П’ятниця, 2024-Кві-19, 17.23.20
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська література в загальноосвітній школі». Архів.

Логвіненко Н. Фентезі як вид фантастичної прози
2014-Лип-22, 13.46.47

Логвіненко Н. Фентезі як вид фантастичної прози …38–40.

Для покликання: Логвіненко Н. Фентезі як вид фантастичної прози [Текст] / Н. Логвіненко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №5. – 48 с. – С. 38–40.

У статті подається матеріал для лекції вчителя на факультативному занятті про особливості творів жанру фентезі у порівнянні з творами фантастики.

Ключові слова: критерії відмінностей – корені, час, простір, цілісність структури, ім’я, ціна, міфологія; фантастичні прийоми змалювання.

Наталия Логвиненко. Фэнтези как вид фантастической прозы

В статье подается материал для лекции учителя на факультативном занятии об особенностях произведений жанра фэнтези в сопоставлении с произведениями фантастики.

Ключевые слова: критерии отличий – корни, время, пространство, целостность структуры, имя, цена, мифология; фантастические приемы изображения.

Natalia Logvinenko. Fentezi as type of fantastic prose

In the article material is given for the lecture of teacher on optional employment about the features of works of genre of fentezi in comparing to works of fantasy.

Keywords: criteria of differences – scolded, time, space, integrity of structure, name, price, mythology; fantastic receptions of image.

 

Цитата, с. 38. У 1954 році світ побачила книга Дж. Р. Р. Толкіна «Володар кілець». З часу появи роману термін «фентезі» остаточно приживається в літературі та поступово починає займати все більшу частину культурного життя людей: живопис, кінематограф, комп’ютерні та настільні ігри і т. ін.

Сьогодні класифікувати фантастику за жанрами досить важко. У різних наукових оглядах, спостереженнях дослідників (Н. Cавицька, А. Трокай, Т. Литовченко, В. Карацупа, О. Левченко, О. Ладиженський, Д. Громов та ін.) можемо читати про такі її різновиди, як: соціальна і наукова фантастика, бойова і пригодницька фантастика, міфологічна фантастика, утопія й антиутопія, гумористична й сатирична фантастика, турбореалізм, фантастика жахів (хорор), дияволіада, таймпанк, фентезі, апокаліпсис і постапокаліпсис, альтернативна історія й географія, готика, містика, філософський бойовик та ін. Варто зазначити: це досить умовні визначення, бо фантастикознавці вказують на взаємопроникнення жанрів, що постійно переплітаються й утворюють щось абсолютно нове. До того ж в Україні фантастика та фентезі часто сприймаються як синоніми, хоча, як тлумачить «Літературознавча енциклопедія»: «Фентезі (англ. fantasy: ідея, вигадка) – жанровий різновид фантастики, в якому використовуються ірраціональні мотиви чарівництва, магії, рицарського епосу, поєднані з реалістичною нарацією, змальовуються віртуальні світи із середньовічними реаліями, нетехнічною психологією [4]». Твори, написані у стилі фентезі, за словами А. Трокай, не підлягають логічному розумінню, а визначальними для них є фатум, етична позиція «добро – зло», винагорода за зусилля подолання перешкод, диво і т. ін.

Наразі дослідники виділяють три основні напрями літератури фентезі: класичний, історичний та науковий, серед яких, відповідно, виокремлюють такі жанрові різновиди:

героїчне фентезі – герої таких книжок у світовій літературі – фізично розвинені варвари двометрового зросту, що надають перевагу великій дворучній зброї, вони рідко вміють читати. Подорожуючи світом поодинці, герої таких творів на деякий час підбирають яких-небудь екзотичних супутників. Винищують різну погань методом грубої сили, протистоять дрібним темним володарям, рятують красунь, добувають коштовні артефакти. Окремі герої, як правило, не зображуються носіями добра і благородства. У цьому жанрі поширена форма повісті та короткої розповіді, оскільки проблеми героя, зазвичай, локальні;

