Понеділок, 2024-Тра-06, 11.31.20
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська мова і література в школі»

І. Кучеренко. Уроки розвитку комунікативних умінь – навчальне джерело і практична лабораторія формування комунікативної компетентності учнів
2014-Кві-10, 09.15.38

І. Кучеренко. Уроки розвитку комунікативних умінь – навчальне джерело і практична лабораторія формування комунікативної компетентності учнів …13–19.

Покликання: Кучеренко І. Уроки розвитку комунікативних умінь – навчальне джерело і практична лабораторія формування комунікативної компетентності учнів [Текст] / І. Кучеренко // Українська мова і література в школі. – 2014. – №2 (112). – 64 с. – С. 13–19.

У статті розглянуто важливі питання мовної освіти – компетентнісна спрямованість й комунікативна орієнтованість процесу навчання української мови в основній школі. Схарактеризовано специфіку й особливості сучасних уроків розвитку комунікативних умінь, запропоновано й розроблено сучасну класифікацію уроків розвитку комунікативних умінь.

Ключові слова: комунікативна компетентність, уроки розвитку комунікативних умінь, класифікація уроків розвитку комунікативних умінь.

В статье рассмотрены важные вопросы языкового образования – компетентностная и коммуникативная направленность процесса обучения украинскому языку в основной школы. Охарактеризовано специфику и особенности современных уроков развития коммуникативных умений, предложена и разработана современная классификация уроков развития коммуникативных умений.

Ключевые слова: коммуникативная компетентность, уроки развития коммуникативных умений, классификация уроков развития коммуникативных умений.

The article considers the important issues of language education such as competence orientation and communicative direction of the process of teaching Ukrainian language in primary school. Described the specifics and peculiarities of modern lessons development of communicative skills, proposed and developed the modern classification lessons development of communicative skills.

Keywords: communicative competence, lessons development of communicative skills, classification lessons development of communicative skills.

Цитата, с. 14. У світлі комунікативно орієнтованих завдань загальної мовної освіти XXI століття намітився новий етап у розв'язанні проблеми змісту, класифікації, структури й технології уроків розвитку комунікативних умінь, цілі яких сьогодні відображають головне завдання навчання української мови в школі – сформувати комунікативну компетентність учня, виховати комунікабельну й творчу особистість, здатну правильно й вільно виражати власні думки, доречно й уміло застосовувати різні мовні засоби в комунікативному спілкуванні. Провідна роль у розробленні теорії й практики розвитку мовлення, окреслення основних підходів до розв'язання проблем, пов'язаних із мовленнєвим розвитком школярів і формуванням їхніх лінгвістичних, мовленнєвих й комунікативних умінь і навичок, належить відомим ученим – О. Біляєву, Н. Голуб, Т. Донченко, С. Караману, Т.Ладиженській, В. Мельничайку, М. Пентилюк, К. Плиско, Л. Симоненко, М. Стельмаховичу, О. Текучову, О. Хорошковській, Г. Шелеховій та ін. Концептуальні ідеї лінгводидактів і практика творчих учителів-словесників детермінують зміну структури й змісту сучасного уроку комунікативних умінь, що відповідає суті Державного стандарту базової і повної середньої освіти. Саме на уроках розвитку комунікативних умінь учитель-словесник формує комунікативну компетентність, яка як багатогранне поняття включає мовну, мовленнєву, комунікативну, соціокультурну й діяльнісну (стратегічну) субкомпетентності.

Уроки розвитку комунікативних умінь відображають цілеспрямований системний процес формування мовної особистості з високим рівнем комунікативної здатності й самореалізації в життєвій, суспільній і професійній діяльності. Це особливі, специфічні навчальні заняття, спрямовані на розвиток умінь спілкуватися, комунікувати, а саме сприймати, осмислювати, аналізувати, відтворювати готові тексти й на основі поданих зразків навчатися будувати, удосконалювати й редагувати власне мовлення.

Цитата, с. 15. Учені-методисти слушно зауважують, що в роботі з розвитку мовлення «відтворювальної діяльності учнів замало, тут необхідна ще й комунікативна діяльність учнів у процесі говоріння й письма [5, с 200]». Погоджуючись із висловленою думкою, вважаємо, що уроки розвитку комунікативних умінь не зводяться тільки до аналізу та відтворення чужих готових текстів, а мають стати місцем творення власних живих висловлювань, що розвивають в учнів мислення й мовлення, перетворюють малоцікаве нудне повторення одного й того ж інформаційного змісту на захоплююче спілкування в класі, де учні з інтересом висловлюють власні думки, вчаться брати активну участь у навчальній комунікації, виступати перед аудиторією, обговорювати, критикувати й доповнювати співрозмовників. Усе це сприяє формуванню в учнів комунікативних умінь, що будуть реалізовуватися в майбутній життєвій комунікативній діяльності.

