В. Сидоренко. Технологія кооперативного навчання в процесі формування комунікативної компетентності учнів 5–7 класів (дидактичний інструментарій) ... 8–15.
Для покликання: Сидоренко В. Технологія кооперативного навчання в процесі формування комунікативної компетентності учнів 5-7 класів (дидактичний інструментарій) [Текст] / В. Сидоренко // Українська мова і література в школі. – 2014. – №8(118). – 64 с. – С. 8–15.
Стаття продовжує цикл публікацій автора, присвячений розробленню теоретико-методологічних засад використання технології кооперативного навчання (ТКН) на уроках української мови як цілісної лінгводидактичної системи. За допомогою методу проблемно-резервного аналізу (SPOT) виділено сильні і слабкі сторони, шанси й можливі ризики використання технології кооперативного навчання на уроках української мови в 5-7 класах. Описано етапи використання технології кооперативного навчання. Запропоновано розподіл функційних ролей у гомогенних і гетерогенних навчальних групах, конкретизовано принципи об’єднання учнів у номінальні групи.
Ключові слова: лінгводидактична технологія, метод проблемно-резервного аналізу, комунікативно-діалогове навчання, комунікативний досвід, комунікативний потенціал, гомогенна/гетерогенна навчальна група, діяльнісний результат освіти, соціальна фасилітація.
Статья продолжает цикл публикаций автора, посвященный разработке теоретико-методологических принципов использования технологии кооперативного обучения (ТКО) на уроках украинского языка как целостной лингводидактической системы. С помощью метода проблемно-резервного анализа (SPOT) выделены сильные и слабые стороны, шансы и возможные риски использования технологии кооперативного обучения на уроках украинского языка в 5-7 классах. Описано этапы использования технологии кооперативного обучения. Предложено распределение функциональных ролей в гомогенных и гетерогенных учебных группах, конкретизировано принципы объединения учеников в номинальные группы.
Ключевые слова: лингводидактическая технология, метод проблемно-резервного анализа, коммуникативно-диалогическое обучение, коммуникативный опыт, коммуникативный потенциал, гомогенная/гетерогенная учебная группа, деятельностный результат образования, социальная фасилитация.
The article continues the cycle of publications of author, devoted development teoretiko-methodological principles of the use of technology of co-operative studies (TCS) on the lessons of Ukrainian as an integral lingvodi-daktichnoy system. By a method problem reserve strong and weak sides, chances and possible risks of the use of technology of co-operative studies, are selected an analysis (SPOT) on the lessons of Ukrainian in 5-7 classes. The stages of the use of technology of co-operative studies are described. Distributing of funkciynikh roles is offered in homogeneous and heterogeneous educational groups, principles of association of students are specified in nominal groups.
Keywords: lingvodidaktichna technology, method problem reserve to the analysis, communicative dialog studies, communicative experience, communicative potential, gomogenna/geterogenna educational group, di-yal’nisniy result of education.
Цитата, с. 14. <...> використання технології кооперативного навчання на уроках української мови в 5-7 класах допомагає якнайповніше зреалізовувати принципи компетентнісної освіти, оскільки програмує набуття кожним суб’єктом діяльнісних умінь у взаємозв’язку із загальнопізнавальними, креативними й естетико-етичними, сприяє розвитку узагальнених способів пізнавальної й мовленнєвої діяльності, визначенню учнем своєї перспективи й реалізації індивідуальної траєкторії особистісного духовно-мистецького та мовно-літературного зростання. Важливим є те, що учень вчиться самостійно планувати діяльність для досягнення навчальної мети, оцінювати індивідуальні й групові проміжні та кінцеві результати, долучається до рефлексивної діяльності, набуває навичок аналізу, порівняння, систематизації мовних і позамовних понять, явищ, закономірностей тощо. Під час кооперативного навчання індивідуальні дії кожного учасника групи інтегруються в єдину діяльність групового суб’єкта навчання, а індивідуальний освітній продукт – у сукупний, спільний.
Перспективи подальших розвідок. Подальше дослідження порушеної в статті проблеми вбачаємо у вияскравленні алгоритму використання простих і складних кооперативних структур на уроках української мови, розробленні індикаторів для оцінювання навчальних досягнень учасників кооперативних груп. Саме ці питання послужать об’єктом подальших пошуків авторки.
Далі буде...
Література
1. Горошкіна О.М. Формування мовної особистості учня / О.М. Горошкіна, О.С. Кузьмішина, Н.В. Мордовцева, А.В. Нікітіна та ін. – Луганськ: СПД Рєзніков В.С., 2009. – 304 с.
2. Життєва компетентність особистості : наук.-метод. посіб. / за ред. Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова, Г.М. Несен. – К. : Богдана, 2003. – 520 с.
3. Основи соціальної психології : навч. посіб. / О.А. Донченко, М.М. Слюсаревський, В.О. Татенко та ін.; за ред. М.М. Слюсаревського. – К. : Міленіум, 2008. – 495 с.
4. Пентилюк М.І. Сучасний урок української мови / М.І Пентилюк, Т.Г. Окуневич. – Х. : Основа, 2007. – 176 с.
5. Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий : В 2 т. / Герман Константинович Селевко. – Т. 1. – М. : НИИ школьных технологий, 2006. – 816 c.
6. Сидоренко В.В. Педагогічна майстерність учителя української мови і літератури в системі післядипломної освіти : акме-синергетичний аспект : термінологічний словник-довідник / автор-укладач В.В. Сидоренко. – Донецьк: Каштан, 2013. – 100 с.
7. Сидоренко В.В. Розвиток педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в системі після-дипломної освіти : монографія / Вікторія Вікторівна Сидоренко. – Донецьк: Каштан, 2012. – 492 с.
8. Сидоренко В.В. Теоретичні і методичні засади розвитку педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в системі післядипломної освіти : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Вікторія Вікторівна Сидоренко; [Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України]. – К., 2013. – 486 с.
9. David W. Johnson Circles of learning. Cooperation in the classroom / David W. Johnson, Roger T. Johnson, Edythe Johnson Holubec, P. Roy. – Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development, 1984. – 89 p.
10. Kagan S. Kagan cooperative learning / Kagan S., Kagan M. – San Clemente, CA : Kagan Publishing, 200 – 479 p.
Literatura
1. Horoshkina O.M. Formuvannia movnoi osobystosti uchnia / O.M. Horoshkina, O.S. Kuzmishyna, N.V. Mordovtseva, A.V. Nikitina ta in. – Luhansk: SPD Rieznikov V.S., 2009. – 304 s.
2. Zhyttieva kompetentnist osobystosti : nauk.-metod. posib. / za red. L.V. Sokhan, I.H. Yermakova, H.M. Nesen. – K. : Bohdana, 2003. – 520 s.
3. Osnovy sotsialnoi psykholohii : navch. posib. / O.A. Donchenko, M.M. Sliusarevskyi, V.O. Tatenko ta in.; za red. M.M. Sliusarevskoho. – K. : Milenium, 2008. – 495 s.
4. Pentyliuk M.I. Suchasnyi urok ukrainskoi movy / M.I Pentyliuk, T.H. Okunevych. – Kh. : Osnova, 2007. – 176 s.
5. Selevko H.K. Entsyklopedyia obrazovatelnykh tekhnolohyi : V 2 t. / Herman Konstantynovych Selevko. – T. 1. – M. : NYY shkolnykh tekhnolohyi, 2006. – 816 c.
6. Sydorenko V.V. Pedahohichna maisternist uchytelia ukrainskoi movy i literatury v systemi pisliadyplomnoi osvi-ty : akme-synerhetychnyi aspekt : terminolohichnyi slovnyk-dovidnyk / avtor-ukladach V.V. Sydorenko. – Donetsk: Kashtan, 2013. – 100 s.
7. Sydorenko V.V. Rozvytok pedahohichnoi maisternosti vchytelia ukrainskoi movy i literatury v systemi pisliady-plomnoi osvity : monohrafiia / Viktoriia Viktorivna Sydorenko. – Donetsk: Kashtan, 2012. – 492 s.
8. Sydorenko V.V. Teoretychni i metodychni zasady rozvytku pedahohichnoi maisternosti vchytelia ukrainskoi movy i literatury v systemi pisliadyplomnoi osvity : dys. . d-ra ped. nauk: 13.00.04 / Viktoriia Viktorivna Sydorenko; [In-t ped. osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy]. – K., 2013. – 486 s.
9. David W. Johnson Circles of learning. Cooperation in the classroom / David W. Johnson, Roger T. Johnson, Edythe Johnson Holubec, P. Roy. – Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development, 1984. – 89 p.
10. Kagan S. Kagan cooperative learning / Kagan S., Kagan M. – San Clemente, CA : Kagan Publishing, 200 – 479 p.
|