П’ятниця, 2024-Кві-26, 21.38.20
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська мова і література в школі»

А. Ярмолюк. Соціокультурна компетентність як показник ефективної комунікативної поведінки учня
2014-Грд-16, 09.03.33

А. Ярмолюк. Соціокультурна компетентність як показник ефективної комунікативної поведінки учня … 7–12.

Для покликання: Ярмолюк А. Соціокультурна компетентність як показник ефективної комунікативної поведінки учня [Текст] / А. Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2014. – №7(117). – 64 с. – С. 7–12.

У статті обґрунтовано необхідність становлення соціокультурної компетентності учнів 5-7 класів як показника ефективної комунікативної поведінки їх. З’ясовано суть поняття «соціокультурна компетентність», детально схарактеризовані її компоненти, визначено базові поняття й терміни, наведено приклади. Окреслено основні напрями реалізації соціокультурної змістової лінії на уроках української мови, запропоновано уточнені показники рівнів володіння соціокультурною компетентністю й критерії оцінювання їх. Представлено зразки текстів, вправ і завдань, спрямованих на формування соціокультурної компетентності учнів 5-7 класів.

Ключові слова: комунікативна компетентність, соціокультурний підхід, соціокультурна змістова лінія, соціокультурна компетентність, країнознавчі знання, лінгвокраїнознавчі знання, соціолінгвістичні знання.

В статье обоснована необходимость становления социокультурной компетентности учащихся 5-7 классов как показателя эффективного коммуникативного поведения их. Выяснена суть понятия «социокультурная компетентность», детально охарактеризованы ее компоненты, определены базовые понятия и термины, приведены примеры. Названы основные направления реализации социокультурной содержательной линии на уроках украинского языка, уточнены показатели уровней владения социокультурной компетентностью и критерии оценивания их. Представлены образцы текстов, заданий и упражнений для специального обучения, результатом которого является формирование социокультурной компетентности учащихся 5-7 классов.

Ключевые слова: коммуникативная компетентность, социокультурный подход, социокультурная содержательная линия, социокультурная компетентность, страноведческие знания, лингвострановедческие знания, социолингвистические знания.

 

The article is devoted to the substantiation necessary formation of socio-cultural competence of students grades 5-7 as an indicator of effective communicative behavior them. The essence concept of «socio-cultural competence» are characterized in detail its components, defines the basic concepts and terms are examples. The basic directions of realization of socio-cultural content line by Ukrainian lessons, offered precise indicators of levels of socio-cultural competence and the criteria for evaluating them. Are samples of texts, tasks and exercises aimed at building social and cultural competence of students grades 5-7.

Keywords: communicative competence, sociocultural approach sociocultural content line, sociocultural competence, geographic knowledge, sociolinguistic knowledge.

Цитата, с. 9. Конкретизуючи поняття соціокультурної компетентності в дидактичному аспекті, зазначимо, що вона проявляється в оволодінні певними знаннями й набутті таких умінь і навичок: знання мовної системи й теоретичних відомостей про мовні одиниці; країнознавчі, лінгвокраїнознавчі й соціолінгвістичні знання; уміння співвідносити мовні засоби із завданням, метою й умовами спілкування (мовленнєвою ситуацією); уміння організовувати мовленнєве спілкування відповідно до соціальних норм і правил поведінки носіїв мови; володіння національною специфікою використання мовних засобів спілкування; навички застосовувати здобуті соціокультурні знання й набуті вміння на уроках і в повсякденному житті в різних ситуаціях спілкування.

Аналіз спеціальної літератури дав можливість узагальнити наукові підходи до проблеми становлення соціокультурної компетентності й спрямувати процес навчання мови в 5-7 класах на розв’язання таких завдань: сприяти розвиткові світогляду учнів як носіїв національних цінностей; допомогти підліткам усвідомити свої суспільні обов’язки й власну відповідальність за майбутнє своєї країни; ознайомити учнів з культурними нормами поведінки українського суспільства, загальноприйнятими формами самовираження й навчити використовувати їх під час спілкування; сприяти засвоєнню етичних норм ведення дискусії; виробити в учнів уміння використовувати здобуті соціокультурні знання й набуті вміння під час комунікації відповідно до ситуацій спілкування; розвивати в підлітків потребу в самоосвіті.

Цитата, с. 10. Таким чином, соціокультурна компетентність є інтегральною характеристикою, яка виявляється в здатності особистості засвоювати різноманітні культурологічні, лінгвокраїнознавчі й соціолінгвістичні знання, готовність застосовувати їх для досягнення своїх цілей під час спілкування й спрямована на досягнення ефективної комунікативної поведінки, що формується в учнів через набуття вмінь усвідомлено використовувати знання культурного й соціального контекстів країни під час спілкування. Набуття учнями соціокультурної компетентності сприятиме реалізації власної життєвої програми, визначенню свого місця й ролі в суспільстві. Сформувати соціокультурну компетентність в учнів 5-7 класів на уроках української мови можна за допомогою спеціально розробленої системи завдань і вправ, яка ґрунтується на текстовому матеріалі соціокультурної тематики.

Література

1. Вербицкий А.А. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции / А.А. Вербицкий, О.Г. Ларионова. – М.: Логос, 2010. – 336 с.

2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти (Проект) // Українська мова і література в школі. – 2011. – № 5. – C. 53-61.

