А. Ярмолюк. Соціокультурна компетентність як показник ефективної комунікативної поведінки учня … 7–12.
Для покликання: Ярмолюк А. Соціокультурна компетентність як показник ефективної комунікативної поведінки учня [Текст] / А. Ярмолюк // Українська мова і література в школі. – 2014. – №7(117). – 64 с. – С. 7–12.
У статті обґрунтовано необхідність становлення соціокультурної компетентності учнів 5-7 класів як показника ефективної комунікативної поведінки їх. З’ясовано суть поняття «соціокультурна компетентність», детально схарактеризовані її компоненти, визначено базові поняття й терміни, наведено приклади. Окреслено основні напрями реалізації соціокультурної змістової лінії на уроках української мови, запропоновано уточнені показники рівнів володіння соціокультурною компетентністю й критерії оцінювання їх. Представлено зразки текстів, вправ і завдань, спрямованих на формування соціокультурної компетентності учнів 5-7 класів.
Ключові слова: комунікативна компетентність, соціокультурний підхід, соціокультурна змістова лінія, соціокультурна компетентність, країнознавчі знання, лінгвокраїнознавчі знання, соціолінгвістичні знання.
В статье обоснована необходимость становления социокультурной компетентности учащихся 5-7 классов как показателя эффективного коммуникативного поведения их. Выяснена суть понятия «социокультурная компетентность», детально охарактеризованы ее компоненты, определены базовые понятия и термины, приведены примеры. Названы основные направления реализации социокультурной содержательной линии на уроках украинского языка, уточнены показатели уровней владения социокультурной компетентностью и критерии оценивания их. Представлены образцы текстов, заданий и упражнений для специального обучения, результатом которого является формирование социокультурной компетентности учащихся 5-7 классов.
Ключевые слова: коммуникативная компетентность, социокультурный подход, социокультурная содержательная линия, социокультурная компетентность, страноведческие знания, лингвострановедческие знания, социолингвистические знания.
The article is devoted to the substantiation necessary formation of socio-cultural competence of students grades 5-7 as an indicator of effective communicative behavior them. The essence concept of «socio-cultural competence» are characterized in detail its components, defines the basic concepts and terms are examples. The basic directions of realization of socio-cultural content line by Ukrainian lessons, offered precise indicators of levels of socio-cultural competence and the criteria for evaluating them. Are samples of texts, tasks and exercises aimed at building social and cultural competence of students grades 5-7.
Keywords: communicative competence, sociocultural approach sociocultural content line, sociocultural competence, geographic knowledge, sociolinguistic knowledge.
Цитата, с. 9. Конкретизуючи поняття соціокультурної компетентності в дидактичному аспекті, зазначимо, що вона проявляється в оволодінні певними знаннями й набутті таких умінь і навичок: знання мовної системи й теоретичних відомостей про мовні одиниці; країнознавчі, лінгвокраїнознавчі й соціолінгвістичні знання; уміння співвідносити мовні засоби із завданням, метою й умовами спілкування (мовленнєвою ситуацією); уміння організовувати мовленнєве спілкування відповідно до соціальних норм і правил поведінки носіїв мови; володіння національною специфікою використання мовних засобів спілкування; навички застосовувати здобуті соціокультурні знання й набуті вміння на уроках і в повсякденному житті в різних ситуаціях спілкування.
Аналіз спеціальної літератури дав можливість узагальнити наукові підходи до проблеми становлення соціокультурної компетентності й спрямувати процес навчання мови в 5-7 класах на розв’язання таких завдань: сприяти розвиткові світогляду учнів як носіїв національних цінностей; допомогти підліткам усвідомити свої суспільні обов’язки й власну відповідальність за майбутнє своєї країни; ознайомити учнів з культурними нормами поведінки українського суспільства, загальноприйнятими формами самовираження й навчити використовувати їх під час спілкування; сприяти засвоєнню етичних норм ведення дискусії; виробити в учнів уміння використовувати здобуті соціокультурні знання й набуті вміння під час комунікації відповідно до ситуацій спілкування; розвивати в підлітків потребу в самоосвіті.
Цитата, с. 10. Таким чином, соціокультурна компетентність є інтегральною характеристикою, яка виявляється в здатності особистості засвоювати різноманітні культурологічні, лінгвокраїнознавчі й соціолінгвістичні знання, готовність застосовувати їх для досягнення своїх цілей під час спілкування й спрямована на досягнення ефективної комунікативної поведінки, що формується в учнів через набуття вмінь усвідомлено використовувати знання культурного й соціального контекстів країни під час спілкування. Набуття учнями соціокультурної компетентності сприятиме реалізації власної життєвої програми, визначенню свого місця й ролі в суспільстві. Сформувати соціокультурну компетентність в учнів 5-7 класів на уроках української мови можна за допомогою спеціально розробленої системи завдань і вправ, яка ґрунтується на текстовому матеріалі соціокультурної тематики.
Література
1. Вербицкий А.А. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции / А.А. Вербицкий, О.Г. Ларионова. – М.: Логос, 2010. – 336 с.
2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти (Проект) // Українська мова і література в школі. – 2011. – № 5. – C. 53-61.
