Плахотник В. Категоріальний підхід у лінгводидактичних
дослідженнях [Текст] / В. Плахотник // Українська мова і література в школі. –
2013. – №7. – 64 с. – С. 45–48.
Показано значення категоріального підходу в лінгводидактичних
дослідженнях, доведено, що базисними категоріями лінгводидактики є:
методична система, її найближче
середовище (система «вчитель-учень»), підручник і процес навчання.
Ключові слова: поняття, категорія, засіб, навчання, прототип.
Показано значение категориального подхода в лингводидактических исследованиях и доказано, что базисными категориями лингводидактики являются: методическая система, её
ближайшая среда (система
«учитель-ученик»), учебник и процесс обучения.
Ключевые слова: понятие,
категория, средство, обучение, прототип.
It has been shown the importance of a categorical
approach in linguadidactic studies and proved that the basic categories of
linguadidactic studies are: a methodical system, its nearest environment (a
teacher-student system), a textbook and the learning process.
Цитата, с. 45. Будь-яка наука, як вид пізнання дійсності, прагне
виявити суть, спільне і відмінне в явищах, пізнати закономірності розвитку
певного об'єкта в його взаємозв'язках з іншими предметами і явищами та
сформулювати певні закони й закономірності розвитку, використовуючи абстракції
як форми мисленого відображення предметів та їхніх особливостей і зв'язків.
Завдяки абстрагуванню пізнаються найістотніші сторони явища в його розвитку, а
другорядні, випадкові ніби відсуваються на другий план. Без абстрагування не міг
виникнути й розвинутися такий, чисто людський феномен як абстрактне мислення –
продукт утворення абстрактних понять і оперування ними. У свою чергу нові
абстрактні поняття з'являються в процесі мислення як узагальнення даних
пізнання конкретних об'єктів. Таким чином, мислення неможливе без понять, а
поняття можуть формуватися лише завдяки мові – засобу здійснення логічних
операцій, фіксації результатів цих операцій, поєднання результатів здобутих
раніше й нових даних. Глибина й розмаїття узагальнень визначають і рівень
абстракцій, за допомогою яких вони фіксуються: у філософії й конкретних науках
рівень узагальнень визначається через поняття
і категорії.
Література
1.Бим
И.Л. Система обучения иностранным языкам в средней школе и учебник как модель
её реализации / И.Л.
Бим. –
М.: МГПИ им. В.И. Ленина, 1974.
– 240 с.
2.Выготский
Л.С. Мышление и речь. Психологические исследования / Л.С. Выготский. – М.:
Лабиринт, 1996. – 416
с.
3.Ляховицкий
М.В. О некоторых базисных категориях методики обучения иностранным языкам. /
М.В. Ляховицький //
Иностранные языки в школе. – 1973. – № 1.
4.Новий тлумачний словник. У трьох
томах / Укладачі: Василь Яременко, Оксана Сліпушко. – К.: Аконіт, 2005.
5.Общая методика обучения иностранным
языкам в
средней школе /
под ред. А.А. Миролюбова, И.В. Рахманова, В.С. Цетлин. –
М.: Просвещение, 1967.
– 504 с.
6.Педагогічний словник. / за
ред. М. Д. Ярмаченка. – К. : Педагогічна думка, 2001. – 516 с.
7.Плахотник
В.М. Мова як основний засіб
навчання / В.М. Плахотник // Українська мова і література в школі. – 2008. – № 7-8. – С. 50-52.
8.Плахотник В.М. Прогнозування
ефективності системи підручників з іноземних мов / В.М. Плахотник // Проблеми
сучасного підручника. Зб. наук. праць – Вип. 9. – К.: Пед. думка. 2009. – С.
466-469.
9.Плахотник В.М. Система як базисна
категорія методики навчання іноземних мов / В.М. Плахотник // Іноземні мови. –
2010. – № 4. – С. 3-6.
10.Плахотник В.М. Інтеграція
методичної системи в загальну теорію систем / В.М. Плахотник // Українська мова
і література в школі. – 2010. – № 8. – С. 66-69.
11.Плахотник В.М. Системний підхід і
методична система // Біологія і хімія в школі. – 2011. – № 1.
12.Плахотник В.М. Організація і
структура лінгводидактичної системи / В.М. Плахотник // Українська мова і
література в школі. – 2011. – № 8. – С. 37-40.
13.Плахотник В.М. Параметри
лінгводидактичної системи / В.М. Плахотник // Українська мова і література в
школі. – 2012. – № 2. – С. 58-60.
14.Плахотник В.М. Організація і
структура методичної системи / В.М. Плахотник, Л.П. Величко // Біологія і хімія
в сучасній школі. – 2012. – № 2. – С. 39-40.
15.Плахотник В.М. Система навчання в
контексті загальної теорії систем / В.М. Плахотник // Педагогічна і
психологічна наука в Україні. Збірник наукових праць: в 5 т. Т. 3. Загальна середня освіта. – К: Пед. думка,
2012. —С. 20-35.
16.Плахотник В. М. Лінгводидактична
система і підручник / В.М. Плахотник // Українська мова і література в школі. –
2012. – № 8. – С. 55-58.
17.Філософський словник / за ред. В.І. Шинкарука. – 2-е вид., доп. – К.: Голов. ред. УРЕ, 1986. – 800 с.
Философия. Энциклопедический словарь / под ред. А.А. Ивина. – М.: Гардарики, 2004. – 1072 с.
|