високе (епічне) фентезі веде розповідь у серйозному тоні, в основному описуючи боротьбу з надприродними силами зла. Підвид характеризується наявністю фантастичних рас (ельфи, гноми, гобліни), концепції магії, докладними картами місць дії, що загрожують пророцтвами. Події таких творів зачіпають весь описуваний фантастичний світ, де відбуваються масштабні війни, а завданням героїв є порятунок світу або, як мінімум, значної його частини. Автори високого фентезі обов’язково мають проробити дрібні деталі фантастичного світу, в якому відбуваються події історії;

ігрове фентезі своєю появою має завдячувати рольовим іграм. Зазвичай книжки цього підвиду схожі на опис подій, що відбулися у грі, – група героїв подорожує світом, підкоряючись рольовим правилам (наприклад, у накладенні заклинань). Ігрове фентезі може мати будь-які ознаки інших підвидів, але головною особливістю є концентрація уваги на проблемі групи героїв;

історичне фентезі тісно пов’язане з альтернативною історією. Дія звичайно відбувається в минулому, на тлі відомих історичних місць, подій або епох, але з додаванням таких елементів фентезі, як магія або міфологічні істоти;

гумористичне фентезі – зрозуміло, що книжки цього виду в основному гумористичні за змістом і тональністю. У них часто висміюються штампи (сліпе наслідування загальновизнаного зразка) фентезі, пародіюються відомі здобутки;

пародія на фентезі – вид гумористичного фентезі, основною особливістю якого є навмисне повторення характерних рис іншого, зазвичай широко відомого, твору або групи творів, причому у формі, розрахованій на створення комічного ефекту;

темне фентезі знаходиться на межі між готикою і фентезі, відмітною рисою якого є те, що зло вже виявляється при владі. Сама ж дія відбувається у фантастичному світі, що нагадує Середньовіччя;

ліричне фентезі відтворює суб’єктивне особисте почуття або настрій автора;

дитяче фентезі засноване для дитячої аудиторії;

дії в міському фентезі відбуваються в межах сучасних міст;

технофентезі – жанр фантастики, піджанр фентезі, що описує світ, у якому пліч-о-пліч співіснують технологія і магія.

Але таку класифікацію також не можна вважати еталонною.

Література

  1. Великий тлумачний словник української мови /Уклад. І голов. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.
  2. Дев’ятко Н. Можливості впливу сучасних жанрів: фантастика, фентезі, казка. / Наталя Дев’ятко //Український фантастичний оглядач (УФО). – 2009. – №1(7). – С. 59–66.
  3. Дубинянська Я. Під ворожим прапором фентезі / Яна Дубинянська [Електронний ресурс]. – Режим доступу: <a ref=«http://litakcent.com/2011/04/13/pid-vorozhym-praporom-fentezi/»> ЛітАкцент</a>
  1. Літературознавча енциклопедія: у 2 т. – К. : Академія, 2007. – (Серія «Енциклопедія ерудита»: ЕЕ). Т. 2: М (Маадай-Кара) – Я (я-форма) / авт. уклад. Ковалів Ю. І. – 622 с.
  2. Переверзев В. К вопросу разграничения жанров НФ литературы и «фэнтези» / В.Ю. Переверзев // Тезисы докладов и сообщений на Всесоюз. науч. конференции-семинаре, посвящ. творчеству И. А. Ефремова и проблемам науч. фантастики. – Николаев, 1988. – С. 70–72. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.fandom.ru/con-vent/58/ef remov_1 988_t20.htm
  3. Савицька Н. С. Сучасна фантастична література України й Росії [Електронний ресурс] / Н.С. Савицька. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nvmdu/Fil/2010_6/18.htm
  4. Трокай А. Фантастика і фентезі в сучасній українській літературі/А. Трокай//Бібл. планета. -2010. – № 2. -С. 28–30. – Бібліогр.: 30 c.
Категорія: «Українська література в загальноосвітній школі». Архів. | Додав: Didactics
Переглядів: 1933 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS