Н. Голуб. Метод
проектів у навчанні української мови … 15–19.
Для покликання: Голуб
Н. Метод проектів у навчанні української мови [Текст] / Н. Голуб // Українська
мова і література в школі. – 2013. – №8. – 64 с. – С. 15–19.
Автор статті розкриває
суть методу проектів, визначає переваги й особливості його, розробляє алгоритм
застосування на уроках української мови, пропонує зразки проектів, придатних
для розв’язання на уроках української мови важливих завдань шкільної мовної
освіти.
Ключові слова: метод
проектів, проект, методичне обґрунтування, цілевизначення, структура методу,
життєві проекти, навчальні проекти, алгоритм дії методу, варіанти проектів.
Автор статьи раскрывает
суть метода проектов, определяет его преимущества и особенности, разрабатывает алгоритм
применения на уроках украинского языка, предлагает образцы проектов, пригодных
для решения на уроках украинского языка важных задач школьного языкового
образования.
Ключевые слова: метод
проектов, проект, методическое обоснование, целеполагание, структура метода,
жизненные проекты, учебные проекты, алгоритм действия метода, варианты
проектов.
Цитата, с. 15.
Породженню хаосу в категорійному полі української лінгводидактики сприяє
практика синонімізації назв методів, зокрема це стосується й названого методу:
проекційний, метод проектів, метод проектування, метод проектної діяльності,
метод проектного навчання, проектне навчання. Зважаючи на ключове поняття
методу – проект, що водночас є назвою кінцевого продукту навчальної діяльності
учнів, доцільно визнати єдину назву – метод проектів.
Спостерігається
тенденція до розмивання меж між основними дидактичними категоріями (у цьому
контексті – «метод», «технологія», «форма»). У публікаціях нерідко виявляємо
такі твердження: «метод проектів – це одна з особистісно орієнтованих
технологій...», «говорячи про метод проектів, ми матимемо на увазі технологію»,
«такою технологією і є метод проектів», «базовою технологією, що підтримує компетентнісно
орієнтований підхід в освіті, є метод проектів», «це форма організованої
активності школярів», «презентація проекту-вправи».
Цитата, с. 16. Судження
на зразок «під методом проектів розуміємо технологію організації освітніх
ситуацій», «однією з основних вимог до використання методу проектів є залучення
дослідницького методу» наштовхують на думку про необхідність аналізу з метою
визначення відношень між методами: проблемним, ситуаційним, дослідницьким і
методом проектів. Аби сьогодні ми мали більш-менш досконалу типологію методів
навчання української мови, де б кожен із названих методів мав своє місце,
багатьох проблем удалося б уникнути. Як бачимо, такі категорійні хитання
значною мірою спричинені й проблемою класифікації методів навчання, що постає
дедалі все гостріше. Щодо конкретного методу, висловлю свої міркування.
По-перше, ефективність
технології не визначає один метод, адже технологія – значно складніша
категорія, багатокомпонентна, це науково обґрунтована система, що забезпечує
навчання із заданими показниками і передбачає планування, організацію,
застосування й оцінювання процесу і результатів навчання. Складниками
технології є назва її, концепція, зміст освіти, процесуальна характеристика,
програмно-методичне забезпечення.
По-друге, на сьогодні
технологія проектів на уроках української мови не апробована у школах України,
тому висловлювання щодо ефективності її мають гіпотетичний характер.
І, по-третє,
упровадження технології передбачає зміни не лише навчальної програми, але й
структури уроку, навчально-виховного процесу. Як зазначає, М. Олешков,
упровадження технології проектного навчання передбачає побудову освітнього
процесу «не за логікою навчального предмета, а за логікою діяльності, що має
особистісний смисл для учня і сприяє підвищенню мотивації у навчанні», «глибоко
осмислене засвоєння базових знань забезпечується за рахунок універсального
використання їх у різних ситуаціях [4, с 106]». Отже, доцільно говорити не про
технологію проектів, а про методичне обґрунтування, ситуаційну вмотивованість і
принцип дії методу проектів.
Література
1. Голуб Г.Б. Метод
проектов – технология компетентностно ориентированного образования: метод,
пособ. Для педагогов / Г.Б. Голуб, Е.А. Перелыгин, О.В. Чуракова / под ред.
Е.Я. Когана. – Самара: Учебная литература, ИД «Федоров», 2006. – 176 с.
2. Краевский В.В.
Основы обучения. Дидактика и методика: учеб. пособие для студ. высш. учеб.
заведений / В.В. Краевский, А.В. Хуторской. – М.: Академия, 2007. – 352 с.
3. Новий словник
іншомовних слів: близько 40 000 ел. і словосполучень / Л.І. Шевченко, О.І.
Ніка, О.І. Хом’як, А.А. Дем’янюк; за ред. Л.І. Шевченко. – К: АРІЙ, 2008. – 672
с
4. Олешков М.Ю.
Современные образовательные технологии: учебное пособие. – Нижний Тагил:
НТГСПА, 2011.– 144 с.
5. Полат Е.С. Метод
проектов / Е.С. Полат / Электронный ресурс. Режим доступа:
https://docs.google.com/doc-ument/d/13xOCJ50yaEkIz
Yq2kuRi3nbzVDewud6icIkMzFqyrq4/edit?pU=l
6. Садовнікова О. Метод
проектів на уроках української мови як засіб формування пізнавально-творчих умінь
старшокласників / О. Садовнікова // Українська мова і література в школі. –
2007. – № 4. – С. 8-14.
|