На уроках розвитку комунікативних умінь відбувається формування комунікативної компетентності (мовленнєвого складника) й активно реалізовуються соціокультурна й діяльнісна (стратегічна) субкомпетентності. Ці уроки повинні відображати основні види робіт, передбачені чинною програмою в мовленнєвій змістовій лінії, а їх типи відповідати чітко означеній дидактичній меті. До змісту означених уроків входять теоретичні відомості про мовленнєві та комунікативні поняття й практична мовленнєво-комунікативна діяльність, спрямована на сприймання або вираження змістовного мовлення монологічного або діалогічного в усній чи письмовій формі відповідно до ситуації спілкування. М. Пентилюк чітко формулює перелік основних видів робіт за кожним видом мовленнєвої діяльності:

– сприймання чужого мовлення: аудіювання, читання мовчки;

– відтворення готового тексту: виразне читання вголос, усні (говоріння) та письмові перекази;

– створення власних висловлювань: діалог, монолог (твір, відгук, виступ під час дискусії, доповідь, реферат, виступ, анотація), ділові папери та ін. [6, с 266].

Зміст навчальної мовленнєвої діяльності на уроці передбачає: сприймання чужого мовлення, відтворення готового тексту, створення власних висловлювань. На нашу думку, уроки розвитку комунікативних умінь – це уроки, що передбачають формування мовленнєвої та власне комунікативної субкомпетентності учнів, спрямовані на засвоєння мовленнєвої й комунікативної теорії, розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності й практичне вироблення мовленнєвих й комунікативних умінь.

Поділ уроків розвитку комунікативних умінь на типи можна здійснити, використовуючи різні критерії. У лінгводидактиці прослідковується неоднозначний підхід учених (О. Біляєва, М. Пентилюк, М. Стельмаховича, М. Пентилюк, Г. Шелехової та ін.) до класифікації уроків розвитку комунікативних умінь, які в минулому столітті прийнято було називати уроки зв'язного мовлення. Причини цих розбіжностей зумовлені складністю означених уроків і відсутністю єдиної підстави для групування їх за типами. Найбільш правомірною, на нашу думку, є головна ознака уроку – його дидактична мета, що визначає, до чого повинен прагнути словесник.

Література

1. Біляєв О. Лінгводидактика рідної мови: навчально-методичний посібник О.М. Біляєв. – К: Генеза, 2005. – 180 с.

2. Біляєв О. Сучасний урок української мови / О.М. Біляєв. – К: Радянська школа, 1981. – 176 с.

3. Голуб Н. Ситуаційний метод на уроках української мови / Н.Б. Голуб // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 7. – С 18-23.

4. Донченко Т. Уроки мови мають стати уроками словесності // Дивослово. – 1995. – № 4. – С. 36-38.

5. Методика викладання української мови в школі / О.М. Біляєв, В.Я. Мельничайко, М.І. Пентилюк та ін.: Посібник для вчителя. – К: Рад. школа, 1987. – 246 с.

6. Методика навчання української мови в середніх навчальних закладах / [за ред. M.I. Пентилюк]. – К.: Ленвіт, 2004.– 400 с.

7. Пентилюк М. Сучасні підходи до типології уроків / І.М. Пентелюк // Дивослово. – 2008.– № 6. – С. 2-5.

8. Пентилюк М.І., Онукевич Т.Г. Методика навчання української мови у таблицях і схемах: Навчальний посібник. – К: Ленвіт, 2006. – 134 с

9. Стельмахович М. Розвиток усного мовлення на уроках української мови в 4-8 класах / М. Стельмахович. – К: Радянська школа, 1976. – 188 с.

10. Шелехова Г. Система роботи з розвитку зв'язного мовлення на уроках рідної мови в середній школі: автореферат ... канд. пед. наук / Г.Т. Шелехова. – К, 1996. – 45 с.

11. Шелехова Г. Зміст і структура оновленої програми з української мови для основної школи крізь призму сучасних підходів / Г.Т. Шелехова // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 2. – С. 60-64.

Категорія: «Українська мова і література в школі» | Додав: Didactics
Переглядів: 1351 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS