Н. Й. Волошина творила світ
справжньої науки й активного добра, духовної гармонії. Її педагогічна й методична
творчість сповнена глибинного відчуття національного духу. Ніла Йосипівна була
справжнім патріотом своєї країни, вона змагалась і турбувалась за чистоту
українського слова.
Із робіт колег Ніли Йосипівни,
її докторантів і аспірантів, що ввійшли до збірника, вимальовується образ
невтомного вченого, людини високого наукового потенціалу, яка зробила вагомий
внесок у розвиток методичної науки і шкільної практики, у вироблення стратегії
літературної освіти в Україні, етичного, естетичного і громадянського виховання
учнів засобами рідної літератури.
Літературознавство і школа
Іванишин П.Заручники нігілізму та творці
буття: роздуми про постмодерн і літературу...6
У статті автор порівнює
постмодерну літературу («письмо») як нігілістичний феномен та художню
літературу як буттєвий феномен.
Ключові слова: мистецтво,
постмодернізм, література, істина, національне буття, нігілізм, культура.
Голобородько Я. Стильовий гербаріум Мар’яни
Савки...12
Поезія Мар’яни Савки завжди
містить конструенту неочікуваності. Непросто сказати, яким саме чинником
зумовлена ця конструента, — внутрішньою схильністю до змін, зарядженістю на
постання в нових амплуа і смислових ролях чи енергетичним втручанням образів
зовнішнього життя-буття. Найпростіше було б стверджувати, що це явлення в
іпостасі неочікуваності, а якщо точніше — самонеповторюваності походить від цих
обох чинників або їх синтези, але в такому випадку благосна причина
самонеповторюваності поставала б розмитою і, власне, так і не з’ясованою.
Фахові проблеми
Шуляр В. Методика організації рефлексії
на уроці літератури...16
Важливим аспектом для
сучасного уроку літератури є розуміння вчителем-словесником важливості й необхідності
проведення рефлексивних дій суб’єктами педагогічного процесу. Але цього замало.
Необхідні й конкретні дії цих суб’єктів у процесі уроку, під час формування
своїх читацьких компетенцій, у забезпеченні валеологічно зорієнтованого
осягнення літературно-мистецького простору в цілому.
Логвіненко Н. Рецензія на науково-методичний
посібник «Валеологічні стратегії сучасного уроку літератури в умовах
природовідповідної (ноосферної) освіти» В.І. Шуляра...20
Поява рецензованої роботи
визначена важливими для суспільства проблемами радикальних змін у стратегії
збереження людини, її здоров’я, інтелектуального й духовного потенціалу.
Найскладнішим у цьому процесі автор вважає виховання в молодого покоління
потреби «зберігати своє здоров’я упродовж усього життя та сформувати
валеологічну компетентність, потребу цінувати те, що дала природа і батьки».
Важлива роль у розв’язанні складних завдань сучасності належить, безумовно,
навчальним закладам.
Кошара Ю. Про стан самостійної роботи
учнів з підручником української літератури (основна школа)...22
У статті розкривається наявний
стан самостійної роботи учнів основної школи з підручником української
літератури, наводяться дані методичних спостережень та контрольних робіт.
Ключові слова: самостійна
пізнавальна діяльність, робота учнів з підручником, констатувальні зрізи,
діагностика навчальних досягнень, рівень знань, рівень умінь.
Ревчук С. Розробка компетентнісних
завдань з української літератури...32
Стаття присвячена проблемі
оцінювання в умовах компетентнісного навчання. Подано приклади завдань з
української літератури для перевірки рівня сформованості ключових
компетентностей — інформаційної, комунікативної, самоорганізаційної.
«Номінація «Урок літератури —
це витвір мистецтва»
Черненко В. Правда, обпалена війною. Доля
народу крізь призму авторського бачення та оцінки Олександра Довженка в
кіноповісті «Україна в огні»...37
Шепель С. Вивчаємо «Казку про яян» Емми
Андієвської...40
Номінація «Сценарій
позакласного заходу»
Мовмига Ю. Я — особистість. Виховна
година, присвячена Олександру Жданову, колишньому випускнику гімназії...41
Учитель року — 2012
Філіна Т. Слово про вчителя...45
Як струмочок джерельної води,
сповнюють приємні відчуття кожного, хто починає спілкуватись із учителем.
Звичайно, вона любить усіх: слухняних і непокірливих, працьовитих і лінивих,
прокладає кладочку до серця кожного вихованця. Можливо, саме тому іноді можна
почути з їхніх вуст: «Віват, учителю!»
Целищев О. Педагогічна та методична
діяльність Л.А. Назаренко...45
Назаренко Людмила Анатоліївна
працює в Миколаївській загальноосвітній школі № 45 учителем української мови і
літератури 17 років. Вона — майстер педагогічної справи, педагог за
покликанням, досконало володіє теорією та методикою викладання української мови
та літератури. Їй притаманні глибока ерудиція, власне бачення світу, застосування
на практиці інноваційних технологій.
Назаренко Л. Проектно-конструкторська
модель уроку літератури. Драма-феєрія «Лісова пісня» Лесі Українки...47
Література рідного краю
Кравченко В. Голосом степу про любов...50
Музика степу — в кожному вірші
Любові Геньби. Вона, обвітрена сонцем, горда і сильна, чиста, як та джерельна
вода, «голосом віків землі своїй молиться», дарує красу людям. Вона звідти, де
загубилася в степах маленька жменька на землі — рідне село Грушеве, що нагадує
про себе навесні лише краплями тюльпанів кольору кохання та білим цвітом груш,
які проросли в її душі.
Факультатив
Дига Н., Юхименко І. Синтез жанрів утопії та
антиутопії в романі «Сонячна машина» Володимира Винниченка...54
Авторами пропонується
факультативне заняття з вивчення понять «утопія» та «антиутопія» за романом
В.Винниченка» Сонячна машина». Визначаються шляхи дослідження старшокласниками
жанрових особливостей твору через аналіз літературно-критичних праць.
Романишина Н. Методика вивчення малої прози
О. Довженка на основі теоретико-літературознавчої рефлексії...58
Актуальність дослідження
обумовлена необхідністю подолання упереджено-стереотипного погляду
літературознавців і методистів на новелістику О.Довженка як щось «другорядне».
Стаття є спробою науково-методичного забезпечення мінімодуля «Епічне осмислення
війни О.Довженка (в аспектах коригування робочої програми навчальної
дисципліни, моделювання розширеної опорної схеми лекційного і практичного
заняття, структурування за рівнем складності навчальних завдань і т.ін.) на
основі теоретико-літературознавчої рефлексії.
Ключові слова: епічність,
жанр, військовий наратив; системність знань, структурно-тематичний план,
структурування навчальних завдань, мінімодуль.
На засадах родоцентризму
Вертій О. За законами Роду...62
Прагнення оновити національну
систему освіти та виховання досить часто спонукає науковців, вище освітянське
керівництво до пошуків джерел такого оновлення у чужоземних педагогічних
утвореннях, які, на їх думку, й мають вивести нашу національну школу на
європейський та світовий рівні. Але принцип «все краще там, де нас немає»,
слушно наголошує автор обговорюваної тут статті та історико-теоретичних розвідок,
далеко не завжди «працює» на цю ідею. Здебільшого буває якраз навпаки.