Єременко О. Варіативність розв’язок одномотивних баладних творів Тараса Шевченка «Із-за гаю сонце сходить» і «Якби тобі довелося» …9–11.
Для покликання: Єременко О. Варіативність розв’язок одномотивних баладних творів Тараса Шевченка «Із-за гаю сонце сходить» і «Якби тобі довелося» [Текст] / О. Єременко //
Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №3. – 48 с. – С. 9–11.
У статті здійснено спробу розглянути проблему варіативності розв‘язок баладних творів Т. Шевченка, написаних за фольклорним мотивом – зведення паном красуні-селянки. Закцентовано на поетиці, специфіці образотворення, підкреслено соціально-розвінчувальну тенденцію баладних творів.
Ключові слова: народна балада, споріднені з баладами твори, твори з баладними мотивами та інтонаціями, реалізм, часопростір.
В статье рассматривается проблема вариативности развязок балладных произведений Т. Шевченко, написанных по
фольклорному мотиву – обесчещивания паном красавицы-крестьянки. Сакцентировано на поэтике, специфике создания
образов, подчеркнуто социально-развенчивающую тенденцию балладных произведений.
Ключевые слова: народная баллада, родственные с балладами произведения, произведения с балладными мотивами
и интонациями, реализм, время и пространство.
The article attempts to clarify
the problem of variability of denouements in the ballads by T. Shevchenko that
are based on folklore motifs (seduction of a young beautiful peasant girl by a
landowner). The emphasis is laid on peculiarities of poetics and image-creation of the ballads as well
as critical representation of the social inequality faced by narrator’s
contemporaries in the works.
Key words: folk ballad, ballad-related
literary works, literary works with ballad motifs and intonations, realism,
chronotope.
Цитата,
с. 9. Жанр балади, зродившись у надрах усної народної творчості, пройшов тривалий і складний шлях еволюції, пережив періоди злетів і падінь. Балада була емблематичним жанром доби романтизму, своєрідною «формою часу», що задовольняла найвибагливіші запити читачів, а в добу реалізму, відійшовши на другий план, не вийшла з літературного обігу.
Загальні методологічні засади для дослідження історії жанру містяться у працях С. Єфремова, М. Зерова, Д. Наливайка. Важливою віхою в розгляді балади стали праці М. Коцюбинської «Специфіка балади українських романтиків» та «Поетика Шевченка і український романтизм». У монографії О. Дея «Українська народна балада» проаналізовано баладний фонд фольклору, подано його загальну характеристику, простежено еволюцію традиційних сюжетів, здійснено вдалу спробу каталогізації балад. Важливою працею теоретико-узагальнюючого характеру стала монографія Г. Нудьги «Українська балада». Здійснивши велику дослідницьку роботу, залучивши широкий історико-літературний фактаж, з’ясувавши специфічні ознаки жанру, автор подав історію балади, поклавши в її основу хронологічний принцип, що обумовив послідовність викладу матеріалу: спочатку розглянуто первістки жанру та романтичну баладу, потім виокремлено
баладотворчість Т. Шевченка, у наступних розділах простежено історію жанру в доробку поетів другої половини ХІХ – початку ХХ ст., а в заключному – проаналізовано баладу ХХ сторіччя.
Нові перспективи комплексного дослідження своєрідності балад Т. Шевченка, аналізу тенденцій і закономірностей еволюції через типологічні зіставлення відкрили синтезуючі праці О. Єременко «Українська балада ХІХ століття (еволюція жанру)» та В. Кравченко «Балади в контексті творчості Тараса Шевченка». Епізодично дослідники – М. Бондар, П. Волинський, Н. Калиниченко, М. Нечиталюк, В. Поважна, Ф. Погребенник, А. Погрібний – торкалися проблем жанру в доробку окремих письменників.
Цитата, с. 11. Автор підкреслює високу духовність, саможертовність героїні, вивищує моральні устої простої людини. Для Т. Шевченка жертовність – ознака великої душі, символ очищення людського життя від скверни і насилля. Образи обох героїв твору – цілком оновлені; кардинально трансформовані у свідомості митця й морально-етичні проблеми, розроблені з позицій гуманізму.
Отже, розглянувши одномотивні твори – споріднений з баладами твір «Із-за гаю сонце сходить» і соціально-побутову поему з баладними мотивами та інтонаціями «Якби тобі довелося», яким властивий симбіоз романтичних і домінантних реалістичних елементів, – можемо стверджувати, що варіативність їхніх розв’язок свідчить про авторські пошуки і творчі знахідки, зокрема у сфері поглибленого психологізму, соціальної мотивації вчинків, новизні художніх рішень. У розглянутих вище творах оживає дух народного спротиву кривді й неправді, заперечується самодержавно-кріпосницький лад, ідеалізуються герої, духовна велич яких випрозорюється у вчинках. Боротьба проти насилля осмислювалася згідно з неписаним народним моральним кодексом та виваженою філософсько-авторською концепцією, тому не втратила своєї актуальності й у наш непростий, сповнений суспільними катаклізмами час.
Література
1. Дей О. Українська народна балада / О. І. Дей. – К.: Наукова думка, 1986. – 262 с.
2. Єременко О. Українська балада ХІХ століття (історія жанру) / Оксана Єременко. – Суми: Мрія – 1, 2004. – 216 с.
3. Короткий тлумачний словник української мови /Д. Г. Гринчишин. – К.: Радянська школа, 1988.-412 с.
4. Нудьга Г. Українська балада (З теорії та історії жанру) / Григорій Нудьга. – К.: Дніпро, 1970. – 257 с.
5. Українські поети-романтики: поетичні твори / [упоряд. і прим. М. А. Гончарука]. – К.: Наукова думка, 1987.-592 с.
6. Шевченко Т. Повне зібр. тв.: у 12 т. / [редкол. М. Г. Жулинський (голова) та ін.] / Тарас Шевченко. – К.: Наукова думка, 2001. – . -
Т. 1: Поезія 1837-1847 / Перед. слово І. М. Дзюби, М. Г. Жулинського. – 784 с.
Т. 2: Поезія 1847-1861. – 784 с.
7. Франко І. Із секретів поетичної творчості // Франко І. Зібр. тв.: у 50-ти т. / [редкол.: Є. П. Кирилюк] / Іван Франко. - К.: Наукова думка, 1981. – . -
Т. 31: Літературно-критичні праці (1897—1899). – С. 45-119.
|