Барановська О. В. Форми організації навчальної діяльності учнів основної школи в умовах компетентнісно спрямованого навчання
Для посилання:
Барановська О. В. Форми організації навчальної діяльності учнів основної школи в умовах компетентнісно спрямованого навчання [Текст] / О. В. Барановська // Всеукр. наук.-практ. конф., 28 квітня 20011 року / ПТЗО М-ва освіти і науки, молоді та спорту України, Ін-т пед. наук НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [та ін.] ; редкол. : Федоренко О. А., Батченко О. В., Єрмакова І. Г. [та ін.]. – К. : Київ. Ін-т сучасн. підр., 2011. – 644 с. – С. 480– 482.
Барановська О.В.,
старший науковий співробітник лабораторії дидактики
Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук,
Форми організації навчальної діяльності учнів основної школи в умовах компетентнісно спрямованого навчання
Реформи освіти відбуваються нині у більшості розвинутих країнах світу, особливе місце надається проблемі формування ключових компетентностей випускника сучасної школи. Це вимагає від української школи адекватної реакції на процеси реформування загальної середньої школи, що відбуваються у провідних країнах світу. Загальною тенденцією розвитку сучасної школи є її орієнтація на широку диференціацію, варіативність, багатопрофільність, інтеграцію загальної й допрофесійної освіти.
Аналізуючи підходи до освіти в різних країнах Європи, видно, що базовими поняттями є поняття "знання”, "уміння” та "навички”, які трансформуються в компетентності. Це стосується й України, де нароблений багатий досвід з цієї проблеми: пропонується компетентнісний підхід до навчання, який є теоретично обґрунтованою системою ідей, принципів та пов’язаних з ними способів і форм практичної діяльності закладу, яка спрямована на розвиток ключових компетенцій учнів, набуття ними досвіду самостійного і творчого вирішення життєвих проблем.
Як показує досвід багатьох європейських країн, що займалися визначенням, відбором та впровадженням ключових компетенцій, інноваційний простір ХХI століття будуть визначати насамперед особистісно зорієнтоване навчання і цілий комплекс новітніх технологій. Рада Європи визначила ключові компетенції:соціальну;полікультурну;комунікативну;саморозвитку та самоосвіти; творчу – як стрижневі для ХХI століття. [4;5]
Індивідуалізовано-групова форма є додатковою формою навчальної роботи, завдяки якій є змога не допустити відставання у навчанні слабких і створити кращі умови для розвитку обдарованих школярів.
В останні роки з`явилися терміни «індивідуалізація навчання», «індивідуалізоване навчання», «індивідуальне навчання». [10]
Отже, варіативність використання різноманітних форм організації навчальної діяльності на уроці має ряд переваг: розвиток інтересу учнів до навчальної діяльності; підвищення загальнокультурного рівня учнів; формування комунікативної культури під час роботи на уроці і у ситуаціях, наближених до життєвого досвіду учнів; розвиток активності, самостійності, емоційно-вольової сфери, творчих здібностей, особистісних якостей учнів. Під час експериментальної роботи простежено ефективність варіативного використання різних форм організації навчальної діяльності на формування цілого ряду компетентностей учнів: комунікативної, інформаційної, інтелектуальної, соціальної.
Література
1.Барановська О.В. Інформаційна компетенція: дидактичні підходи, технологія формування, передовий досвід / Практико зорієнтований посібник. Запоріжжя: Хортиця, 2008. – 141 с.
2.Бондар С.П. Компетентність особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів // Біологія і хімія в школі. – 2003. - №2. – С.8-9.
3.Єрмаков І.Г. Педагогіка життєтворчості: орієнтири для XXI століття. – Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство: Науково-методичний збірник.- К.:Контекст, 2000.- С. 18-19
4.Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: "К.І.С.”, 2004. – 112 с.
5.Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: "К.І.С.”, 2004. – 112 с.
6.Равен Джон. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. М., «Когнито-Центр», 2002. – 396 с.
7.Словник іншомовних слів / За ред. О.С.Мельничука. – К.: Гол. ред. УРЕ., 1985. – 966 с.
8.Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. – 2003. - № 2. – С.58-64. - № 3.
9.Шишов С. Понятие компетенции в контексте качества образования // Стандарт и мониторинг в образовании. – 1999. - № 2.-С. 14-22.
10.Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения. – М.: Педагогика. – 1990. – 192 с.
11.Форми навчання в школі // За ред Ю.І. Мальованого. – К.: Освіта, 1992.
12.Энциклопедический словарь /Гл. ред. Б.А.Введенский.- Т.2.-М., 1954.- С. 134.