Атаманчук А., Карпяк О. Максим Рильський. «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною…» …34–35.
Для покликання: Атаманчук А. Максим Рильський. «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною…» [Текст] / А. Атаманчук, О. Карпяк // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №4. – 48 с. – С. 34–35.
Цитата, с. 34. Тема. Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови.
Мета: ознайомити школярів із життєвим шляхом М. Рильського, проаналізувати поезії; розвивати вміння виразно і вдумливо читати вірші, відчувати поетичне слово; виховувати естетичний смак учнів.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: презентація «Життя і творчість М. Рильського», ілюстрації до віршів, відеоколаж «Дощ».
Епіграф: О скільки у природи немудро-мудрих літер! О скільки у людини невміння прочитать... (П. Тичина)
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
- Які твори про природу ви знаєте?
- Чим є природа для кожного з нас?
- Прокоментуйте народний вислів: «Природа одному мати, а іншому – мачуха».
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Максима Рильського (презентація).
Довідка для вчителя.
Максим Тадейович Рильський народився 19 березня 1895 року в Києві. Його батько, етнограф, громадський діяч і публіцист Тадей Рильський, був сином багатого польського пана Розеслава Рильського і княжни Трубецької. Мати Максима Рильського, Меланія Федорівна, була простою селянкою з села Романівки (нині Попільнянського району Житомирської області). 1902 року помер батько, і родина переїхала з Києва в Романівку.
Максим (названий на честь Максима Залізняка) зростає в середовищі Лисенків, Старицьких, Косачів, Ревуцьких. Його дитинство минало серед книжок, музики, мистецтва – з одного боку, і романівських краєвидів та сільського оточення – з іншого. Змалку відчуваючи тепло рідної землі та радість спілкування з видатними представниками київської інтелігенції, він ще дитиною відчув у собі потяг до поетичного слова. У сім років Максимко написав свій перший вірш «Прошак»:
Цитата, с. 35. Дослідження художніх особливостей вірша.
Епітети: палітрою пишною; красою розкішною; роси сріблисті; шати барвисті; кольорами дивними; цілунками переливними; фарби рожеві, злотисті, червоні; срібно-блакитне повітря; ніжні осінні пісні тиходзвонні).
Персоніфікація: осінь-маляр осипає красою, розсипа роси, тумани розливає, ліс одягає у шати, обливає кольорами, сміється до вітру, грає цілунками).
Авторський неологізм – тиходзвонні.
|