Неділя, 2024-Тра-05, 18.37.01
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська мова і література в школі»

В. Братко. Особливості вивчення календарно-обрядових пісень на уроках української літератури у культурологічному контексті (6 клас)
2014-Срп-08, 22.14.18

В. Братко. Особливості вивчення календарно-обрядових пісень на уроках української літератури у культурологічному контексті (6 клас) …30–35.

Для покликання: Братко В. Особливості вивчення календарно-обрядових пісень на уроках української літератури у культурологічному контексті (6 клас) [Текст] / В. Братко // Українська мова і література в школі. – 2014. – №5(115). – 64 с. – С. 30–35.

У статті розглядаються шляхи вивчення календарної обрядової поезії весняного циклу на уроках української літератури в 6-му класі у культурологічному контексті. Аналізуючи календарно-обрядові пісні на уроці, маємо нагоду показати учням, що уснопоетична творчість є художньою історією народу. Зміст календарно-обрядових пісень, зразки яких дійшли до нас у своїй первинній красі й довершеності, учні зрозуміють лише тоді, коли вчитель розповість про народні обряди, з якою метою вони проводились, яку роль при цьому відігравала пісня. Опановуючи специфічні риси календарно-обрядової поезії, шестикласники засвоюють ряд літературознавчих понять, естетичні й моральні смисли, утілені в народній пісні.

Ключові слова: календарно-обрядові пісні, народна пісня, обряди, художня історія народу, веснянки, культурологічний коментар.

В статье рассматриваются пути изучения календарной обрядовой поэзии весеннего цикла на уроках украинской литературы в 6 классе. Анализируя календарно-обрядовые песни, показываем учащимся, что устное поэтическое творчество – это художественная история народа. Содержание календарно-об-рядовых песен, образцы которых дошли до нас в своей первичной красоте, ученики осознают только тогда, когда учитель расскажет о народных обрядах, с какой целью они проводились, какую роль при этом играла песня. Изучая специфические черты календар-но-обрядовой поэзии, шестиклассники усваивают литературоведческие понятия, эстетические и моральные смыслы, воплощенные в народных песнях.

Ключевые слова: художественная история народа, календарно-обрядовые песни, народная песня, обряды, веснянка, культурологический комментарий.

The article deals with the ways of studying calendar-ritual poetry of spring cycle on the lessons of Ukrainian literature in 6th form in culturological context. Analyzing calendar-ritual songs we have the opportunity to demonstrate visually to the pupils that verbal-poetic art is a real people’s «artistic history». The content of calendar-ritual songs, the patterns of which came to us in its primary beauty and perfection, the schoolchildren understand as soon as a teacher will tell them about the fork rites, about the date and purpose of its carrying out and about the role of a song in this process. While mastering the specific features of calendar-ritual poetry, the pupils of the 6th form learn a number of literature notions, aesthetic and moral senses, which are realized in folk-songs.

Keywords: calendar-ritual songs, folk-song, rites, spring fork-songs, people’s artistic history, culturological comment.

 

Цитата, с. 30. Для вивчення календарно-обрядових пісень чинною навчальною програмою з української літератури відведено б год. Перед учителями-словесниками стоїть непросте завдання донести до учнів відомості про давні слов’янські обряди, ознайомити їх з піснями літнього, зимового й весняного циклів, зацікавити й збудити інтерес до найдавнішого фольклору – обрядової пісенності українців, що пов’язана із численними календарними та родинними обрядовими дійствами і ритуалами.

Українська пісня – найцінніший духовний скарб нашого народу, що з давніх-давен дбайливо передавався від покоління до покоління. У цьому поетичному жанрі особливо яскраво закарбувалася мудрість народу, філософія його життя. За своїм походженням і суттю пісня є загальнонародним мистецтвом, у ній знайшли відображення думки й устремління багатьох людей. «Народний поет творить пісню з того матеріалу вражень та ідей, яким живе ціла маса його земляків...», – зазначав І. Франко.

За легендою український народ отримав пісню у дарунок від Господа. До підготовчої частини уроку включаємо виразне читання легенди: «Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, росіяни – владність, поляки – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики...