3. Журавлева Н.А. Психология социальных изменений: ценностный подход / Н.А. Журавлева. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2013. – 524 с.

4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.

5. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И.А. Зимняя. – М.: ИЦ ПКПС, 2004.

6. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. Изд-во второе, доп., испр. и перераб. / И.А. Зимняя. – М.: Логос, 2005. – 384 с.

7. Маховская О.И. Коммуникативный опыт личности / О.И. Маховская. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. – 253 с.

8. Осваиваем социальные компетентности / под. ред. И.А. Зимней. – М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2011. – 592 с.

9. Петровская Л. А. Общение – компетентность – тренинг: избр. труды / Л.А. Петровская. – М.: Смысл, 2007. – 687 с.

10.Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / пер. с англ. / Дж. Равен. – М.: Когито-Центр, 2002. – 396 с.

11.Редько В.Г. Країнознавчий аспект в навчанні іноземних мов / В.Г. Редько // Мистецтво та освіта. – 1997. –

№ 4. – С. 42-47.

12.Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: дис... д-ра пед. наук / В.В. Сафонова. – М., 1992. – 528 с.

13.Сафонова В.В. Культуроведение в системе современного языкового образования / В.В. Сафонова // Иностр. языки в школе. – 2001. – № 3. – С. 17- 24.

14.Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання / Г.Т. Шелехова та ін. // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 1. – С. 32-55.

15.Формирование ключевых компетентностей учащихся через проектную деятельность: Учебно-методическое пособие / Татарченкова С.С., Телешов С.В.; под ред. С.С. Татарченковой. – СПб.: КАРО, 2008. – 160 с. ил.

16.Хуторской А.В. Современная дидактика / А.В. Хуторской. – 2-у изд., перераб. – М.: Высшая школа, 2007. – 639 с.

Literatura

1.    Verbytskyi A.A. Lychnostnyii y kompetentnostnyii podkhodyi v obrazovanyy: problemyi yntehratsyy /
A.A. Verbytskyi, O.H. Laryonova. – M.: Lohos, 2010. – 336 s.

2. Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi serednoi osvity (Proekt) // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2011. – № 5. – C. 53-61.

3. Zhuravleva N.A. Psykholohyia sotsyalnyikh yzmenenyi: tsennostnyii podkhod / N.A. Zhuravleva. – M.: Yzd-vo «Ynstytut psykholohyy RAN», 2013. – 524 s.

4. Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia / Naukovyi redaktor ukrainskoho vydannia doktor ped. nauk, prof. S.Iu. Nikolaieva. – K.: Lenvit, 2003. – 273 s.

5. Zymniaia Y.A. Kliuchevyie kompetentnosty kak rezultatyvno-tselevaia osnova kompetentnostnoho podkhoda v obrazovanyy / Y.A. Zymniaia. – M.: YTs PKPS, 2004.

6. Zymniaia Y.A. Pedahohycheskaia psykholohyia: Uchebnyk dlia vuzov. Yzd-vo vtoroe, dop., yspr. y pererab. / Y.A. Zymniaia. – M.: Lohos, 2005. – 384 s.

7. Makhovskaia O.Y. Kommunykatyvnyii opyit lychnosty / O.Y. Makhovskaia. – M.: Yzd-vo «Ynstytut psykholo-hyy RAN», 2010. – 253 s.

8. Osvayvaem sotsyalnyie kompetentnosty / pod. red. Y.A. Zymnei. – M.: MPSY; Voronezh: MODEK, 2011. – 592 s.

9. Petrovskaia L. A. Obshchenye – kompetentnost – trenynh: yzbr. trudyi / L.A. Petrovskaia. – M.: Smyisl, 2007. – 687 s.

10.Raven Dzh. Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vyiiavlenye, razvytye y realyzatsyia / per. s anhl. / Dzh. Raven. – M.: Kohyto-Tsentr, 2002. – 396 s.

11.Redko V.H. Krainoznavchyi aspekt v navchanni inozemnykh mov / V.H. Redko // Mystetstvo ta osvita. – 1997. – № 4. – S. 42-47.

12.Safonova V.V. Sotsyokulturnyii podkhod k obuchenyiu ynostrannomu yazyiku kak spetsyalnosty: dys.... d-ra ped. nauk / V.V. Safonova. – M., 1992. – 528 s.

13.Safonova V.V. Kulturovedenye v systeme sovremennoho yazyikovoho obrazovanyia / V.V. Safonova // Ynostr. yazyiky v shkole. – 2001. – № 3. – S. 17- 24.

14.Ukrainska mova. 5-9 klasy. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu movoiu navchannia / H.T. Shelekhova ta in. // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2013. – № 1. – S. 32-55.

15.Formyrovanye kliuchevyikh kompetentnostei uchashchykhsia cherez proektnuiu deiatelnost: Uchebno-metodycheskoe posobye / Tatarchenkova S.S., Teleshov S.V.; pod red. S.S. Tatarchenkovoi. – SPb.: KARO, 2008. – 160 s. yl.

16. Khutorskoi A.V. Sovremennaia dydaktyka / A.V. Khutorskoi. – 2-u yzd., pererab. – M.: Vyisshaia shkola, 2007. – 639 s.

Категорія: «Українська мова і література в школі» | Додав: Didactics
Переглядів: 978 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS