О. Шуневич. Лінгводидактичні умови формування в учнів уміння вчитися на уроках української мови ... 15–20.
Для покликання: Шуневич О. Лінгводидактичні умови формування в учнів уміння вчитися на уроках української мови ... 15–20.
У статті порушується проблема формування вміння вчитися як ключової компетентності у процесі навчання української мови. Автор поділяє думку сучасних українських і закордонних учених про необхідність комплексного, систематичного й цілеспрямованого впливу на особистість учня з метою роз
витку вмінь, необхідних і під час навчання й для майбутнього саморозвитку. У статті розкривається етимологія поняття вміння вчитися, аналізуються зміни в його трактуванні, розглядається питання класифікації вмінь. Зроблено спробу наповнення кожного з трьох компонентів структури ключової компетентності «Уміння вчитися» конкретним змістом. Автор представляє лінгводидактичні підходи щодо розвитку вміння вчитися на уроках української мови, які були експериментально перевірені в школах Житомирської області.
Ключові слова: ключова компетентність, уміння вчитися, загальнонавчальні вміння, структура ключової компетентності.
В статье поднимается проблема формирования умения учиться как ключевой компетентности в процессе обучения украинскому языку. Автор разделяет мнение современных украинских и зарубежных ученых о необходимости комплексного, систематического и целенаправленного воздействия на личность ученика с целью развития умений, необходимых и при обучении и для будущего саморазвития. В статье раскрывается этимология понятия умение учиться, анализируются изменения в его интерпретации, рассматривается вопрос классификации умений. Сделана попытка наполнения каждого из трех компонентов структуры ключевой компетентности «Умение учиться» конкретным содержанием. Автор представляет лингводидактические подходы к развитию умения учиться на уроках украинского языка, которые были экспериментально проверены в школах Житомирской области.
Ключевые слова: ключевая компетентность, умение учиться, общеучебные умения, структура ключевой компетентности.
In this article the problem of developing learning abilities as a key competence in teaching Ukrainian language is discovered. The author shares the view of modern Ukrainian scientists need for a comprehensive, systematic and deliberate action on the individual student to develop skills needed during learning and self-development for the future. The article discovers the etymology of the concept of ability to study analyzed changes in its interpretation, the issue of skills classification. The author makes attempts to fill each of the three components with the specific content and also presents methodological approaches to the development of the ability to learn from the lessons of the Ukranian language, which has been experimentally verified in schools of Zhytomyr region.
Keywords: key competence, learning abilities, general skills, the structure of key competence.
Цитата, с. 16. Проблема формування вміння вчитися набуває нового звучання й актуальності з кількох значущих причин. По-перше, суспільство, у якому інформаційні ресурси визначають успіх практично всіх видів людської діяльності, вимагає розвитку особистості, яка може визначати й розв’язувати пізнавальні проблеми. По-друге, новий державний стандарт, перехід на який здійснюється на сучасному етапі розвитку освіти, ураховуючи такі вимоги суспільства, передбачає необхідність вироблення в учнів умінь «орієнтуватися у різноманітній інформації, користуватися сучасними інформаційними комунікаціями, провадити пошуково-дослідницьку діяльність (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти та відомості), ... самостійної навчальної діяльності, саморозвитку, самоконтролю» [2].
Проте школа поки не може надати випускнику освіту, що відповідала б таким динамічним змінам в соціумі, які ми спостерігаємо в останні десятиріччя. Натомість, як стверджують фахівці, сучасні учні будуть мати професії, які ще не створені, використовувати технології, яких сьогодні ще немає, розв’язувати завдання, з якими ми сьогодні не стикалися і про які навіть не знаємо [11]. Очевидно, що маємо зосередити свою увагу швидше не на тому, які знання і в якому обсязі здобувають діти, а на тому, як вони навчаться самостійно здобувати ці знання з різних джерел, оперувати ними, постійно оновлювати, розширювати і продукувати нові.
Реалізуватися ця необхідність може у процесі формування низки компетентностей, з-поміж яких на перше місце українські науковці ставлять «уміння вчитися» [2].
Актуальність цієї проблеми засвідчують також активні наукові пошуки. У роботах В. Башманівського, Л. Гоженко, Р. Озолінша, В. Онищук, В. Паламарчук, Є. Полат, О. Савченко, Л. Скуратівського, Н. Тализіної, В. Моляко та ін. можна зустріти різноманітні трактування цієї проблеми, але визначення умов формування вміння вчитися як ключової компетентності на уроках української мови не було предметом спеціального дослідження.
Література
1. Воровщиков С.Г. Достоинства и недостатки перечня универсальных учебных действий Федерального государственного образовательного стандарта общего образования // Интернет-журнал «Эйдос». – 2007. – 30 сентября / [Електронный ресурс]. – Режим доступу: http://www.eidos.ru/journal/2007/0930-9.htm.
2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua
3. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. С.Ю. Ніко-лаєва. – К. : Ленвіт, 2003.
4. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе : от действия к мысли: пособие для учителя / [А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др.]; под ред. А.Г. Асмолова. – М. : Просвещение, 2008. – 151 с.
5. Кузовлев В.П., Пассов Е.И., Коростелев В.С. Памятка как вспомогательное средство обучения. В кн. : Общая методика обучения иностранным языкам. Хрестоматия / Сост. Леонтьев А.А. – М. : Русский язык, 1991с.
6. Лошкарёва Н.А. Проблема формирования системы учебных умений и навыков / Н.А. Лошкарёва // Советская педагогика. – 1980. – № 3. – С. 60-67.
7. Дослідницький метод у навчанні української мови [Текст] / С. Омельчук // Україн. мова і літ.-ра в школі : Науково-методичний журнал. – Київ, 2012/1. – №2. – С. 7-10. – Література : С. 10.
8. Пометун О.І. Дидактичні шляхи формування цінностей учнів у навчанні історії / [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.novadoba.org.ua
9. Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти: підручник.– К. : Грамота, 2012. – 504 с.
10.Скуратівський Л. Стратегії формування мислення учнів як чинника мовленнєвого розвитку / Леонід Ску-ратівський // Дивослово. – 2005. – № 6. – С. 2-6.
11.Тоффлер Э. Шок будущего: Пер. с англ. / Э. Тоффлер. – М. : ООО «Издательство ACT», 2002. – 557, [3] с. – (Philosophy).
12.Фасоля А. Особистісно зорієнтований урок літератури: робота із суб’єктним досвідом учня / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ozonlit.org.
13.Хуторской А.В. Метапредметное содержание и результаты образования: как реализовать федеральные государственные образовательные стандарты (ФГОС) // Интернет-журнал «Ейдос». – 2005. – 12 декабря.
Literatura
1. Vorovshchykov S.H. Dostoynstva y nedostatky perechnia unyversalnbikh uchebnbikh deistvyi Federalnoho hosudarstvennoho obrazovatelnoho standarta obshcheho obrazovanyia // Ynternet-zhurnal «Еidos». – 2007. – 30 sentiabria / [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.eidos.ru/journal/2007/0930-9.htm.
2. Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi serednoi osvity / [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://zakon2.rada.gov.ua
3. Zahalnoievropeiski rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia / nauk. red. S.Iu. Nikolaieva. – K. : Lenvit, 2003. – 273 s.
4. Kak proektyrovat unyversalnye uchebnye deistvyia v nachalnoi shkole : ot deistvyia k mysly: posobye dlia uchytelia / [A.H. Asmolov, H.V. Burmenskaia, Y.A. Volodarskaia y dr.]; pod red. A.H. Asmolova. – M. : Prosveshchenye, 2008. – 151 s.
5. Kuzovlev V.P., Passov E.Y. Korostelev V.S. Pamiatka kak vspomohatelnoe sredstvo obuchenyia. V kn. : Obshchaia metodyka obuchenyia ynostrannыm yazыkam. Khrestomatyia / Sost. Leontev A.A. – M. : Russkyi yazyk, 1991s.
6. Loshkareva N.A. Problema formyrovanyia systemic uchebnykh umenyi y navykov / N.A. Loshkareva // Sovetskaia pedahohyka. – 1980. – № 3. – S. 60-67.
7. Omelchuk S. Doslidnytskyi metod u navchanni ukrainskoi movy [Tekst] / S. Omelchuk // Ukrain. mova i lit.-ra v shkoli : Naukovo-metodychnyi zhurnal. – Kyiv, 2012/1. – № 2. – S. 7-10. – Literatura : S. 10.
8. Pometun O.I. Dydaktychni shliakhy formuvannia tsinnostei uchniv u navchanni istorii / [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : www.novadoba.org.ua
9. Savchenko O.Ia. Dydaktyka pochatkovoi osvity: pidruchnyk.– K. : Hramota, 2012. – 504 s.
10. Skurativskyi L. Stratehii formuvannia myslennia uchniv yak chynnyka movlennievoho rozvytku / Leonid Skurativskyi // Dyvoslovo. – 2005. – № 6. – S. 2-6.
11. Toffler E. Shok budushcheho: Per. s anhl. / E. Toffler. – M. : OOO «Yzdatelstvo ACT», 2002. – 557, [3] s. – (Philosophy).
12. Fasolia A. Osobystisno zoriientovanyi urok literatury: robota iz sub’iektnym dosvidom uchnia / [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://ozonlit.org.
13. Khutorskoi A.V. Metapredmetnoe soderzhanye y rezultaty obrazovanyia: kak realyzovat federalnye hosu-darstvennye obrazovatelnye standarty (FHOS) // Ynternet-zhurnal «Eidos». – 2005. – 12 dekabria / http://www.eidos.ru/journal/2005/
|