демонічної
сили. Характерні мотиви голосіння: прохання пробудитися, озватися, не
гніватися.
Примітка.
Слова розглядаються в ході уроку.
Фахові проблеми
Беценко
Т. Філологічний аналіз художнього тексту (на прикладі
поезії В.Стуса «На колимськім морозі калина»)...14
У
статті узагальнюється досвід виконання аналізу художнього тексту.
Обґрунтовується доцільність використання філологічного аналізу як комплексного
підходу, що забезпечує різнорівневе осмислення складників текстової організації
художнього твору. Подається зразок такого аналізу.
Ключові
слова: філологічний аналіз, художній
текст.
Досвід роботи
переконує, що проблема аналізу художнього тексту не втрачає актуальності. Це
підтверджують і публікації, які останнім часом з’явилися у фаховій періодиці
(див. розвідки Н. Гаврик, О. Хорошковської, О. Петрук, В. Уліщенко, О.
Вашуленко, Л. Кожедуб та ін.). Їх аналіз свідчить, що учені, педагоги-практики
переконані у тому, що організація роботи учнів на уроці мови і літератури повинна
бути пов’язана з текстовою діяльністю (відповідно до навчальної ситуації).
Бажано практикувати інтегровані заняття, поєднуючи уроки мови та літератури, у
ході яких передбачена різнорівнева робота саме з художнім текстом.
Шуляр
В. Сучасний урок літератури і проблеми художньої рецепції
свідомості/пам’яті в методиці середньої школи...19
Автором
статті запропоновано можливий варіант моделі сучасного уроку вивчення, аналізу
та інтерпретування художнього твору, який сприятиме розвиткові історичної свідомості/пам’яті
у структурі духовності сучасної дитини-читача.
Ключові
слова: історична пам’ять; урок вивчення,
аналізу та інтерпретування художнього твору.
Мета
статті — розроблення моделі сучасного уроку вивчення, аналізу
та інтерпретування художнього твору, який сприятиме розвиткові історичної
свідомості/пам’яті у структурі духовності сучасної дитини-читача. Завданнями є:
виявити особливості методики уроку літератури з вивчення, аналізу та
інтерпретування художніх творів такого типу; запропонувати читацькі стратегії
щодо осмислення творів із домінантою «історична свідомість/пам’ять».
Сучасний урок літератури:
методика і досвід
Ситченко
А. Система уроків за повістю Ярослава Стельмаха «Митькозавр
із Юрківки, або Химера лісового озера» (фрагмент). 6 клас…22
Етапний характер
вивчення літературного твору в основній і старшій школі зумовлює передусім
виклад відомостей про письменника та його твір. Шестикласникам доречно розкрити
цікаві грані особистості митця й переповісти яскраві уривки з його життя.
Якобчук
І. «Хто сказав, що жити з головою і серцем легко?» Урок
за повістю А. Дімарова «Блакитна дитина»…25
Тема.
Морально-етична проблематика повісті А.Дімарова «Блакитна
дитина», особливості композиції твору.
Мета:
визначити особливості побудови повісті А.Дімарова «Блакитна
дитина»; формувати вміння коментувати морально-етичні проблеми, порушені в
творі; розвивати навички виразного читання та переказу, аналітичне і творче
мислення; виховувати моральні якості та загальнолюдські почуття (любов,
доброту, чуйність).
Позакласне читання
Трусова
В. Вивчаємо казку Василя Симоненка «Подорож у країну
Навпаки». 5 клас…28
Мета:
продовжувати вчити школярів аналізувати художній твір;
розвивати здібності учнів до словесної творчості, творчої мовленнєвої
діяльності, критичне мислення, естетичні почуття; виховувати любов і повагу до
рідних і близьких людей.
Літературознавство і школа
Голобородько
Я. Сергій Жадан: критична маса естетичних альтернатив...31
Це, безперечно, гарна ознака, і це, беззаперечно,
цивілізована ознака, що коли, прикладом, одним видихом чи на одному диханні
називаєш: «Депеш Мод», «Anarchy in the UKR», «Гімн демократичної молоді», а пам’ять,
неначе добрий старий комп’ютер, що давно тобі служить і тому не змінюєш його
ставший антикварним монітор (разом із старомодним системним блоком і архаїчної
форми клавіатурою), викидає тобі файл, у назві якого позначено — «Сергій Жадан.
Тексти початку двадцять першого століття». Це, безумовно, означає, що
література після її фактичного витіснення на марґінеси (або й за марґінеси)
соціумного буття знову стає асоціативною, персоніфікованою, затребованою. Вона
знову стає викликом соціуму й кличе його до себе...
Багрій-Миськов
М. Сюрреалістичні елементи в сюжетно-композиційній
структурі творів Ігоря Костецького...35
У
статті розкриваються особливості становлення сюрреалізму в творчості Ігоря
Костецького, виокремлюються специфічні стилістичні ознаки та вплив
сюрреалістичних тенденцій, який простежується на всіх рівнях тексту,
досліджуються основні закономірності сюрреалістичного стилю в новелістиці
митця, вплив світової концепції сюрреалізму на формування
індивідуально-неповторного стилю письменника.
Гордієнко
О. Феномен творчості у рубаях Дмитра Павличка...38
У
статті розглядається поняття «рубаї», його основні особливості і яким чином
реалізується сутність творчості, її філософське бачення поетом у нетрадиційній
для української літератури формі. Ключові слова: суфізм, рубаї, бейт,
творчість, митець.
Мета нашої роботи
спрямована на ознайомлення з основними рисами чотиривіршів східної літератури,
їх впровадження на суто українському національному ґрунті та дослідженні
феномену творчості у філософських медитаціях Дмитра Павличка.
Готуємо майбутнього
вчителя
Романишина
H. Засадничі принципи організації процесу вивчення «автобіографічного
оповідання» у вищому навчальному закладі...41
Автор
вмотивовує необхідність уточнення змісту й обсягу генологічної модифікації «автобіографічне
оповідання»; звертає увагу на пов’язані з його осмисленням труднощі та
протиріччя; розмірковує, як організувати роботу на рівні фахової підготовки
студентів-гуманітаріїв в цілому, щоб їх звернення до автобіографічних творів
мало не епізодичний, а системний характер.
Стефурак
P., Іванишин H., Бабій І. Навчальний потенціал
тестових завдань із лексикології в загальноосвітній школі…45
Мета
статті — розкриття навчального потенціалу різнотипних
тестових конструкцій. Досягнення мети зумовлене розв’язанням низки завдань:
— проаналізувати
дидактичні принципи тестування;
— описати види
навчальних тестових завдань із лексикології та фразеології української мови
(подати їх зразки та ключі);
— умотивувати
доцільність використання навчальних тестових завдань на уроках, присвячених
основним питанням лексики і фразеології рідної мови в загальноосвітніх
закладах.