Понеділок, 2024-Грд-23, 03.56.31
Didactics.ua | RSS
 
Головна Наукова інформаціяРеєстраціяВхід
РОЗДІЛИ
Категорії розділу
Матеріали з архіву [60]
Різні матеріали
Від педагогів-практиків [4]
Статті, повідомлення, інші матеріали
Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки [21]
Від колег-науковців
«Українська мова і література в школі» [191]
Журнал
Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки [8]
Від колег-науковців
«Українська література в загальноосвітній школі» [145]
Журнал
«Українська література в загальноосвітній школі». Архів. [164]
Архів, у якому містяться деякі статті з журналу.
Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки [6]
Від колег-науковців
Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки [11]
Від колег-науковців
Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Наше опитування




Головна » Файли » НАУКА і ПРАКТИКА » «Українська мова і література в школі»

Трубачева С. Універсальні способи навчальної діяльності учнів у реалізації компетентнісного підходу
2013-Грд-24, 05.43.30
Трубачева С. Універсальні способи навчальної діяльності учнів у реалізації компетентнісного підходу [Текст] / С. Трубачева, Р. Осадчук // Українська мова і література в школі. – 2013. – №7. – 64 с. – С. 48–51.
Стаття присвячена проблемі реалізації компетентнісного підходу в освіті через універсалізацію навчальних дій, якими мають оволодіти учні для соціального становлення й професійно-орієнтованої підготовки. Одним із підходів до розв'язання цієї проблеми є створення інваріантної основи освітнього й виховного процесу у вигляді системи універсальних способів навчальних дій, які, з одного боку, будуть відігравати фундаменталізуючу роль у процесі формування змісту освіти, а з іншого, – узагальнювати та систематизувати вимоги до інтегрованого результату сучасної освіти – ключових компетентностей учнів. До основних універсальних блоків віднесено такі: загальнокультурний, особистісний, загальнонавчальний, технологічний, комунікативний. Характерними особливостями універсальних навчальних дій є по-перше, їх надпредметний і метапредметний характер; по-друге, спрямованість на забезпечення цілісності загальнокультурного, особистісного й пізнавального розвитку і саморозвитку особистості; по-третє, є основою організації й регуляції навчальної діяльності учня та основою для формування ключових компетентностей учнів.
Ключові слова: компетентнісний підхід, універсальні навчальні дії, способи навчальної діяльності.

Статья посвящена проблеме реализации компетентностного подхода в обучении через универсализацию учебных действий, которыми должны овладеть учащиеся для социального становления и профессионально-ориентированной подготовки. Одним из подходов к решению этой проблемы есть создание инвариантной основы образовательного и воспитательного процесса в виде системы универсальных способов учебных действий, которые, с одной стороны, будут играть фундаментализирующую роль в процессе формированиия содержания образования, а с другой, – обобщать и систематизировать требования к интегрированному результату современного образования – ключевым компетентностям учащихся. К основным универсальным блокам отнесены такие: общекультурный, личностный, общеучебный, технологический, коммуникативный. Характерными особенностями универсальных учебных действий являются, во-первых, их надпредметный и метапредметный характер; во-вторых, направленность на обеспечение целостности общекультурного, личностного и познавательного развития и саморазвития личности; в-третьих, являются основой организации и регуляции учебной деятельности ученика и основой для формирования их ключевых компетентностей.
Ключевые слова: компетентностный подход, универсальные учебные действия, способы учебной деятельности.

The article deals with the implementation of competence-based approach to learning through the universalization of learning activities that pupils must master to the social formation and professionally oriented training. One approach to solving this problem is the creation of an invariant basis of the educational and training process as a system of universal ways of learning activities, that from one side will play a fundamental role in the construction of the education content, and on the other to generalize and systematize the requirements to integrate the results of modern education – key competencies of pupils. To the basic universal blocks such are attributed: general cultural, personality, general educational, technological, communicative. The characteristic features of universal educational actions are firstly, them super subject and met subject character; secondly, orientation on providing of integrity of generally cultured, personality and cognitive development and intelligent; thirdly, is basis of organization and adjusting of educational activity of student and basis for forming of pupils key competencies.
Keywords: competence-based approach, universal ways of learning activities.

Цитата, с. 50. У широкому значенні оволодіння учнями універсальними способами навчальної діяльності свідчить про їхній саморозвиток і самовдосконалення шляхом свідомого й активного освоєння нового соціального досвіду. Характерними особливостями універсальних навчальних дій є, по-перше, їх надпредметний і мета-предметний характер; по-друге, спрямованість на забезпечення цілісності загальнокультурного, особистісного та пізнавального розвитку й саморозвитку особистості; по-третє, є основою організації й регуляції навчальної діяльності учня незалежно від її спеціально-предметного змісту, забезпечує поетапне опанування навчального матеріалу і формування психологічних здібностей учнів [5].
Формування універсальних навчальних дій у навчальному процесі має здійснюватися з урахуванням специфіки методології пізнання світу в різних навчальних предметах на предметному, міжпредметному й надпредметному рівнях.
Підхід до суті компетентності як сукупності особистісних якостей дає змогу оцінити ці якості, визначити їх природу й цінність для школяра. З такого трактування компетентності випливає важливий висновок: компетентність передбачає, що учень не засвоює окремо знання й вміння, а оволодіває комплексною процедурою, у якій для кожного виділеного напряму присутня відповідна сукупність освітніх компонентів, що мають особистісно-діяльнісний характер. Навчально-пізнавальна діяльність грає істотну роль у розвитку особистості, особливо в шкільний період. Здійснюючи діяльність, яка постійно ускладнюється, учень включається в нові для себе відносини, формує особистісний досвід, розвиває мотиви, оцінки, відносини, що є основою у формуванні навчальних компетентностей як інтегрованого результату оволодіння способами навчання-пізнання. Нове розуміння результатів освіти визначає необхідність розвитку в навчально-пізнавальній діяльності здатності учнів до самовизначення в діяльності й спілкуванні, здатності мислити, говорити, діяти, які забезпечують успішну самореалізацію.
У зв'язку із зазначеним вище до основних функцій універсальних навчальних дій можна віднести: забезпечення можливостей для здійснення учнем самостійної навчальної діяльності (постановка навчальних цілей, пошук і використання необхідних засобів і способів їх досягнення, контроль, рефлексія та оцінка процесу й результатів діяльності); створення умов для розвитку особистості, її самореалізації на основі готовності до безперервної освіти й сформованості навчальних компетентностей, толерантності в полікультурному суспільстві, соціальної мобільності; формування цілісної картини світу на основі забезпечення успішного оволодіння знаннями й компетентностями з предметних сфер пізнання.
Компетентність як інтегрований результат індивідуальної навчальної діяльності учнів формується на основі оволодіння ними змістовими, процесуальними й мотиваційними компонентами, його рівень виявляється в процесі оцінювання. Під час оцінювання навчальних досягнень учнів мають ураховуватися: характеристики відповіді учня: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність. Аналізується якість знань: повнота – кількість знань, визначених навчальною програмою; глибина – усвідомленість існуючих зв'язків між групами знань; гнучкість – уміння учнів застосовувати здобуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях; знаходити варіативні способи використання знань; уміння комбінувати новий спосіб діяльності з уже відомим; системність – усвідомлення структури знань, їх ієрархії й послідовності, тобто усвідомлення одних знань як базових для інших; міцність – тривалість збереження їх у пам'яті, відтворення у відповідних ситуаціях. Зазначені орієнтири покладено в основу чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів: початкового, середнього, достатнього, високого, які співвідносяться з рівнями формування ключових компетентностей учнів.
Компетентнісна освіта зорієнтована на практичні результати, досвід особистої діяльності, вироблення ставлень, що зумовлює принципові зміни в організації навчання, яке стає спрямованим на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань, умінь учнів через опанування універсальних способів навчальної діяльності.

Література
1.Кремень В.Г. Постулати філософсько-освітньої діяльності/ В.Г. Кремень // Рідна школа. – 2013. – № 1-2. –С. 3-8.
2.Практикум по дидактике и методикам обучения / А.В. Хуторской. – СПб: Питер, 2004. – 541 с.
3.Савченко О.Я. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти / О.Я. Савченко // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 4-9.
4.Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти // Біологія і хімія в школі. – 2008. – № 4. – С. 10-13.
Федотова А.В. Роль универсальных учебных действий в системе современного общего образования – www.zankov.ru/practice/
Категорія: «Українська мова і література в школі» | Додав: Didactics
Переглядів: 1355 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Статистика сайту

Онлайн усього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук по сайту

Каталог сайтів Link.Sainw.Cn

Український каталог сайтів

Каталог сайтів




Лабораторія навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання російської мови та мов інших етнічних меншин Інституту педагогіки НАПН України


Лабораторія навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України


Матеріали від педагогів-практиків


Матеріали з архіву

Журнал «Українська мова і література в школі»

Журнал «Українська література в загальноосвітній школі»
Повний доступ

DIDACTICS 2012 © 2024 DIDACTICS