3. Журавлева Н.А. Психология социальных изменений: ценностный подход / Н.А. Журавлева. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2013. – 524 с.
4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.
5. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И.А. Зимняя. – М.: ИЦ ПКПС, 2004.
6. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. Изд-во второе, доп., испр. и перераб. / И.А. Зимняя. – М.: Логос, 2005. – 384 с.
7. Маховская О.И. Коммуникативный опыт личности / О.И. Маховская. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. – 253 с.
8. Осваиваем социальные компетентности / под. ред. И.А. Зимней. – М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2011. – 592 с.
9. Петровская Л. А. Общение – компетентность – тренинг: избр. труды / Л.А. Петровская. – М.: Смысл, 2007. – 687 с.
10.Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / пер. с англ. / Дж. Равен. – М.: Когито-Центр, 2002. – 396 с.
11.Редько В.Г. Країнознавчий аспект в навчанні іноземних мов / В.Г. Редько // Мистецтво та освіта. – 1997. –
№ 4. – С. 42-47.
12.Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: дис... д-ра пед. наук / В.В. Сафонова. – М., 1992. – 528 с.
13.Сафонова В.В. Культуроведение в системе современного языкового образования / В.В. Сафонова // Иностр. языки в школе. – 2001. – № 3. – С. 17- 24.
14.Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання / Г.Т. Шелехова та ін. // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 1. – С. 32-55.
15.Формирование ключевых компетентностей учащихся через проектную деятельность: Учебно-методическое пособие / Татарченкова С.С., Телешов С.В.; под ред. С.С. Татарченковой. – СПб.: КАРО, 2008. – 160 с. ил.
16.Хуторской А.В. Современная дидактика / А.В. Хуторской. – 2-у изд., перераб. – М.: Высшая школа, 2007. – 639 с.
Literatura
1. Verbytskyi A.A. Lychnostnyii y kompetentnostnyii podkhodyi v obrazovanyy: problemyi yntehratsyy /
A.A. Verbytskyi, O.H. Laryonova. – M.: Lohos, 2010. – 336 s.
2. Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi serednoi osvity (Proekt) // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2011. – № 5. – C. 53-61.
3. Zhuravleva N.A. Psykholohyia sotsyalnyikh yzmenenyi: tsennostnyii podkhod / N.A. Zhuravleva. – M.: Yzd-vo «Ynstytut psykholohyy RAN», 2013. – 524 s.
4. Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia / Naukovyi redaktor ukrainskoho vydannia doktor ped. nauk, prof. S.Iu. Nikolaieva. – K.: Lenvit, 2003. – 273 s.
5. Zymniaia Y.A. Kliuchevyie kompetentnosty kak rezultatyvno-tselevaia osnova kompetentnostnoho podkhoda v obrazovanyy / Y.A. Zymniaia. – M.: YTs PKPS, 2004.
6. Zymniaia Y.A. Pedahohycheskaia psykholohyia: Uchebnyk dlia vuzov. Yzd-vo vtoroe, dop., yspr. y pererab. / Y.A. Zymniaia. – M.: Lohos, 2005. – 384 s.
7. Makhovskaia O.Y. Kommunykatyvnyii opyit lychnosty / O.Y. Makhovskaia. – M.: Yzd-vo «Ynstytut psykholo-hyy RAN», 2010. – 253 s.
8. Osvayvaem sotsyalnyie kompetentnosty / pod. red. Y.A. Zymnei. – M.: MPSY; Voronezh: MODEK, 2011. – 592 s.
9. Petrovskaia L. A. Obshchenye – kompetentnost – trenynh: yzbr. trudyi / L.A. Petrovskaia. – M.: Smyisl, 2007. – 687 s.
10.Raven Dzh. Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vyiiavlenye, razvytye y realyzatsyia / per. s anhl. / Dzh. Raven. – M.: Kohyto-Tsentr, 2002. – 396 s.
11.Redko V.H. Krainoznavchyi aspekt v navchanni inozemnykh mov / V.H. Redko // Mystetstvo ta osvita. – 1997. – № 4. – S. 42-47.
12.Safonova V.V. Sotsyokulturnyii podkhod k obuchenyiu ynostrannomu yazyiku kak spetsyalnosty: dys.... d-ra ped. nauk / V.V. Safonova. – M., 1992. – 528 s.
13.Safonova V.V. Kulturovedenye v systeme sovremennoho yazyikovoho obrazovanyia / V.V. Safonova // Ynostr. yazyiky v shkole. – 2001. – № 3. – S. 17- 24.
14.Ukrainska mova. 5-9 klasy. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrainskoiu movoiu navchannia / H.T. Shelekhova ta in. // Ukrainska mova i literatura v shkoli. – 2013. – № 1. – S. 32-55.
15.Formyrovanye kliuchevyikh kompetentnostei uchashchykhsia cherez proektnuiu deiatelnost: Uchebno-metodycheskoe posobye / Tatarchenkova S.S., Teleshov S.V.; pod red. S.S. Tatarchenkovoi. – SPb.: KARO, 2008. – 160 s. yl.
16. Khutorskoi A.V. Sovremennaia dydaktyka / A.V. Khutorskoi. – 2-u yzd., pererab. – M.: Vyisshaia shkola, 2007. – 639 s.
|