Ситченко А. З історії методики
української літератури [Текст] / А. Ситченко // Українська література в
загальноосвітній школі. – 2013. – №10. – 48 с. – С. – 6–10.
У статті висвітлюються важливі етапи становлення
методики викладання української літератури.
Цитата, с. 6. Новий етап розвитку методичної
думки в Україні пов’язаний із розвитком особливих шкіл – братських, статути
яких визначали порядок навчання у цих закладах освіти, зокрема роботи учнів із
літератури. У статутних статтях Луцької школи вказано, що учні повинні «...слухати,
розуміти, розповідати і запам’ятовувати все, що буде говорити і диктувати
вчитель...» [1: 85]. У «Статуті шкільному» Луцького братства є вимога: «...учитися
читати й вивчати напам’ять; привчатися пояснювати прочитане й роздумувати про
нього», що, як пише О. Мазуркевич, орієнтує на свідоме читання літератури і
вказує на прийоми роботи над текстом [12: 37–38].
Діяльність братських шкіл була
осередком боротьби українського народу за свою культуру. І. Вишенський,
найвідоміший полеміст, виступив за освіту народу, розвиток рідної літератури та
її вивчення у школах, наголошував на необхідності не лише усвідомлювати
прочитане, а й керуватися книжною мудрістю в житті, що відіграло позитивну роль
у становленні вітчизняної методичної науки. О. Мазуркевич називає чотири
основних вимоги І. Вишенського до шкільного літературного читання, що також не
втратили своєї актуальності:
перша – «оволодіти досконалою технікою і
дотримуватися правильної методики свідомого читання»;
друга – «правильно організувати учнів під
час читання твору в школі, забезпечити їх максимальну увагу, активне слухання»;
третя – «правильний режим читання»;
четверта – «глибоке усвідомлення прочитаного
і зв’язок його з життям» [12: 25–26].
Цитата, с. 10. Сформувалися методичні школи Н.
Волошиної, Л. Мірошниченко. Стрімко розвивається науково-методичне забезпечення
шкільної літературної освіти, зростає фахова періодика: до послуг учителів нині
часописи «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська
література в загальноосвітній школі», «Українська мова й література в середніх
школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах», а також «Зарубіжна література», «Всесвітня
література» тощо.
Наповнена досягненнями сучасної
філософської та психолого-педагогічної думки, методична наука не відірвалася
від наріжних основ шкільного вивчення художньої літератури, увібравши цінні
ідеї видатних попередників.
Література
1. Антология педагогической мысли Украинской ССР / Сост. Н.
П. Калениченко. – М. : Педагогика, 1988. – 640 с.
2. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання:
науко-во-метод. посіб. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
3. Бугайко Т. Ф., Бугайко Ф. Ф. Українська література в
середній школі. Курс методики. – 2-е вид., доп. і перероб. – К.: Рад. школа,
1962. – 392 с.
4.
Буслаев
Ф. Преподавание отечественного языка: учеб. пособ. для студ. пединститутов. – М.
: Просвещение, 1992. – 512 с.
5. Вессель Н. Х. Очерки об общем образовании и системе
народного образования в России. – М.: Учпедгиз, 1959. – 320 с.
6. Водовозов В. И. Словесность в образцах и разборах //
Избр. пед. соч. / Сост. В. С. Аранский. – М. : Педагогика, 1986. – С. 337–355.
7. Волошина Н.Й. Про зміни в навчальних програмах і
технологія вивчення літератури // Українська література в загальноосвітній
школі. – 2001. – № 4. – С. 2–4.
8. Громцева А.К. Формирование у
школьников готовности к самообразованию. – М. : Просвещение, 1983. – 144 с.
9. Давиденко Г. Й. Методичні основи
роботи з текстом художнього твору в школі: автореф. дис. докт. пед. наук: 13. 00. 02. – Харків, 1994. – 46
с.
10.Дорошкевич О. К. Українська
література в школі (Спроба методики). – К.: Книгоспілка, 1921. – 286 с.
11.Клочек Григорій. Сучасна шкільна
мовно-літературна освіта: спроба системного аналізу // Дивослово. – 2002. – №
4. – С. 26–32.
12.Мазуркевич О. Р. Нариси з історії
методики викладання української літератури. – К. : Рад. школа, 1962. – 375 с.
13.Наукові основи методики
літератури: навч.-метод. посіб. / За ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. АПН
України Н. Й. Волошиної. – К.: Ленвіт, 2002. – 344 с.
14.Неділько В. Я. Методика
викладання української літератури в середній школі. – К. : Вища школа, 1978. – 248
с.
15.Оліфіренко В. В. Підручник з
української літератури: історія і теорія. – Донецьк: Східний видавничий дім,
2003. – 324 с.
16.Острогорский А. Н. О влиянии
умственного развития на нравственное воспитание // Избр. пед. соч. / Сост. М.
Г. Данильченко. – М. : Педагогика, 1985. – С. 18–41.
17.Пасічник Є. А. Методика
викладання української літератури в середніх навчальних закладах: навч. посіб.
для студ. вищих закладів освіти. – К. : Ленвіт, 2000. – 384 с.
18.Педагогічні ідеї Г Сковороди. – К.
Вища школа, 1972. – 246 с.
19.Пультер С. О., Лісовський А. М.
Методика викладання української літератури в середній школі. – Житомир:
Полісся, 2000. – 164 с.
20.Рыбникова М. А. Очерки по методике литературного чтения:
пособ. для учителя. – 4-е изд., испр. – М.: Просвещение, 1985. – 288 с.
21. Сафонова А. М. Воспитание
читательских навыков: пособ. для учителя. – К. : Рад. школа, 1983. – 167 с.
22. Семеног О., Базиль Л. Становлення
шкільної літературної освіти в Україні (на мат. літературних джерел 20–30-х рр.
ХХ ст.): навч. посіб. – К.-Глухів: РВВ ГПДУ, 2006. – 220 с.
23. Ситченко А. Л.
Навчально-технологічна концепція літературного аналізу: моногр. – К.: Ленвіт,
2004. – 304 с.
24. Степанишин Б. Викладання
української літератури в школі: метод. посіб. для вчителя. – К.: РВЦ «Проза»,
1995. – 256 с.
25. Смирнов В. Феофан Прокопович. – М.: Соратник, 1994. – 224 с.
26. Токмань Г.Л. Методика викладання
української літератури в старшій школі: екзистенціально-діалогічна концепція:
моногр. – К. : Міленіум, 2002. – 320 с.
26. Федоренко Т. М. Формування умінь
композиційного аналізу художнього твору в учнів загальноосвітньої школи: дис...
канд. пед. наук: 13. 00. 02. – К., 1995. – 171 с.
27. Шевченко Тарас. «Буквар
Південноруський 1861 року». – К. : Веселка, 1991. – 63 с.
Из истории методики преподавания украинской литературы
В статье освещаются важные этапы становления методики преподавания
украинской литературы.
From
the history of Ukrainian literature methodology
The important stages of
Ukrainian literature methodology training have been analyzed in the thesis.
|