Рубаненко Н. «Як звуть його? Чи взагалі він звавсь?» Вивчення поезії М. Вінграновського «Бабунин дощ». 5 клас …33–34.
Для покликання: Рубаненко Н. «Як звуть його? Чи взагалі він звавсь?» Вивчення поезії М. Вінграновського «Бабунин дощ». 5 клас [Текст] / Н. Рубаненко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №5. – 48 с. – С. 33–34.
Цитата, с. 33. Мета: ознайомити учнів із життям і творчим шляхом М. Вінграновського; вчити дітей виразно і вдумливо читати поезії, коментувати художні описи природи, усвідомлювати значення образного слова для вираження почуттів; формувати власне бачення ліричного героя; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: картки-розсипанки, таблиця, картини Сергія Бровка, карта України, виставка книг письменника, уривки з фільму «Повість полум’яних літ».
Епіграф: …Той любов’ю повниться до світу,
Хто рідну землю має під собою…
М. Вінграновський
Хід уроку
Коментар епіграфа.
Учитель. Автор цих слів – відомий український поет Микола Вінграновський. Його називають чарівником слова. Твори Миколи Степановича для дітей – це дивовижний світ, де легко та просто народжується казка, де живуть її добрі герої, де природа оживає, дивує й захоплює людину. Бесіда за епіграфом.
Які, на вашу думку, головні слова в цих поетичних рядках? (Любов, рідна земля, світ.)
Як ви, діти, можете пояснити слово «любов»? Чи любите ви край, в якому народилися та проживаєте?
За що ви його любите, чим він вам дорогий? Учитель.Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про М. Вінграновського, а в кінці уроку дамо відповідь на запитання: чи переконав нас письменник, що для того,щоб полюбити весь світ, треба поважати та любити рідний край.
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів Учитель. Микола Степанович – чудовий митець пейзажів. Сьогодні ваші однокласники поспілкувалися з хмаринкою. Давайте підслухаємо їхню розмову!
Інсценізація вірша М. Вінграновського «Молоденька хмаринка» (випереджальне завдання для групи п’ятикласників).
Хлопчик. Молоденька хмаринка Шука в небі хатинку -Та у небі її не знайдеш. Дівчинка. Молоденька хмаринко, Нема в небі хатинки, То ж куди ти, хмаринко, підеш? Хмаринка. Зиму де зимувати, Літо де літувати Та і як тоді жить, як на те? Хлопчик. Молоденька хмаринко, Йди до нас у хатинку – Під вікном у нас вишня цвіте.
Дівчинка. Цвіте зранку кульбаба, Цвіте жовта троянда, І жовтеньким курчатка цвітуть. Разом. Будеш їх поливати, Будеш їх напувати, А вони тобі щастя дадуть. Бесіда за питаннями: Чи сподобався вам вірш і чим саме? Які ви знаєте вірші про природу? Учитель. Відчуття прекрасного дано не кожному, а лише тим людям, які наділені здібностями помічати навколо і сприймати серцем розмаїття краси. Таким талантом, яскравим і неповторним, володів М. Вінграновський.
II. Мотиваційний компонент уроку
Діти, подивіться, будь ласка, у вікно! Сьогодні гарний весняний день. А ще вчора накрапав дощик, і було прохолодно. Погоду, особливо весняну, порівнюють з манірною, вередливою жінкою, у якої часто змінюється настрій.
Що спільного є між погодою та людиною?
Чи любите ви дощову погоду? Чому саме?
А чи подобалася дощова негода Миколі Вінграновському, і хто в таку погоду «іде темним садом» в його поезії – про це ми й дізнаємося на уроці.
Література
1. Антонюк А., Кремінь Д. Лампада над Синюхою: Альбом-антологія/А. Антонюк, Д. Кремінь. – Миколаїв, 2007.
- Воєвода З. Л. Книга для вчителя. Українська література. 5 клас / З. Л Воєвода. - К. : Грамота, 2005.
- Дзюба І. Духовна міра таланту. – К. : Дніпро, 1986.
- Лесин Н. М. Літературознавчі терміни / Н. М. Лесин. – К. : Радянська школа, 1985.
|