Фока М. Поетичне слово П. Тичини на межі
музики й архітектури [Текст] / М. Фока // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2014. – №1. – 48 с. – С. 12–14.
У статті досліджуються музичні та
архітектурні вияви в поетичній творчості П. Тичини на матеріалі віршів, у яких
використовується музичний прийом – вертикально-рухливий контрапункт.
Ключові слова: П. Тичина, поезія, музика,
архітектура, вертикально-рухливий контрапункт.
Фока Мария. Поэтическое слово П. Тычины на
рубеже между музыкой и архитектурой
В статье исследуются музыкальные и
архитектурные проявления в поэтическом творчестве П. Тычины на материале
стихотворений, в которых используется музыкальный прием – вертикально-подвижный
контрапункт.
Ключевые слова: П. Тычина, поэзия, музыка,
архитектура, вертикально-подвижный контрапункт.
Foka Mariya. P. Tychyna’s poetic word
between music and architecture
The paper views musical and architectural
elements in P. Tychyna’s poetic work on the basis of poems in which a musical
method – a vertically shiftable counterpoint – is used.
Key words: P. Tychyna, poetry, music,
architecture, vertically shiftable counterpoint.
Цитата, с. 12. П. Тичина, маючи
незвичайне музичне відчуття й глибокі знання з музики, майстерно перекодовував
музичні засоби вираження на поетичний рівень. У той же час специфічні музичні
вияви часто несуть за собою архітектурні елементи, які надають віршам особливої
й неповторної виваженості й виразності. Проте корелят «музика – архітектура» в
поетичній творчості митця детально не вивчений і не досліджений, що не дає
змогу відчути відповідне полімистецьке наповнення. У цьому полягає актуальність
нашого дослідження. Метою є встановити музичні й архітектурні вияви в поетичній
творчості П. Тичини на матеріалі віршів, де на словесний рівень перекодований
специфічний музичний прийом – вертикально-рухливий контрапункт. Завдання:
розкрити взаємозв’язки між музикою, архітектурою й поезією; дослідити
вертикально-рухливий контрапункт як музичний показник у поетичних творах
лірика; вивчити архітектурні вияви, що породжені функціонуванням
вертикально-рухливого контрапункту у віршах П. Тичини.
Проблема аналогії між музикою та
архітектурою цікавила дослідників уже давно. Власне, над цим питанням
замислювались Шеллінґ, Ґете, Шлеґель, Ґеррес, Брентано та ін., розкриваючи
спільні риси між двома, на перший погляд, такими різними видами мистецтва.
Основна ідея цих досліджень сконцентрована у відомому крилатому виразі: «Архітектура
– це застигла музика». Для цих двох мистецтв однаково значуще правильне
пропорційне відчуття, і саме ця риса є тим елементом, що безапеляційно єднає
музику з архітектурою. Зокрема, Ле Корбюзьє, один з найбільш відомих
архітекторів ХХ ст., зазначає таке: «Архітектура й музика – сестри, і та, і
друга створюють пропорції в часі й в просторі...» [1, с. 254] і «Обом
притаманні матеріальне й духовне начала: у музиці ми знаходимо архітектуру, в
архітектурі – музику» [1, с. 224].
Цитата, с. 14. Отже, поетичне слово П.
Тичини знаходиться на прикордонні між музикою та архітектурою. Перекодування
музичних прийомів(зокрема вертикально-рухливого контрапункту) на віршований
рівень вимагає від поета додержуватись чіткої структури й пропорції, що,
відповідно, породжує архітектурну виразність, надаючи творам лірика
неповторного полі мистецького характеру.
Література (с. 14)
1. Мастера архитектуры об
архитектуре / [сост. и ред. В. Иконникова]. – М. : Искусство, 1972. – 590 с.,
ил.
2. Про Павла Тичину : статті,
нариси, спогади / [упор. Г.П. Донець]. – К. : Рад. письменник, 1976. – 291, [5]
с.
3. П’янов В.Я. На струнах
вічності : нарис та есеї / Я. П’янов. – К. : Укр. письменник, 2002. – 217, [3]
с.
4. Тичина П.Г. Зібрання творів
: у 12 т. / П.Г. Тичина. – К.: Наук. думка, 1983-1990. – Т. 1 : Поезії
1906-1934. – 1983. – 734, [2] с.
5. Тичина П.Г. Зібрання творів: у 12 т. /
П.Г. Тичина. – К.: Наук. думка, 1983-1990. – Т. 11, Щоденникові і
літературно-мистецькі записи. Підготовчі матеріали. – 1988. – 549, [3] с.
|