Жила С. «Майстер творення світів». Вивчення епопеї Володимира Дрозда «Листя землі» у вищій школі
2013-Жов-09, 06.02.09
Жила С.«Майстер творення світів». Вивчення епопеї
Володимира Дрозда «Листя землі» у вищій школі [Текст] / С. Жила // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2013. – №9. – 48 с. – С. 5–4.
Автор пропонує методичні
рекомендації вивчення епопеї Володимира Дрозда «Листя землі» на філологічних
факультетах вищої школи за допомогою лекційного й семінарського занять.
Ключові слова: Володимир Дрозд, епопея, художній
синкретизм, концепція світів, лекція, семінарське заняття, проблемні запитання
і завдання.
Автор предлагает методические рекомендации изучения
эпопеи Владимира Дрозда «Листья земли» на филологических факультетах высшей
школы при помощи лекционного и семинарского занятий.
Ключевые
слова: Владимир Дрозд, эпопея, художественный синкретизм,
концепция миров, лекция, семинарское занятие, проблемные вопросы и задания.
The author offers the
methodical recommendations for Volodymyr Drozd’s epopee studying through
lectures and seminars at the Philological Faculties in higher school.
Keywords: Volodymyr Drozd, epopee,
the conception of worlds, feature syncreticity, lecture, seminar, problematic
questions and tasks.
Цитата, с. 5. Українського письменника
Володимира Дрозда визнано майстром творення художніх світів. Вершинним
досягненням у його творчості стала епопея «Листя землі» (перша книга вийшла в
1992 році, була відзначена літературною премією Т. Шевченка, а друга – наприкінці
2003 року). Найсильніший, найголовніший твір В. Дрозда високо поцінований
літературознавцями М. Жулинським, Н. Колощук, М. Павлишиним, Л. Яшиною, С.
Андрусів.
«Микола Жулинський, читаючи цей
роман, сказав у колі друзів: «Не тільки Україна такої прози не мала ніколи, але
й в світовому контексті немає аналогів подібної прози» (3, с.38).
Це справді так і є. Епопея «Листя
землі» має потужну енергетику. В. Дрозд творить такі художні світи, про які
треба знати, щоб зрозуміти передусім суть власного існування, зрозуміти самого
себе: «Свобода – у душі людській» (2, с.241). Перед читачем постають різні
світи – невичерпні джерела, до яких можна приходити як до колодязя по нові й
нові краплі живої води.
Задум написати «Листя землі» виник, коли В. Дроздові
було 22 роки і він мріяв створити художні життєписи своїх односельців. Упродовж
десятиліть письменник «знов і знову навертався подумки» до цього твору й «відступав
перед обширом задуманого» (4, с.95). Для здійснення свого задуму Володимир
Дрозд записував спогади людей, які народилися наприкінці дев’ятнадцятого
століття і прожили десятиріччя, позначені революціями, світовими й
громадянськими війнами, голодоморами, репресіями, науковими відкриттями
людства. «Їхні поривання, надії, їхні думи, досвід їхнього життя, нерідко – трагічний,
духовний пошук народу – основи цього роману», ствердив прозаїк в анотації до
першої книги [1, с.2]. В епопеї В. Дрозд майстерно зобразив життя українського
народу протягом ста років (починаючи з 80-х років ХІХ і закінчуючи 80-ми роками
ХХ століття), що були періодом надзвичайних суспільних катаклізмів і потрясінь,
складних життєвих випробувань, наголошуючи на тих змінах, які відбувалися в
суспільстві та душах розтривожених людей.
Цитата с. 10. На лекційному і семінарському
заняттях студенти переконаються, що Володимир Дрозд геніальний український
прозаїк, а епопея «Листя землі», є оригінальним, новаторським явищем в історії
української літератури. У художній інтерпретації В.Дрозда буття героїв постає в
усій багатогранності його проявів, а долі персонажів невіддільні від життя
народу, історії і філософії епохи. В основі філософських уявлень прозаїка ідея
двох світів – реального і міфологічного (міфологічний світ трактується як
паралельний вимір буття); зображення світів ґрунтується на таких векторах:
минуле-теперішнє, життя-смерть, добро-зло, Бог-диявол, Космос-Хаос, тіло-душа,
небо-земля, рай-пекло, низ-верх, любов-ненависть, село Пакуль (рідний авторів
Петрушин) – місто Мрин (насправді Чернігів).
Викладачеві необхідно так
змоделювати лекційне й семінарське заняття, щоб майбутні філологи
пересвідчилися, що шедевральний твір В.Дрозда «Листя землі» вимагає копіткого
аналітичного дослідження, потребує великих розумових і емоційних виявів. Якщо
словесник зможе знайти час, то доцільно запрограмувати можливі теми досліджень
за епопеєю «Листя землі».
На нашу думку, за епопеєю
В.Дрозда «Листя землі» можна написати десятки, сотні кандидатських і
докторських дисертацій (це художній Космос), а не тільки дипломних і
магістерських досліджень.
Цей твір має неперевершені
можливості для красивої й плідної роботи зі студентами, він може подарувати
щасливі години для мистецьких знахідок, для розвитку творчої уяви й фантазії,
для народження художніх думок, інтерпретаційних розвідок.
Література
1. Дрозд В.Г. Листя землі: Роман. – К.:
Укр. письменник, 1992. – 559с.
2. Дрозд В.Г. Листя землі. Нові
книги роману. /Післям. М.Г.Жулинського. – К.: Укр. письменник, 2003. – 514 с.
4.Дрозд Володимир. Бог, люди і я.
Щоденники різних років із коментарями// Київ. – 2003. №1. – С.93-114; № 2-3
С.98-131; №4. – С.91-102; №5. – С.70-99; №6. – С.115-136.
5.Дрозд В.Г. Музей живого
письменника, або Моя довга дорога в ринок: Повість-шоу. – К.: Укр. письменник,
1994. – 203с.
6.Андрусів С. Володимир Дрозд//
Історія української літератури ХХ століття: У 2 кн. Кн. 2. Ч. 2: 1960-1990-ті
роки: Навч. посібник/ За ред. В.Г.Дончика. – К.: Либідь, 1995. -
С.367-374.
7. Дашко Н. Концепція життя в романі
Володимира Дрозда «Листя землі»// Слово і час. – 2008. – №1. – С.18-24.
8. Жулинський
Микола. Жорстока мудрість життя // Дрозд В.Г. Листя землі: Нові книги роману. –
К.: Укр. письменник, 2003. – С. 497-513.
9. Жулинський
М. «... І буде сотворений Майстром світ» // Слово і час. – 2004. №8. – С.3-9.
10. Жулинський
М. Яким корінням живе дерево? // Наближення. Літературні діалоги. – К.: Дніпро,
1986. – С. 122-171.
11.Карпенко О. Основні риси ментальності українців та їх
відображення у романі-дилогії Володимира Дрозда «Листя землі»// Література.
Фольклор. Проблеми поетики: Зб. наук. праць. – Вип.27. – Ч.2. – К., 2007. – С.382-389.
12.Колощук Н. Про поетику роману
В.Дрозда «Листя землі»// Літературознавство. Бібліографія. Інформатика:
доповіді та повідомлення ІІІ Міжнародного конгресу україністів. – Харків: Око,
1996. – С.154 – 156.
14.Павлишин
М. Чому не шелестить «Листя землі?» // Канон та іконостас: Літературно-критичні
статті. – К.: Час,
1997. – С.276 – 292.
15.Слоньовська
О. «Що в імені тобі моєму?»: Ключова категорія міфологеми імені з точки зору
архетипного аналізу// Слоньовська О. Слід невловимого Протея. – Івано-Франківськ:
Плай – Коломия: Вік, 2006. – С.192 – 226.
16.Тресиддер Джек. Словарь символов.
– М.: Фаир -Пресс, 1999. – 448 с.
17.Флоренский П. Имена. – М.: АСТ, 2000. – 441с.
18.Фрейд З. Толкование сновидений. –
Минск: ООО «Попури», 1997. – 576 с.
19.Юнг К.Г Архетип и символ. – М.:
Ренесанс, 1991. – 304 с.
Яшина
Л. Проза Володимира Дрозда: міфопоетичний дискурс. – Дніпропетровськ:
Баланс-клуб, 2003. – 176 с.