Дригула М. Урок-роздум з української літератури в 11
класі з використанням мультимедійної технології (О.П. Довженко, «Україна в
огні») [Текст] / М. Дригула // Українська мова і література в школі. – 2013. – №7. – 64 с. –
С. 39–42.
У статті пропонується розробка уроку формування знань, умінь і навичок
учнів, проведеного у формі роздуму з використанням мультимедійної технології з
української літератури в 11 класі. Урок апробований на семінарі
вчителів-словесників міста Хмельницького).
Ключові слова: кіноповість, презентація, національна гідність, життєва
позиція, негативне ставлення, трагічна доля, керівна спрямовуюча сила, народні
месники.
Цитата, с. 39. Сучасна шкільна літературна освіта орієнтована на
розвиток літературної компетентності учнів, _ що передбачає інтегрований
вияв їхніх сформованих основних читацьких компетенцій: осмислене сприйняття
змісту, тематики й проблематики художнього твору, здатність самостійно
сприймати та аналізувати прочитане, виявляти авторську позицію, сприймати художній
твір як мистецьке явище.
Проблема аналізу художнього твору
– одна з основних у методиці шкільного вивчення української літератури. Кожна
технологія має комплект методів, об'єднаних логікою її структури. Незалежно від
обраного шляху, літературний твір має бути сприйнятий у художньо-естетичній
цілісності, яка забезпечує мистецький вплив на думки й почуття учнів.
Оволодіваючи вміннями аналізу
художнього твору, учні вчаться чітко формулювати свої висловлювання,
аргументувати їх, умотивовано добирати цитатний матеріал, інформацію з
літературно-критичних джерел, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Пропонуємо конспект уроку-роздуму
з української літератури в 11 класі відповідно до чинної програми з української
літератури рівня стандарту.
Тема уроку. О.П. Довженко. Кіноповість «Україна в огні» – твір про
трагедію українського народу у Великій Вітчизняній війні.
Мета уроку: узагальнити учнівські знання про кіноповість
Олександра Довженка «Україна в огні»; удосконалювати вміння учнів аналізувати
літературний твір у єдності змісту й форми за кіноповістю О.П. Довженка
«Україна в огні», визначати проблеми, які порушуються в творі, характеризувати
образи твору, висловлювати роздуми над долею героїв твору й долею митця;
розвивати творчу уяву та аналітичне мислення, монологічну мову; виховувати
почуття національної гідності, патріотизм, повагу до людини; формувати активну
життєву позицію.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Форма
проведення уроку: урок-роздум.
Методи, прийоми й форми роботи: розповідь учителя, повідомлення учасників
дослідницьких груп, літературний диктант, прослуховування відеозапису виступу
О.П. Довженка після засідання Політбюро, на якому вирішувалася доля митця та
його твору, робота з планами-опорами, розв'язання проблемного запитання: вправа
«Мікрофон».
Випереджувальне завдання. Дослідницьким групам виступити з повідомленнями на
теми: І група – Історія створення кіноповісті, її доля та композиція; ІІ група –
висловити думку, наскільки О.П. Довженко був правдивим у зображенні війни; ІІІ
група – пояснити назву твору.
Обладнання: портрет О.П. Довженка, виставка творів письменника,
комп'ютер, мультимедійний
проектор, екран, електронний запис супровідних мультимедійних матеріалів уроку,
відеозапис пісень: «Україна» (слова й музика Т. Петриненка), «Степом, степом» (муз. А. Пашкевича, слова М. Негоди), української
народної пісні «Партизанська», плани-опори уроку.
Проблемне запитання: Чому за твір «Україна в огні»
Олександра Довженка зняли з усіх посад, які він обіймав, і назавжди відірвали
від рідної України?
|