Білоус Н. Застосування мультимедійних
технологій під час вивчення кіноповісті О. Довженка «Україна в огні» [Текст] /
Н. Білоус // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №1. – 48
с. – С. 28–30.
У статті проаналізовано технологію
застосування мультимедійних засобів навчання на уроці літератури під час
вивчення кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні» на тлі історичних
подій. Обґрунтовано думку про те, що використання мультимедійних технологій
підвищує ефективність засвоєння виучуваного матеріалу, допомагає створити
конкретне, наочно-образне уявлення про художній твір.
Ключові слова: мультимедійні засоби
навчання, історичне тло, міжпредметні зв’язки.
Наталия Билоус. Применение мультимедийных
презентаций во время изучения киноповести Александра Довженко «Украина в огне»
на фоне исторических событий
В статье проанализирована технология
применения мультимедийных средств обучения на уроке литературы во время
изучения киноповести Александра Довженко «Украина в огне» на фоне исторических
событий. Обоснована мысль о том, что использование мультимедийных технологий
повышает эффективность усвоения изучаемого материала, помогает создать
конкретное, наглядно-образное представление о художественном произведении.
Ключевые слова: мультимедийные средства
обучения, исторический фон, межпредметные связи.
N.V. Bilous. The use of multimedia
technologies while studying the cinema narrative «Ukraine in a Fire» by
Olexandr Dovzhenko against a background of historical events
In the article there is an analysis of the
technology of use of multimedia facilities at Ukrainian Literature lessons
while studying the cinema narrative «Ukraine in a Fire» by Olexandr Dovzhenko
against a background of historical events. The author grounds the thought that
the use of multimedia technologies increases the effectiveness of mastering of
learning material, helps to create a concrete, visual figurative notion about a
work of art.
Key words: multimedia facilities of
education, historical background, intersubject connections.
Цитата, с. 28. Для підвищення ефективності
літературної освіти в старших класах загальноосвітньої школи необхідно
цілеспрямовано застосовувати науково обґрунтовані форми і методи навчання,
дидактичні засоби, серед яких важливе значення має використання міжпредметних
зв’язків літератури та історії.
На думку вченого-методиста Н. Волошиної, «новий
підхід до змісту навчання вимагає не начиняти знаннями голову учня на уроці, а
вчити його самостійно осмислювати художні твори, життя, особисту поведінку» [5,
с. 152].
Під час взаємопов’язаного вивчення
української літератури й історії можна використовувати різні методи навчання:
пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний, дослідницький. Для
покращення ефективності засвоєння матеріалу доцільно також застосовувати
мультимедійні засоби навчання. Адже формування школяра як громадянина України,
національно свідомої особистості передбачає використання на уроках літератури
не лише традиційних методів навчання, а й нових сучасних технологій. «Саме
інформатизація освіти як невід’ємна складова загальної інформатизації
суспільства має розв’язати завдання підготовки нового покоління для його
продуктивної діяльності в умовах інформаційного суспільства» [3, с. 35].
Використання на уроці мультимедійних
презентацій допоможе створити конкретне, наочно-образне уявлення про художній
твір, який вивчається на уроці. Необхідно підкреслити, що «використання
мультимедійної інформації з ілюстративним матеріалом – це не «доважок» до уроку
літератури, а додаткове джерело навчальної інформації, за допомогою якого має
вивчатися художній твір» [8, с. 3–4].
Програма з української літератури передбачає
вивчення в 11 класі загальноосвітньої школи творчості Олександра Довженка та
характеристику кіноповісті «Україна в огні». Як переконує досвід, робота ця
буде набагато ефективнішою, коли використовуватимуться матеріали з історії
України. Адже, як зазначає відомий методист Є. Пасічник, художня література не
лише відтворює життя конкретної історичної епохи. Вона здатна зазирнути у майбутнє,
вловити найважливіші тенденції історичного розвитку, перерости рамки часу.
Геніальні творіння минулого є певною мірою своєрідною проекцією у сучасність
[6, с. 247].
Література (с. 29)
2. Жук Ю.О. Організація навчальної
діяльності у комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі /
Ю.О. Жук // Інформаційне забезпечення навчального процесу: інноваційні засоби і
технології: колективна монографія. – К. : Атіка, 2005. – С. 195-204.
3. Мадзігон В.М. Теоретичні засади створення
електронних підручників / В. М. Мадзігон // Проблеми сучасного підручника : зб.
наук. праць / Ін-т педагогіки АПН України. – К. : Пед. думка, 2006. – Вип. 6. –
С. 34-38.
4. Морзе Н.В., Глазунова О.Г. Моделі
ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій
навчання у вищому навчальному закладі [Електронний ресурс] / Н.Морзе,
О.Глазунова. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/content/
08mnvshi.htm
5. Наукові основи методики
літератури: навч.-метод. посіб. / За ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. АПН
України Н. Й. Волошиної. – К.: Ленвіт, 2002. – 344 с.
6. Пасічник Є.А. Методика
викладання української літератури в середніх навчальних закладах: навч.
посібник для студентів вищих закладів освіти / Є. А. Пасічник. – К.: Ленвіт,
2000. – 384 с.
7. Саливон Т.Л. Підготовка педагогів до
розробки навчальних занять із мультимедійним супроводом у класі
інформаційно-комунікаційних технологій // Організація діяльності наукових
лабораторій інституту: Науково-методичний посібник / За ред. Н.І.Клокар,
О.В.Чубарук. – Біла Церква, 2005. – С.64–69.
8. Химера Н.В. Використання мультимедійних
технологій у процесі вивчення зарубіжної літератури [Електронний ресурс] / Н.В.
Химера // Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/e-journals/NarOsv/2007-2/07hnvvzl.htm
|