Жила Світлана. Уроки позакласного читання в системі літературної освіти старшокласників (за романом Мирослава Дочинця «Горянин. Води Господніх русел») …48–53.
Для покликання: Жила Світлана. Уроки позакласного читання в системі літературної освіти старшокласників (за романом Мирослава Дочинця «Горянин. Води Господніх русел») [Текст] / Світлана Жила // Українська література в загальноосвітній школі. – 2014. – №7–8. – 64 с. – С. 48–53.
У статті розкриваються особливості уроків позакласного читання за романом Мирослава Дочинця «Горянин».
Ключові слова: уроки позакласного читання, літературна освіта, читацька конференція, художня система, декодування тексту.
В статье раскрываются особенности уроков внеклассного чтения на примере романа Мирослава Дочинца «Горец».
Ключевые слова: уроки внеклассного чтения, литературное образование, читательская конференция, художественная система, декодирование текста.
The article describes the features of the home reading lessons based on the novel by Miroslav Dochynets «Horyanyn».
Keywords: home reading lessons, literary education, reading conference, art system, decoding of the text.
Цитата, с. 48. Провідний методист України, доктор педагогічних наук, професор Н. Волошина писала, що така організаційна форма, як уроки позакласного читання, з'явилася у 1954-1955 навчальному році. Отож у цьому році урокам позакласного читання виповнюється 60 років. Н. Волошина надавала цій організаційній формі особливого значення, досліджувала її, опублікувала посібник для вчителя «Уроки позакласного читання у старших класах» (1998 р). Методист розробила струнку систему уроків позакласного читання, запропонувала класифікацію: вступні, бібліотечні уроки роботи над творами, підсумкові, спрямовуючи словесника на знання специфіки літератури як мистецтва слова, зокрема особливостей естетичного життя слова в художньому тексті, розуміння суті художнього образу. Підчас виступів на вчительських конференціях з цієї проблеми Н. Волошина завжди наголошувала: важливо розуміти художній твір як феномен людського духу й пізнавати його сутність; вчила системному підходу до аналізу та інтерпретації тексту, керуватися закономірностями взаємодії його змісту і форми.
Акцентуючи на формуванні читацьких якостей старшокласника: емоційності, розвиненої відтворювальної творчої уяви, здатності до співпереживання, естетичної насолоди, – радила сприймати твір у його художній цілісності та єдності. Вчила словесників для уроків позакласного читання відбирати поліфонічно насичені, змістовні художні твори, які б естетично досконалими засобами мистецтва виховували старшокласників, робили їх духовно багатими й естетично освіченими.
Ніла Йосипівна переконувала, що учнів треба знайомити з творчістю тих письменників, які отримали визнання в літературному світі України. До речі, сама вона любила спілкуватися з митцями (В. Шевчук, М. Стельмах, Яр Славутич), літературознавцями (Б. Степанишин, Г. Клочек, М. Жулинський), критиками, прислухалась до їхніх порад під час упорядкування програм з української літератури, багато читала й чудово переповідала художні тексти, тонко розуміла художні моделі світів, витворені письменниками.
У 2014 році Шевченківську премію здобув Мирослав Дочинець за твори «Криничар» і «Горянин. Води Господніх русел». Для позакласного читання в 11 класі можна запропонувати роман «Горянин» – текст потужної енергетики, переповнений інформацією й афоризмами про Священний Усесвіт, частиною якого уважає себе Горянин, наділений пам'яттю поколінь.
Цитата, с. 53. Уроки позакласного читання в старших класах загальноосвітньої школи сприяють ознайомленню учнів із знаковими творами української літератури, розвитку культури мислення, зростанню інтелектуального потенціалу, формуванню національної свідомості нашої юні. Саме такі заняття збагачують емоційний світ старшокласників (відомо ж бо, що без емоцій не може бути людського шукання істини), розвивають естетичні смаки, образну пам'ять, уяву, художнє мислення.
Використання на уроках позакласного читання таких методів, як художнє малювання портретів, художнє читання, написання сценарію, інсценування, проблемні бесіди, вікторини поглиблюватимуть мистецькі знання учнів, допомагатимуть розвивати їхні творчі здібності.
А словесна, музична, живописна творчість – це завжди могутній стимул самовираження внутрішнього світу старшокласників, щасливий дар їхніх душ.
Література
1. Волошина Н.Й. Уроки позакласного читання у старших класах: Посібник для вчителя. – К. : Рад. шк.., 1988. – 174 с.
2. Дочинець Мирослав. Горянин. Води Господніх русел. Роман. – Мукачево: «Карпатська вежа», 2013. – 311 с.
3. Мирослав Дочинець: «У творчості мене цікавить не правда історії, а правда серця» (Запитував Сергій Козак) // Літературна Україна. – 2013. – №47 (5526). 5 грудня. – С. 10-11.
4. Кузан Василь. Старий і Ріка // Літературна Україна. – 2013. – №46 (5525). 28 листопада. – С. 7.
|