Градовський Анатолій. Навчання української літератури на естетичних засадах …46.
Для покликання: Градовський Анатолій. Навчання української літератури на естетичних засадах [Текст] / Анатолій Градовський // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №6. – 48 с. – С. 46.
Цитата, с. 46. Література – один із небагатьох видів мистецтва, що вивчаються у шкільному курсі, тому важливо, щоб відкриття художнього світу учнями підкріплювалося емоційним співпереживанням учителя й учнів, розширенням діапазону духовних якостей зростаючої особистості, виховним аспектом, високою культурою, вишуканістю і витонченістю.
Поява рецензованої роботи визначається насамперед завданням організувати навчання літератури на естетичних засадах, формуванням потреби діалогічної взаємодії з текстом. Стильове розмаїття художніх творів, що включені до навчальної програми, на думку автора, розширює діапазон їх образного сприйняття.
Загальновідомо, що особливості вивчення літературних напрямів учнями – це щоразу відкриття нового у світі мистецтва. Перед учнем стоїть умова: засвоїти теоретико-літературні поняття, усвідомлювати їх значення як своєрідних орієнтирів у прочитанні художнього твору; систематизувати складний, але цікавий літературознавчий матеріал; розвивати власну творчість, відчувши на уроці емоційну та естетичну забарвленість високого стилю тощо.
Проаналізувавши доробок відомих українських методистів Н. Волошиної, А. Градовського, С. Жили, О. Куцевол, Л. Мозгової, Є.Пасічника, Б. Степанишина, Г. Токманьта ін., Л. Нежива пропонує ввести у шкільну практику новий тип нестандартного уроку за рівнем інноваційності – урок дослідження художнього твору як явища літературного напряму.
Різновидами цього уроку, на думку автора, можуть бути: урок – інтелектуальний тренінг, урок софійності (вивчення бароко), урок – сентиментальна історія (вивчення сентименталізму), урок – підручник життя (вивчення реалізму), урок натуралістичного факту (вивчення натуралізму), урок-враження (вивчення імпресіонізму), урок-експресія (вивчення експресіонізму), урок-інтуїція, урок-гра в багатозначність (вивчення символізму), урок екзистенційного пошуку, урок – екзистенційне відкриття (вивчення екзистенціалізму), урок – футуристична студія, урок - епатажна вистава, урок – мистецький експеримент (вивчення футуризму), урок-візія,урок вільних асоціацій (вивчення сюрреалізму) тощо.
Усе це надає кожному із запропонованих уроків особливого колориту, новаторського підходу, оскільки нововведення стане організуючим початком уроку, сприятиме створенню атмосфери налаштування на засвоєння нової естетики, активізації пізнавальної мотивації школярів. Таким чином повідомлення теми, як етап уроку, за цієї умови набуватиме особливої смислової значущості, нестандартності, певною мірою інтригуватиме й готуватиме до продуктивного пошуку.
|