М. Пентилюк, Т. Окуневич. Варіативні форми проведення сучасного уроку української мови …2–6.
Для покликання: Пентилюк М. Варіативні форми проведення сучасного уроку української мови [Текст] / М. Пентилюк, Т. Окуневич // Українська мова і література в школі. – 2014. – №1(111). – 64 с. – С. 2–6.
Стаття присвячена з'ясуванню проблеми використання нестандартних форм проведення сучасного уроку української мови в загальноосвітній школі.
Ключові слова: диспут, нестандартні форми, організація навчального процесу, рольова гра, урок, урок-практикум, урок-прес-конференція.
Статья раскрывает проблеми использования нестандартних форм проведения современного урока украинского языка в общеобразовательной школе.
Ключевые слова: диспут, нестандартные формы, организация процесса обучения, ролевая игра, урок, урок-практикум, у рок-пресс-конференция.
The article reveals the problems of using non-standard forms of the modern Ukrainian language lesson in a secondary school.
Keywords: debate, custom shapes, the organization of the learning process, role-playing game, a lesson, a lesson workshop, lesson-press conference.
Цитата, с. 2. Основним підходом до організації навчання й виховання в сучасній школі, що існує понад три століття, залишається класно-урочна система, за якої провідною формою навчально-виховної роботи є урок. Стосовно процесу навчання урок виконує інтегруючу функцію, яка зумовлює поєднання мети, змісту, методів, засобів навчання, взаємодії вчителя та учнів.
Проблема ця дуже складна і ні у світовій, ні у вітчизняній дидактиці не розв'язана остаточно. Основні положення уроку, як особливої форми навчально-виховного процесу, закладені в працях И. Гербарта, А. Дістервега, Я. Коменського, К. Ушинського та ін. Так, К. Ушинський науково обґрунтував переваги класно-урочної системи, створив струнку теорію уроку, зокрема обґрунтував його організаційну будову; розробив типологію уроків.
У сучасній лінгводидактиці уроком прийнято вважати таку форму навчання, що своїми цілями, змістом, структурою й технологією проведення відповідає найновішим вимогам теорії й практики навчання і є високоефективною. Досвід переконує, що сучасний урок – це надзвичайно багатогранний процес педагогічної діяльності, у якому найголовніше – єдність форми й змісту, реалізація цілей (освітньої, розвивальної, виховної), завдань, структури й методів проведення з використанням нових педагогічних технологій. Це насамперед співпраця вчителя з учнями, у процесі якої відбувається активний інтелектуальний і мовленнєвий розвиток учнів.
Сучасний урок – це форма заняття, на якому вчитель уміло використовує всі можливості учня, його творчий потенціал із метою активного розумового розвитку, глибокого й усвідомленого засвоєння лінгвістичних знань, формування комунікативної компетентності та морально-вольових якостей, а отже, виховання мовної особистості [10, с 78].
Проблема уроку мови постійно перебуває в центрі уваги дидактів і методистів. Сучасний урок є відображенням того, як поєднання традиційного й інноваційного в дидактиці й лінгводидактиці впливають на його зміст, цілевизначення, структуру й організацію. Ці проблеми висвітлювалися в працях вітчизняних і зарубіжних учених (Баранов М., Біляєв О., Голуб Н., Донченко Т., Караман С., Ладиженська Т., Панов В., Пентилюк М., Плиско К, Текучов О., Хорошковська О. та ін.).
Урок української мови – поліфункціональне, багатоаспектне явище в навчально-виховному процесі. Незважаючи на малу тривалість, уроки мають ті структурні компоненти, що характеризують процес навчання в цілому, зокрема: цільовий, стимуляційно-мотиваційний, змістовий, операційно-діяльнісний, контрольно-регулювальний та оцінно-результативний. Тому від ефективності уроків залежить ефективність навчального процесу. У пропонованій статті ставимо за мету проаналізувати різні підходи методистів до класифікації нестандартних уроків української мови й з'ясувати найголовніші ознаки цих уроків та особливості проведення їх.
Сучасне суспільство «епохи інформації» вимагає від людини умінь і якостей, що можна застосувати за будь-яких обставин: умінь мислити, а не накопичувати певну суму знань і поглядів; не вузьких знань, а загального підходу до розв'язання питань; комунікабельності – умінь працювати в згоді з іншими і спільно досягати поставленої мети [1, с 4]. Успішне засвоєння учнями навчального матеріалу залежить від уміння вчителя організувати роботу на уроці, упровадження нових форм і методів. Тому вчитель-словесник, прагнучи задовольнити інтереси кожного учня, має використовувати як групову, так і індивідуальну форми роботи.
Література
-
Бабанський Ю.К. Оптимізація навчально-виховного процесу: Методичні основи / Ю.К. Бабанський. – М.: Педагогіка, 1982. – 192 с
-
Беляев О.М. Інтегровані уроки рідної мови / О.М. Беляев // Дивослово. – 2003. – № 5. – С. 36-40.
-
Варзацька JL, Дворецька Л. Методика інтегрованого уроку / Л. Варзацька, Л. Дворецька // Дивослово. – 2004. – №3. – С 31-50.
-
Гаврилова B.C. Мова. Суспільство. Особистість. Урок-конференція / B.C. Гаврилова // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2004. – № 22-23. – С 17-19.
-
Донченко Т.К. Уроки мови мають стати уроками словесності / Т.К. Донченко // Дивослово. – 2003. – № 5. – С 36-40.
-
Караман С. Методика навчання української мови в гімназії / С.О. Караман. – К.: Ленвіт, 2000.
-
Кульневич С.В., Лакоценина Т.П. Современный урок. Часть 1. Науч.-практ. пос. / С.В. Кульневич, Т.П. Лакоценина. – Ростов-н/Д: Учитель, 2006. – 288 с
-
Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / М.І. Пентилюк, С.О. Караман, О.В. Караман, О.М. Горошкіна [та ін.]; за ред. M.I. Пентилюк. – К: Ленвіт, 2009.
-
Панчук О. Ігрова допомога на уроках української мови / О. Панчук // Українська мова та література в школі. – 2007. – № 3. – С 27-29.
-
Пентилюк М.І., Окуневич Т.Г. Сучасний урок української мови / М.І. Пентилюк, Т.Г. Окуневич. – X.: Основа, 2007.
-
Підласий І.П. Урок як дзеркало технології / Практична педагогіка або три технології : інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти / І.П. Підласий. – Київ: Слово, 2004. – С. 284-287.
-
Савченко О.Я. Сучасний урок в початкових класах / О.Я. Савченко. – К, 1997. – 256 с.
-
Сучасні шкільні технології. Ч. 1. / Упорядн.: І. Рожнятовська, В. Зоц. – К: Ред. загальнопед. газ., 2004. – 112 с.
14. Цінько С. та ін. Інноваційні методи в навчанні рідної мови / С. Цінько // Українська мова та література. – 2007. – №2. –С. 9-13.
|