Didactics.ua
П’ятниця, 2021-Лют-26, 16.50.33
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська література в загальноосвітній школі». Архів.

Жила С. Вивчення дилогії Семена Скляренка «Святослав» і «Володимир» у вищій школі. Історичні й літературні діалоги
2014-Лип-22, 13.56.43

Жила С. Вивчення дилогії Семена Скляренка «Святослав» і «Володимир» у вищій школі. Історичні й літературні діалоги …24–32.

Для покликання: Жила С. Вивчення дилогії Семена Скляренка «Святослав» і «Володимир» у вищій школі. Історичні й літературні діалоги [Текст] / С. Жила // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №5. – 48 с. – С. 24–32.

 

У статті розглянуто ефективність проведення історичних і літературних діалогів під час вивчення дилогії Семена Скляренка «Святослав» і «Володимир» у вищій школі.

Ключові слова: романи «Святослав» і «Володимир», історичні, літературні діалоги.

В статье рассматривается эффективность проведения исторических и литературных диалогов в процессе изучения дилогии Семёна Скляренко «Святослав» и «Владимир» в университетах.

Ключевые слова: романы «Владимир» и «Святослав», исторические, литературные диалоги.

The article deals with the effectiveness of the historical and literary dialogues while studying Semen Sklyarenko’s dilogy «Sviatoslav» and «Volodimir» in high school.

Keywords: novels by Semen Sklyarenko «Sviatoslav» and «Volodimir», historical, literary dialogues.

 

Цитата, с. 24. На філологічних й історичних факультетах університетів вивчається дилогія Семена Скляренка «Святослав» (1958) і «Володимир» (1961). З цими творами в історії української літератури пов’язане відродження, а згодом і розвиток історичного роману в Україні. Як відомо, після смерті Й. Сталіна розпочався процес активного національно-мистецького розвитку, й Семен Скляренко подарував своїм сучасникам українські історичні романи як форму пізнання минувшини. Його полотна присвячуються епосі Київської Русі Х–ХІ століть: досліджується суспільний устрій рідної землі та її сусідів, прикметні риси політичного ладу молодої держави, її духовної культури, внутрішньої і зовнішньої політики жінки-правительки Ольги, князів Святослава, Володимира, візантійських імператорів Костянтина VІІ Порфіродного, Романа ІІ, Никифора Фоки, Іоанна Цимісхія, Василя і Костянтина, болгарських кесарів Симона, Петра, Бориса, Романа, варязьких конунгів, печенізьких каганів Курі, Ілдея (допомагав Святославу у битві з Іоанном Цимісхієм), Кучука, хана Родмана.

Джерелами, що дали поштовх до написання романів «Святослав» і «Володимир», стали фольклорні, етнографічні матеріали, «Повість врем’яних літ», «Слово о полку Ігоревім», «Слово про закон і благодать» Іларіона, «Слово Данила Затворця», «Історія Лева Диякона», матеріали до тритомного словника давньоруської мови І. Срезневського, а також монографії багатьох-багатьох істориків, зокрема найновіші дослідження академіка Б.Д. Грекова «Киевская Русь» (1953) і М.В. Левченка «Очерки по истории русско-византийских отношений» (1956). На сторінках цих книг літературознавець В.Чумак, який працював у домашній бібліотеці С. Скляренка, знайшов багато цікавих поміток; він же засвідчив, що в архіві письменника зберігається 21 загальний зошит виписок із історичних джерел.

 

Цитата, с. 32. Підсумкова бесіда за дилогією

Розкрийте язичницький світ праукраїнців за романами «Святослав» і «Володимир». Доведіть, що в Київській Русі склалася складна система язичницьких богів, схарактеризуйте її.

Проаналізуйте складну панораму запровадження християнства у Київській Русі.

Доведіть, що написанням роману «Святослав» Семен Скляренко заперечив думку О. Пушкіна: «Тінь Святослава блукає неоспіваною».

Прокоментуйте думку Олександра Білецького: «Ніколи ще в літературі образи Святослава та його оточення, вся епоха Х століття не були змальовані так різнобічно й живо, з таким проникненням у психологію дійових осіб і так співзвучно з нашою сучасністю».

Чи можна міркування Ліона Фейхтвангера з післямови до його роману «Лисиці у винограднику» про те, що автор історичного роману завжди прагне змалювати сучасність: «Він шукає в історії не попелу, а полум’я. Він хоче змусити себе і читача крізь минуле ясніше побачити сучасність» – спроектувати на дилогію С. Скляренка «Святослав» і «Володимир»?

Прокоментуйте думку професора Василя Яременка, використовуючи фрагменти романів С. Скляренка «Святослав» і «Володимир»:

«Український народ має таку високу гордість, що є прямим носієм всієї культури Київської Русі…».

Загальновідомо: історія – вчителька життя. Чого нас навчає давня історія Русі за дилогією С. Скляренка «Святослав» і «Володимир»?

Поміркуйте над роздумами автора передмови до роману «Володимир» Лариси Гуцало: «… є ще один спільний для всіх країв і народів – герой: Час. Це його безконечний плин «і мертвих, і живих, і ненароджених» (Т.Шевченко) землян, бо вогник життя передається від пракореня, від роду до роду, і часточка безмірного минулого живе у кожному з нас».

 

Література

1.   Білецький О.І. Семен Скляренко і його роман «Святослав»// Білецький О.І. Літературно-критичні статті/ Упоряд., авт. приміт. М.Г. Гончарук. – К. : Дніпро, 1990. – С. 219–233.

  1. Грицай М.С. З глибин сторіч // Грицай М.С. Семен Скляренко: Нарис життя і творчості. – К. : Дніпро, 1980. – С. 117–179.
  2. Дзюба І. Читач як естетична проблема у працях Олександра Білецького // Дзюба І. З криниці літ: тритомовик. – К. : Обереги: Гелікон, 2001. – (Сер. «Укр. модерна л-ра»). – Т. 2. – С. 544–561.
  3. Зубрицька Марія. Homo legens: читання як соціокультурний феномен. – Львів : Літопис, 2004. – 352 с.
  4. Повість врем’яних літ: Літопис (За Іпатським) / Пер. З давньоруської, післяслово, комент. В.В. Яременка. – К. : Рад. письменник, 1990. – 558 с.
  1. Рильський М.Т. Семен Скляренко і його роман «Володимир» // Рильський М.Т. Слово про літературу. – К.: Дніпро, 1974. – С. 316 – 319.
  2. Сиротюк М.Й. Український радянський історичний роман. – К. : Видавництво Академії наук УРСР, 1962. – С. 345–376.
  3. Скляренко С.Д. Святослав: Роман: Для серед. та ст. шк. Віку // [Вступ. слово М.Ф. Слабошпицького]: Худож. Г.В. Акулов. – К. : Веселка, 1991. – 652 с.: іл.
  4. Скляренко С.Д. Володимир: Роман: Для серед. та ст. шк. Віку / [Вступ. слово Л.П. Гуцало]; Худож. Г.В. Акулов. – К. : Веселка, 1991. – 539 с.: іл.
  1. Слабошпицький Михайло. Пролог до теми і започаткування традиції (Історичні романи Семена Скляренка)// Українська мова і література в школі – 1986. – №9. – С. 17–23.
  2. Черепанова С.О. Проблема людини в українському мистецтві: Навч. посібник. – Львів : Світ, 2001. – 296 с.
  3. Чумак В.Г. Семен Скляренко: Літературно-критичний нарис. – К.: Рад. письменник, 1972. – С. 134–245.
  4. Шишло В.С. Зв’язок епох // Шишло В.С. Творчий шлях Семена Скляренка. – К. : Видавництво Київського університету, 1969. – С.84-130 (100-130).
Категорія: «Українська література в загальноосвітній школі». Архів. | Додав: Didactics
Переглядів: 966 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2021 DIDACTICS