Обдарувавши всіх, підвівся Господь зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові мала вінок із червоної калини.

  • Хто ти? Чого плачеш? запитав Господь.
  • Я Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині працюють, вороги знущаються з удів і сиріт, у своїй хаті немає волі й правди.
  • Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі та ланти вже роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її: «Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня!»

Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню в народ».

Пригадуємо разом з учнями, що легендою називається усне народне оповідання про чудесну подію, що сприймається як достовірність. Легенди близькі до переказів і казок, їх початок – «було це давно», «колись давно-давно», а також фантастичний вимисел трактуються як диво, творене незвичайними людьми. Опрацювання нової теми розпочинаємо з бесіди: 1) Які народні пісні ви знаєте? 2) Як вони виникли? Яким чином вони поширювалися серед народу? 3) Коли їх почали записувати і друкувати? 4) Яким чином пісня впливає на внутрішній стан людини? 5) Чому, на вашу думку, пісня це фольклорний жанр? 6) Чи знаєте ви імена народних піснярів?

Укладачами народних пісень у давні часи були переважно неписьменні люди, які не записували свої твори. Складені пісні поширювалися серед людей, з часом ім’я автора забувалося, але про талановитих піснярів Марусю Чурай і Семена Климовського перекази ходили довгий час у народі. Коротеньку розповідь про них бажано доповнити демонстрацією репродукції картини українського художника М. Дерегуса «Народження пісні», що допоможе шестикласникам усвідомити внутрішній стан творців під час складання пісні, їхні почуття й роздуми, глибоку зворушеність і зосередженість, які характерні для творення вічних цінностей.

 

Література

1. Бандура О.М. Вивчення української літератури в 5 класі. – К.: Рад. школа, 1979. – 135 с.

2. Воропай О. Звичаї нашого народу: нар.-календар. звичаї, укр. нар. одяг: етнограф, нарис / Олекса Воропай; худож. оформ. І. Бородаєвої. – К: Унів. вид-во «Пульсари», 2012. – 632 с.

3. Глібов Л.І. Твори / Передм. С Зубкова. – К.: Дніпро, 1982. – 231 с, іл. – (Шкільна бібліотека).

4. Дей О. Принципи класифікації народних пісень // Народна творчість та етнографія. – 1966. – № 2. – С. 3–16.

5. Драгоманов М. Листи до І. Франка і інших. 1881-1886. Видав І. Франко. – Львів, 1906. – 264 с.

6. Круглов Ю.Г. Русские обрядовые песни: Учеб. пособие для педин-тов по спец. «Русский яз. и лит.». – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Высшая школа, 1989. – 320 с.

7. Лановик М.Б., Лановик З.Б. Українська усна народна творчість: підручник. – К.: Знання-Прес, 2001. – 591 с.

8. Леся Українка. Зібрання творів у 12-и т. – Т. 1. – К: Наукова думка, 1975. – 448 с.

9. Нечуй-Левицький. Світогляд українського народу: Ескіз української міфології. – К.: Обереги, 1992. – 88 с.

10. Новий тлумачний словник української мови у 4-х томах / Укладачі В. Яременко, О. Сліпушко. – Т. 3. – К.: Аконіт, 2001. –911 с

11. Пісенний світ українознавства (Збірник народних, календарно-обрядових та авторських пісень для дітей і дорослих) / Упорядник В.П. Коротя-Ковальська. – Кам’янець-Подільський: ПП «Медобори-2006», 2011. – 272 с; іл.

12. Скуратівський В.Т. Місяцелік: Укр. нар. календар. – К: Мистецтво, 1992. – 208 с.

13. Сумцов М.Ф. Вага і краса української народної поезії. – Харків: Друк. «Печ. дело», 1910. – 31 с.

14. Український фольклор: Хрестоматія для 5-11 кл. / Упоряд.: О.Ю. Бріцина, Г.В. Довженок, Н.С. Шумада. – 2-е вид. – К: Освіта, 1998. – 752 с.

Категорія: «Українська мова і література в школі» | Додав: Didactics
Переглядів: 1396 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS